Gå til innhold

KK - Haukeland - ganske dårlig "service"...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte kk idag, har vært litt bekymret de siste dagene siden jeg tidligere og frem til påske har kjent masse liv/spark - men i den siste tiden har jeg omtrent bare kjent at han flytter på seg..og dersom jeg legger meg ned for å kjenne så er det kanskje ett til to spark og så ferdig med det....Før kjente jeg spark flere ganger gjennom dagen, til tider nesten så jeg ikke kunne konsentrere meg ordentlig :)

Men kom igjennom til kk og der var det ei sur jordmor som svarte og jeg la ut om min bekymring, og prøvde å holde tårene tilbake av bekymring..så presterer hun å si: "hvor går du på kontrol?" "xx" sier jeg - "ja, men da må du ta kontakt med dem da..."

"Javel" er vel omtrent det jeg klarer å svare..selv om jeg selvfølgelig skulle svart..."kan jordmora mi eller legen finne ut om det er noe galt..jeg kjenner bevegelse men lite spark..."

Får ringe jordmora imorgen og høre om dette er noe å bekymre seg for....

Hvordan er det med dere andre? Er i uke 28+ noen dager nå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenkte jeg bare kunne svare deg med noe Jordmor sa til meg da jeg var på sist kontroll i uke 28. Hun sa at bevegelsesmønsteret ville forrandre seg fra nå av. At det var ganske vanelig at sparkene ville avta og man heller ville kjenne en glidene følelse av at barnet beveget på seg- og at det var helt normalt.

Det kommer vell av at barnet får mindra plass i magen og beveger seg på en annen måte.

Ringte du forresten til innlegelses tlf for fødene på kk? Jeg ville henvendt meg på der, da får du snakke direkte med jordmor.

Så lenge du forrsatt kjenner liv så ville jeg tatt det med ro til i morgen og ringt jordmor der hvor jeg går på kontroll.

Skrevet

Ring til KK og be om å få snakke med en jordmor på OBS-posten eller på vakttelefonen. Hvis du blir henvist til fastlegen eller din egen jordmor, så si at ved lite liv skal man ta en parketest, og dette kan ikke leger/jordmor på vanlig kontroll gjøre. Er KK fremdeles vanskelig, insister på å få snakke med en annen jordmor og si du vil ha en annenhåndvurdering/vurdering av det du ber om av en annen jordmor. Hvis alt svikter, ring igjen etter vaktskifte (som regel kl 07/15/22). Da kommer du uansett til en ny jordmor.

Grunnen til at jeg anbefaler dette er følgende: Man skal alltid ta de fødendes bekymring på alvor. De aller fleste jordmødre -også ved KK- vil be deg komme rett ned for en sparketest. Jeg var innom der i uke 35, hadde kjent lite liv og ble bare bedt om å komme ned til OBS-posten med en gang.

Neste gang var i uke 42 (over termin altså). Da kom jeg til en vanskelig jm som sa "Vi kan ikke gi deg noen akuttime, du må nok gå via fastlegen din og evt få henne til å henvise deg hertil". Jeg ringte KK igjen senere på dagen og kom til en ny jordmor. Gav henne de samme opplysningene og fikk beskjed om å komme ned og ta en sparketest. Jeg sa at jeg hadde blitt bedt om å gå vis fastlegen min. Da fikk jeg klar beskjed: Du skal IKKE gå via fastlege, det er ikke riktig! Ved lite liv skal du komme rett ned her!!"

Så det skal du altså.

Og hvis alt annet svikter, frar du rett og slett bare ned på KK og går inn til ekspedisjonen på OBS-posten (IKKE spør om hjelp i hovedekpesisjonen, de kan være veldig vanskelige. Da jeg hadde født og skulle ha besøk, ble de besøkende avvist i hovedekpedisjonen. Jeg måtte få jm til å bekrefte at de kunne få komme på besøk).

Når du først er på OBS-posten skal det mye til at de sender deg hjem igjen uten en sparketest.

Det dør faktisk barn i mors mage både nær termin og over termin. Det er mors magefølelse man skal ta på alvor.

Lykke til!

Skrevet

He he, her var det gaaaanske mange skrivefeil! :-) Jaja, det gikk litt over stokk og stein. Men jeg regner med at meningen kom frem likevel!

Skrevet

Litt "kjeft" til deg fremtidoghåp.

Det at det dør "mange" barn i mors mage rundt termin er faktisk ikke riktig. Det er ganske uvanlig faktisk! Det er heller ikke det man skriver til en som er bekymret for lite liv.

Skrevet

Jeg ser at jeg har lest mage som "mange" - beklager det. Men uansett synes jeg det er litt upassende kommentar.

Skrevet

Hei damer, ville bare si til dere som er bekymret over sparkingen til barnet. Har dere fått et sparkeskjema av JM deres? Det hjalp meg veldig såfall!

Og ja, det er svært sjeldent et barn før i mors liv rett før termin eller over termin uten andre indisier!

klem fra

Skrevet

hei. nå er dette noen år siden, men en nær slektning holdt på å dø pga underernæring og morkakesvikt i uke 35 ca. Hadde ikke mor tatt sin egen bekymring på alvor og kontaktet sykehus, ville barnet dødd. Selv om det er veldig sjeldent, kan det altså være noe galt. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite spør dere meg

Skrevet

Synes ikke det var en upassende kommentar i det hele tatt, jeg. Det er jo fakta, og det viser jo bare at vi må ta magefølelsen vår på alvor. Selvfølgelig ikke bli nervevrak og sånn, men om det skulle være noe, så er det MYE bedre å sjekke 1 gang for mye enn 1 gang for lite!

Men som andre sa her; bevegelsesmønsteret forandrer seg jo litt.. Blir jo mindre og mindre plass til å boltre seg på. Men er du bekymret, ville jeg uansett sjekket det opp. Håper det ordner seg for deg, så du kan slappe av og nyte resten av graviditeten!:)

Skrevet

Takk for alle tilbakemeldingene...forsøkte å ringe jordmora idag, men hun har selvfølgelig utedag og ikke tilbake før imorgen...ringte også til KK igjen, og fikk snakke med en annen og mye hyggeligere jordmor idag...men, hun sier det samme som den igår..legen kan finne ut om barnet vokser som det skal ifht kurven...og sparketest hjemme har de sluttet å bruke siden det fører til ekstra bekymringer..og "Ikke les mer på internett"...har jo selvfølgelig lest både på kk sine sider og ellers om hva man skal gjøre når sparkene er merkbart mindre enn tidligere - jo, da skal man ringe føden..

Hun ville uansett ikke ha meg inn om jeg ikke da fikk en henvisning fra lege/jordmor..så da får jeg bare vente til jordmora er tilbake og forsøke å ringe dem..

Prøvde å ringe legen for noen uker siden pga toxoplasmose...vi har både hund og katt (som forøvrig har vært syk med masse oppkast) - hunden hadde klart å slikke meg inni munnen to ganger, og lurte derfor på om jeg burde bekymre meg...neida sier legen..trenger ikke teste av den grunn...

Føler at både lege og kk synes de fleste gravide som ringer inn er hysteriske - men jeg syns ikke jeg er det selv..har født et barn tidligere og det var uten problemer..vil jo bare ha enkle svar og en beroligende prat :)

Vel, som jordmora på KK sa idag...i de fleste tilfeller går det som regel veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...