Gå til innhold

Jaja...da var den dagen ødelagt:( (ang amming)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hjemme koser vi oss glugg i hel med storesøster og en 9 dager lillesøster. Jeg var frem til nå overlykkelig for det virket som ammingen gikk helt fint, vesla virket fornøyd og jeg merker at jeg faktisk HAR melk.

så var vi på vektkontroll på helsestasjonen i dag...vesla hadde "kun" gått opp 145 gram på 9 dager, ergo produserer visst jeg for lite. Fikk beskjed om å amme MINST hver tredje time og pumpe ALLEFALL en gang mellom hver amming. Så her sitter vi da...med den forbanna pumpa, får ikke pumpa mer enn 20 ml uansett hvor mye jeg styrer på (ja, jeg har prøvd med nesesprayen...) Når det var ammetid ble vesla frustrert fordi det ikke var noe særlig melk igjen. Vet ikke hvem av oss som har grått mest jeg nå:(

Er ikke BARE gøy med helsesøstre nei:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du vil heller ha en morsom helsesøster som ikke forteller sannheten og som bare ser på at babyen får for lite mat??

Skrevet

Synes det høres overdrevent ut å måtte pumpe mellom måltidene. Pass på drikke nok, hvile og amme jevnlig gjennom døgnet. Jeg hadde god effekt av akupunktur:)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Å herreguuud, så mange sure anonyme det er her idag!

HI: Ikke gi opp! Prøv litt til. Kanskje går det seg til etter noen dager? Hvis det ikke går seg til, er det ingen skam å gi tillegg i form av mme :-) Lykke til!

Skrevet

hmmmmm kjenner frustrasjonen ja. MEN noen spm; Du skriver at hun er 9 dager gammel. Gikk hun ikke ned i vekt etter fødselen? Hvordan virker hun da sier du legger vekt på at dere koser dere:) Virker hun utilpass og sulten? 9 dager er ikke mye å opparbeide full melkemengde på. Noen bruker lenger tid enn det. Hvor ofte spiser hun på dagen og hvor ofte på natten? Pumping gir ofte stress og stress er ikke bra for amming. Jeg klarte aldri å pumpe mer enn 20 ml i edru tilstand. Når du har svart på spm er det enklere å svare deg videre.

Klem

Skrevet

Synes ikke det høres så ille ut. Min veide fortsatt under fødselsvekt 5 dager etter fødsel, men jordmoren sa at den vekten var strålende.Det står i "alle bøkene" at vektoppgangen skal være 150 - 250 g i uka. Tar du med i betraktningen at barnet har gått ned 100 - 300 g fra fødselsvekt er vektoppgangen strålende.

Pust ut, drit i pumpa og prøv noen dager til. Så veier du på nytt, og ser hvordan det går. Hvis vektoppgangen en uke fra i dag ikke er noe bedre kan du begynne å stresse.

Merkelig at helsesøsteren ikke synes det var godt nok.

Skrevet

Vesla har jo ikke lagt på seg for lite...det er jo 150 gram som er det de SKAL gå opp den første tiden! Noe hun altså manglet 5 gram på... dessuten er hun uvanlig sterk og spenstig, ifølge helsesøster. Hadde hun vært slapp eller det hadde vært noe annet som tilsa at hun ikke hadde det bra ville jeg selvsagt vært bekymret.

Og dere andre: takk for oppmuntringen. Det trengst! Vet det ikke skal være noe nederlag å gå mme, dette måtte jeg gjøre med førstemann. Men hadde liksom håpet på at jeg skulle klare det "selv" denne gangen..så LITT nederlag blir det nok uansett om jeg må ty til mme fast.

HI

Skrevet

huffda, slike ting er ikke lett å gå gjennom..

men trøstende ord fra ei som har slitt likedann:

det kan ta noen dager før melke produksjonen øker, gi det noen dager til, om det ikke øker, så er det bare å si det til helsesøstra: kroppen nekter å produsere mer; hva er plan B?

