Gå til innhold

2-åring som er våken flere timer hver natt...blir koko.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg legger han klokka 7 hver kveld, så sover han fint frem til klokka er 1-2.. deretter kan han gjerne være lys våken til klokka er 5! Rekorden er vel til halv 7.. Er jeg heldig sovner han etter 1-2 timer. Får ikke sove heller når jeg vet han våkner straks, og blir derfor liggende våken helt til han sovner igjen! Av og til sover han plutselig hele natta, kanskje 2 dager i uka.

Dette har vi allerede prøvd uten resultat:

Gitt flaske med melk

Skiftet bleie, funnet litt mat i tilfelle han er sulten

Tatt han inn på vårt rom når han er våken i timesvis, men vil ikke sove der heller

Gått inn med jevne mellomrom og sagt at det er natt

Han gråter ikke, bare roper og tuller, ler høyt, sparker i sengekanten, snekker med seg selv osv. Lager masse bråk og vekker eldre søsken og pappaen som skal opp tidlig.

Noen råd til en trøtt mamma?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han sover ikke på dagtid hver dag lenger, og bare 1 time de dagene han gjør det (ca hver 2 eller 3 dag).

HI

Skrevet

kan du ikke la han ligge å tulle litt da?:) hender seg at 2åringen min også gjør dette. jeg lar han bare få holde på. han sovner til slutt.

du kommer til og bli utbrennt om du skal opp hele tiden.

lykke til

Skrevet

Jo, men han er så høylytt at han vekker hele huset.. Jeg får i hvert fall ikke sove. Han burde vel sove rundt når han er 2 år?

HI

Skrevet

huff, ja skjønner den. det er vel litt forskjellig fra unge til unge.

hilsen meg som svarte først:)

Skrevet

Når våkner han på morgenen da?

Høres jo litt vilt ut! Han må jo få alt for lite søvn?

Skrevet

sånn har min 2 åring og holdt på.

Du må stålsette deg og sette i gang med hardt mot hardt.

Ha faste rutiner for kvelden. F.eks kvelds,lesing,tannpuss,seng,samme sanger i samme rekkefølge hver kveld til samme tid.

Når han våkner så ikke gi noen service.

Si legg deg til å sov,det er natt og gå ut. dette gjentar du,men la det gå litt lenger for hver gang før du går inn.

Stå opp til samme tid hver dag,også i helgene.

Enten hvil hver dag,eller ikke. til samme tid.

Det virker ,men kan ta tid.

Hilsen ei alenemor som holdt på å klikke.

Skrevet

noen gode råd kan f.x være å ha en enkel men god legge rutine.

at når man forbereder barnet til kvelden så er det;

kveldsmat

vasking av barnet

pusse tenner

skifte blei

kle på pysj

lese natta eventyr/natta sang.

teste ut om f.x barnet er redd for mørket og dermed våkner i mørket og ikke føler seg fortrolig med å legge seg ned alene?

evt dersom barnet sover med lyset på, så kan det jo ogå være at lyset plager barnet i søvnen...

er fadder til et barn med samme problem, hvor mor var oppe med en gang h*n laget en lyd.. dermed fikk barnet den reaksjonen det ville ha... dermed fortsatte denne tilstanden... men så ble mor syk og vi passet barnet i 6 dager. når vi innførte denne nye rutinen sov han natten gjennom fra 4-5 natten og gjør det fortsatt ;)

verdt et forsøk ;)

lykke til =)

*frøken fryd*

Skrevet

Han våkner ca 9. Kan sove lenger også hvis han får sjansen til det.Jeg er heldigvis hjemme frem til august, men da må han opp tidligere.

Ellers har jeg alltid hatt gode rutiner rundt leggetid, og han legger seg også fint om kvelden så det er ikke noe problem. Har alltid lagt seg klokka 7. Det er disse oppvåkningene om natten som er problemet.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...