Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Vet noen om det går ann og ha borgerlig dåp, fremfor kriste dåp? Krangler en del med sviger foreldrene mine, jeg er ikke kristen, og samboeren har meldt seg ut av statskirka han også, og alikevel maser svigers om dåpen! Den krangelen har gått for langt mener jeg, så for å stoppe krangelen vurderer jeg å innfri dems ønske om dåp, men ikke om det kun er kirkerlig dåp som er murlig. Vil ikke døpe barnet kristen, og love oppdragelse i guds tro, så lenge vi ikke er kristene. Så enten blir det borgerlig dåp (om dette finnes/er mulig) eller så får de bare innfinne seg i at det ikke blir noen dåp..
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Takker :-) Da får vi prate oss i mellom om vi skal ha navnefest, så får foreldrene hans bare godta det :-) Er så lei av den negative holdningen vi alle får ovenfor hverandre! Mente det var noe slikt, men husket ikke hva det het, eller om det bare var jeg som innbildte meg det ;-) HI
Gjest Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Det finnes ingen borgerlig dåp, men navnefest er ganske vanlig når man ikke er religiøs og skal ønske et nytt barn velkommen:) Det finnes et forum her for dåp/navnefest med mange gode tips og erfaringer.
Mortilbarn Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Du kan ha navnefest, men vet ikeom det innebærer noen "ritualer" annet enn at familien møtes og feirer den lille..? Var med på en navnefest en gang,og da var det bare gaver og mat og holding av baby. Samme som i dåpen med andre ord, bare uten hele kirkegreia.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Du kan ha navnefest gjennom human-etisk forbund (tror jeg det heter), med en seremoni og det hele, bare ikke i kirka.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Ser at du har fått mange gode svar. Ville bare oppmuntre deg til å gjøre det som er riktig for dere som foreldre. Svigerforeldre har ingen ting de skulle sagt i forhold til dette. En navnefest kan gjøres til en flott sermoni og en fin fest med barnet i sentrum. Vi skal også ha en form for dåp/navnefest som ikke er religiøs via Human Etisk forbund. Vi skal også ha faddere Lykke til med navnefesten
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 Tusen takk for oppmuntrende ord, har pratet med samboeren om det nå, så da blir det en navnfest å planlegge enda det bare er mine svigerforeldre, så vil man jo at de skal føle de er en del av barnets liv og oppvekst. Så nå imøtekommer vi de så langt som vi kan, om det ikke er bra nok for dem, så ligger vel problemet hos dem etter min mening :-) HI
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Så flott at dere har kommet frme til noe som passer for dere Skjønner jo godt at dere vil ha med svigerforeldrene, for all del. De er jo en viktig del av barnets nærmeste familie. Jeg syntes i grunn at de skulle holdt seg for god til å prøve å press sin religion på andre. Men nå vet ikke jeg hvor stort nummer de har laget ut av det heller da De har kaskje ikke vært så gale? Men håper at de blir fornøyd med navnefesten, det går nå kanskje an å planlegge sammen med dem da, slik at de føler at de blir inkludert. Masse lykke til med planleggingen og navnefesten Hilsen 19:13
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Går faktisk an å ha det utenom human-etisk forbund og, bare arrangere hele greiene selv, gjøre nett det dere vil. Dersom foreldrene(dere) ikke er medlemmer i human-etisk forbund så må dere betale en avgift dersom dere skal ha navnefest arrangert av de. Du kan lese mer om dette her: http://www.human.no/templates/Page____220.aspx Jeg tror vi bare arrangerer hele greiene selv, lager et lite program "inspirert" av en human-etisk navnefest jeg var i en gang
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 De har vært nok så pågående, er begge nok så kristene av seg, og sa at ungen måtte døpes i guds tro for å bli en akseptert statsboer(?!) og at det var en synd av oss å skulle "ta i fra" et av guds barn, prøver å være overkommelige med dem, men når de sa det ble jeg rett og slett sint, fortalte dem at det ikke var guds barn, men vårt! Det er vi som har skapt det, og jeg har bært det til verdenen. Var da bråket startet opp. HI
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Jøss, det var veldig drøyt gjort av dem... Godt å høre at du tok til motmæle for deg selv og familien din. Får håpe at de får opp øynene og respekterer at dette er ditt og samboeren din sitt barn og slutter med tullet sitt da Og godt at dere ikke lar dere presse til å gjøre noe dere ikke kan stå for da Hilsen 19:30
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #14 Skrevet 6. april 2010 Ja, heldigvis er jeg oppdratt til å si i fra når jeg føler noe blir feil eller om jeg føler noe er urettferdig :-) all ros til min mor der, har vært utrolig flink alenemor, da faren min bare dro fra oss npr jeg var 5 år :-) Om de ikke kan godta våre ønsker, og vår imøtekommende forslag, så får det nok være dems problem, mener ikke å være slem med dem, men syntes det ble noe drøyt av dem å oppføre seg slik. Er ikke ofte samboeren min tar til motmæle mot sine foreldre, men han stilte seg ved min side i den krangelen :-) så da besøker vi de i morgen, og gir dem beskjed om hvordan det blir :-) håper de nå kan ta det rolig, og godta våre valg.. HI
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #15 Skrevet 6. april 2010 Deilig å høre at du er så fornuftig, HI. Moren din har nok gjort en bra jobb ja! La meg høre hvordan det går da. Og veldig enig i at hvis de ikke klarer å tenke lenger enn seg selv og lager noe trøbbel, så får det være deres problem. Jeg er sikker på at dere får en kjempefin navnefest Hilsen 19:13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå