Gå til innhold

Noen som har tatt glukosebelastning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i morgen.. Hvordan virker det? Hørte av en venninne at det er kun feite folk som må gjennom det, men jeg er da ikke så feit?

Er høggravid, og jm fant sukker i urinen i går:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp idag! Smakte ikke så ille, men ble litt uvel i ventetiden til ny blodprøve - men ikke noe å grue seg så veldig til! (en kopp m. sukkerdrikk og vente to timer for å måle blodsukker)

De tar vel det når de finner sukker og hvis bmi er noe over normalen - uten at man bør være så veldig feit av den grunn:)

Hos meg sa legen at jeg kunne være litt følsom for sukker i graviditeten, men at det ikke var stort å bekymre seg for - prøve å ligge unna sukker og det er vel sikkert lurt av mange grunner:)

Lykke til!

Skrevet

Jepps, jeg har tatt og det er ikke noe bare feite folk får.Finner de sukker i urinen vil de teste deg for og utelukke diabetes/svangerskapsdiabetes. Du kommer til lege med fastende blodsukker. Du skal ikke spise noe etter kl 12 i kveld og frem til du kommer til lege. Da måler de blodsukker fastende. Så må du drikke noe sukkervann. Helt ærlig, noe av det værste jeg har fått i meg. Men du klarer det :) Så må du sitte i ro i 2 timer, så tar de ny måling av blodsukker. Og da er de ute etter stigningen. Jeg hadde normal stigning, og de kunne utelukke diabetes :)) Flott, og veldig greit fått testet det. Ikke noe farlig.

Skrevet

Jeg måtte ta det da jeg var gravid, fordi jeg er overvektig. Det ble aldri påvist sukker i urinen, blods var/ er helt stabilt. De ble faktisk ganske pist på sykehuset fordi jeg kom dit i og med at "alt var normalt". Smaker jævlig, holdt på å kaste opp...

Skrevet

Har tatt det to ganger denne graviditeten, og det er helt streit. Det smaker som flytende melis. Kunne vært så ufattelig mye verre. Måtte møte fastende, og etterpå sitte i to timer og vente før blodsukkeret ble målt igjen. Ikke så spennende, men greit å få sjekket at alt var ok.

greit å gjøre det om morgenen, for det føles som om hele dagen går mens man sitter der på legekontoret og stirrer i veggen (evt sover og slever). Ta med bok/blad/strikketøy!

Lykke til! Og nei, jeg er ikke feit eller overvektig.

Skrevet

Kun feite folk faktisk....Takker den meget opplyste venninna di for at hun har klassifisert meg.... Jeg er nok ikke feit, Bmi 23-24 før graviditeten, mest muskler, trener ofte (5 dager i uka før graviditeten 3-4 nå) sunn mat og nesten ikke noe skitmat, men måtte likevel på glukosebelastning, siden jeg har hatt glukoseintoleranse i et tidligere svangerskap. Kjedelig å vente i to timer etter å ha drukket guffe, men ellers en lite farlig og skummel test:) Ta med lesestoff...

Noen ganger kommer litt sukker igjennom uten at det er noe diabetes eller i nærheten av diabetes.

Skrevet

Da er det venninna mi som har helt feil!;)

Takk for gode svar! Da skal jeg huske bok! Gruer meg litt til å gå uten mat så lenge, er skikkelig matvrak for tida :S

Skrevet

Du blir forbausende lite sulten på de to timene, siden det er så mye næring (faktisk) i det fruktsukkeret du drikker. Jeg trodde jeg skulle være halvdau etter å ikke ha spist frem til klokken var tolv, men det gikk overraskende bra. Det sa hun damen på legekontoret også, energiinnholdet (tror jeg) var på lik linje med et måltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...