Skrevet

Prøv med en Munkholm, det satte fart i melka mi:)

Forøvrig syntes jeg ikke det hørtes ut som om vesla har gått opp lite i vekt. Hun er jo bare 9 dager.

Skrevet

Om ungen virket fornøyd, og du har koset deg med amminga til nå, så fortsett slik du har gjort det. Drit i pumpa, tørk tårene og konsentrer deg om å amme, ikke pumping. :) Om ungen ikke virker tilfreds, kan du vurdere andre alternativer.

Skrevet

Åh, så hyggelige svar jeg får av dere!! Tusen tusen takk:)

LOTP: Vesla gikk ned 300 gram etter fødselen (dette var etter den tredje dagen, som ifløge jordmor er den dagen de fleste veier minst på) På sykehuset ammet jeg MYE og melka kom etter tredje dagen. Siden vi kom hjem har hun vært en veldig "snill" baby; sovet mye og ikke hatt noen skrikebyer (enda). Når hun våkner viser hun tydelig at hun er sulten, hun suger godt når jeg ammer og har en stund etterpå der hun er våken og fornøyd. Er som sagt veldig sterk, aktiv når hun ligger både på rygg og mage, løfter hodet osv. Har stort sett ammet henne hver tredje- fjerde time på dagtid, litt oftere på kvelden, så har hun hatt alt fra ett til tre måltid på natten.

Pumping er STRESS ja. Ikke særlig gøy å måtte stå der og slite puppene av seg:/

Skrevet

Jeg vil faktisk anbefale deg å pumpe jeg.

Vi hadde problemer med at jeg hadde for lite melk de første tre dagene. Heldigvis oppdaget ene jordmorstudenten det, så hun fikk meg til å amme hver tredje time og pumpe i et kvarter etter hver amming.

Det er ikke ml det går på, det er bare for å stimulere produksjonen. Gi babyen mme med sprøyte etter du har ammet, slik at h*n fortsetter å bruke riktig sugeteknikk.

Skrevet

Skulle så gjerne gjort akkurat det! Har hittil bare kosa meg jeg, men kjenner nå at skuldrene er havna oppunder ørene etter besøket hos helsesøster i dag:-/ Hun ville ha oss ned igjen på fredag så føler jeg blir overvåka! Er selvsagt glad for at hun gjør jobben sin, men føler vel kanskje at det blir litt voldsomt når jeg skal amme og pumpe hver halvannen time hele dagen..!!

men men, vi får se hva vekta viser på fredag. Blir ikke helsesøster fornøyd får vi bare begynne på NAN-en da.

HI

Skrevet

Neineinei! Enig med andre her. Legg vwk pumpa. Konsentrer deg om å amme hver tredje time sånn ca. Hvis ungen virker happy er det INGEN grunn til stress. Hun sier i fra hvis hun er sulten og utilpass. Ikke alle har fløte i puppene sine og mine har ikke lagt på seg 250 gram pr uke. Det tar jo litt tid å bare ta igjen fødselsvekten. HS burde IKKE stresse deg slik hun gjør og hvis det er vanlig prosedyre er det jammen ikke rart at folk gir opp ammingen. Føler virkelig med deg for jeg kjenner følelsen du siter med. Drikk amme-te, kos deg med babyen og ta det som det kommer på fredag. Hvis du har muligheten så dra dit før hun skal ha mat. Vei henne før og etter måltidet. Da ser du hvor mange ml hun faktisk får i seg i løpet av et måltid og jeg er 100% sikker på at det er mere enn 20 ml.

Klem igjen

Skrevet

Ifølge sykehuset (jordmor der) er den som best kan få opp produksjonen den lille selv. Jeg pompet litt på sykehuset fordi jeg ble litt sår, da var det en streng jordmor som fortalte meg hvordan ståa var og glad er jeg for det.

Jeg gir min lille kun det ene brystet til hvert måltid. Jeg fullammer slik enda og hun er snart 6mnd. Hun spiser ca hver 3 time og ligger godt over sin kurve, så nok mat får hun. Kanskje du kan prøve å gi henne det ene brystet om gangen og la henne ligge der lenge (30-40 min) det er på "tomt bryst" at melken er fetest.

Så slapp av naturen ordner sitt. Drikk mye veske, ammete og kanskje litt ingefær øl. Få mannen din til å massere dine skuldre når du legger den lille til. Legg henne heller til ofte enn å bruke pumpen. Mye bedre for din produksjon. Ha henne mye på deg feks i bæresjal, det øker også produksjonen. Og husk at nettene er viktig også, det er da melken er fetest.

Og tenk: Jeg har nok melk i massevis!!!

Dette ordner seg:)

Skrevet

Her skjedde omtrent det samme, lillegull la ikke skikkelig på seg før det hadde gått fire-fem uker. Helsesøster mente dette var noe å følge med på, men jeg var ikke urolig. Vet av erfaring at jeg buker litt tid på å få i gang skikkelig melkeproduksjon. Dessuten var jo jenta fornøyd og sov godt.

Nå er hun fem mnd, og er ei skikkelig rulte!

Hadde jeg vært deg, hadde jeg bare intensivert ammingen, og gitt ofte når barnet er våkent.

Det går seg helt sikkert til. Viktig at det ikke blir stress for deg også.

Skrevet

Jeg hadde bare for lite melk de første dagene på sykehuset, da fikk Vesla tørstefeber. Jeg fikk nok melk først da jeg fikk SOVE, hvile og spise godt, så jeg ville ha passet på dette først og fremst! På pasienthotellet sa de til meg at om jeg ikke fikk sove, ville ikke melka komme heller, og de fikk rett. Dagen etter jeg hadde fått sovet noen timer, var puppene to digre meloner:D Lykke til!

Skrevet

Hadde selv en dårlig ammedag idag. Har en liten gutt på 12 dager og var på helsestasjonen idag og veide. Bare gått opp 70 gram på en uke, så her skal det ammes hver andre time på dag og hver 3 time på natt, så skal vi tilbake på fredag. Var aldri snakk om å pumpe meg innimellom, og her er det jo mye mindre gram det er snakk om. Så ifølge meg og min helsestasjon ville vi ikke ha stresset med den pumpa. Det er jo bare snakk om 5 gram. Det synes jeg var rett og slett tullete. Amm heller oftere, og prøv å få henne til å ta begge brystene på ett og samme måltd.

Min er slapp til å suge også, så vi dro dit med stor mistanke om at han var gått opp for lite.

Masse lykke til!

Skrevet

jeg har også hatt problemer med denne forbanna amminga,hadde en pupp som bare slutta å produsere noen ganger.måtte da amme hver andre time og pumpe den helt tom etter at poden hadde fått sitt.

kanskje skal du heller prøve å legge henne til hver andre time,slik at hun får den maten hun trenger?Jeg tenker som så at om du pumper deg mellom måltidene så vil det selvsagt være mindre til henne,ergo hun blir ikke mett men blir heller misfornøyd...

hvilken pumpe har du?jeg lånte fra sykehuset,skikkelig industriell pumpe,men jammen meg tusen ganger bedre enn handpumpe/små elektriske handpumper!

ok,vekta på de små er veldig viktig...MEN om hun virker blid og fornøyd så stol på det! amm henne oftere nå,så skal du se at dette går seg til!husk at det er litt opp og ned med denne amminga.tvihold på tanken om at dette får du til,dette SKAL jeg klare!

lykke til!

Skrevet

Dropp pumpingen, den er mer til skade enn til hjelp som oftest.

Legg jenta til så ofte som hun vil, uansett om det er for kos eller for mat.

Og uansett, 145 gram på 9 dager er jo ikke ille i det hele tatt.

Jeg mistet melken bare av å SE på pumpen, hehe. Den gjorde meg så stressa at alt bare stoppet opp. Fikk ikke ut noenting. Så dropp pumpen, og kos deg med den nye babyen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...