Gå til innhold

Døpe barnet når vi ikke er kristne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Verken jeg eller barnefar er kristne. Vi har ikke meldt oss ut av kirka enda, men tror ikke på Gud og alt som har kristendom og gjøre. Hva mener dere er rett? Døpe barnet sånn at det får konfirmere seg i kirka med vennene sine, eller ta en navnefest?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det rette er å la barnet få bestemme dette selv når h*n er gammel nok. Vil h*n konfirmere seg så kan h*n døpe seg i forkant.

Skrevet

Vi valgte å la være, men det er mange forskjellige synspunkter på dette:) Er ikke en sånn ting som man kan si at det ene er rett og det andre galt, egentlig.

Skrevet

helt enig med 19:50. ingen av mine barn er døpt. dem skal få velge dette selv. så tør jeg heller ikke å stå i en kirke å lyve om at jeg skal oppdra ungen etter kristen tro..:-/

Skrevet

Iogmed at dere ikke er kristne, og ikke skal oppdra barnet i den kristne tro, så blir jo dåp helt feil..

Vil barnet konfirmere seg, så er det jo bare å døpe seg når h*n er 13\14år.. Mange tror det er ille, men det kan gjøres helt privat, uten andre enn familie tilstede...

Kan like gjerne ha en ikke-religiøs sermoni istede for dåp..

Skrevet

Man skal ikke tulle med andres religion, mener jeg. Å døpe et barn for at det ved en senere anledning skal kunne ha fest og konfirmere seg med vennene sine er for meg et enormt, kjempe-tull.

Hvis man ønsker å markere de store overgangene i livet, å feire et nytt barn og å feire at det går over til å bli ungdom, finnes det fullgode markeringer/ordninger uten at man skal stå og lyge i kirka.

Hvis den tid kommer at poden blir kristen og ønsker konfirmasjon så bør det være et så alvorlig valg at man ikke har noe problem med å døpe seg der og da. Det kan for øvrig gjøres utenom gudstjenestene og trenger ikke å gjøres forran alle kompisene.

Døper du et barn tar du et valg for det barnet. ved å IKKE melde det inn i et trossamfunn (som kirken er, ja) kan barnet velge selvnår den tid kommer.

Skrevet

Husk at det ikke er så fryktelig "kult" å døpe seg som fjortis for å kunne stå komf i kirken.

Vi skal døpe vårt barn selv om vi ikke er kristelige, så får han velge om han vil fornye dåpsløftet eller ikke når den tid kommer.

Er selv døpt og kommer ikke til å melde oss ut av statskirken.

Hvis dere virkelig er i mot det så er det sikkert koselig med en navnefest med Human Etisk forbund.

Skrevet

Ikke døpe selvfølgelig. Dåp er en religiøs markering.

Og det er ikke så ille å måtte døpe seg OM barnet har lyst å bli kristen og konfirmere seg seinere. Om barnet syns det er for flaut, så syns jeg egentlig ikke det burde konfirmere seg i kirken i det hele tatt.

Jeg blir litt provosert av argumenter om at det liksom skal være "så mye lettere" å være døpt når de skal velge selv seinere. Jeg tror det er lettere å bare ikke ta et standpunkt da jeg. Bare følge resten av saueflokken og være liksom-kristne når man trenger å bruke kirken ved ulike markeringer.

Om man ikke er døpt stiller man helt fritt i forhold til om man vil tro eller ikke. Om man er døpt er man per definisjon religiøs allerede.

Skrevet

Synes også det blir feil å døpe barnet mitt når jeg ikke lever etter kristen tro.. hadde ikke turt å stått å kirken å lyvd forran prest om at "jada, jeg skal bringe barnet opp i kristen tro" når jeg selv ikke ever etter "kristen standar"

Har meldt meg ut av statskirka og!

Skrevet

Jeg ville ikke døpt barnet i kristen tro, siden jeg ikke er kristen selv. Synes det virker så "hånelig" mot guds tro, er bedre med navnefest da, som en løsning.. Også kan ungen selv velge når h*n er gammel nok til det.

Og om h*n velger å komfermere seg kristen, så er det bare å holde en liten dåps sermoni en stund før komfermasjonen.

Som presten sa da min søster ville døpes: alle guds barn er velkommen, enda du døpes når du er 3 månder, eller om du er 30 år!

Min far døpte seg i fjord, han er 53 år i år.

Skrevet

Jeg ville ikke døpt hvis jeg ikke mente noe med det. Hvis poden virkelig mener noe med kristendommen sin så kan h*n døpe seg rett før konfirmasjonen. Om det virkelig er "ekte" tro den unge har, så blir det ikke pinlig å døpe seg som fjortis.

Jeg lyver aldri. Ikke til prester i kirka engang. Ville ikke anbefalt dåp av denne grunn..

Skrevet

Så dere mener det er bedre for ungen at dere står i en kirke og lyver om at dere skal oppdra ungen i guds tro? synes dere kunne latt den delen være, min søster døpte seg når hun var fjorten, og om man går inn i den kristene tro, så bryr man seg ikke om man må døpe seg om man er "fjortis"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...