Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

var med jordmor idag.

og da hun skulle sjekke s.målet, sa hun bare "oj..."...

i uke 35 lå det på 35, idag lå det på 39 :o jeg er nå i uke 37 + 2....

vil det si at jeg får en gigantisk baby det da??

syns at s.målet har gått opp MASSE...... og det veldig fort:S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi sier jeg også ;-)

Dette høres mye ut! Var det jm som målte sist også, eller var det legen? Noen ganger kan jm og lege måle litt ulikt, så det ser ut som det plutselig har gått opp mye.

Hva sa jm om det da? Hun må jo komme med noen forklaringer når det er såpass høyt mål, og stor forskjell. 4 cm på to uker er jo en del da...

Har du fått mye vann i kroppen?

Skrevet

det var samme jordmoren som målte sist gang også.. :S

og har nesten ikke vann i kroppen heller...

men har lagt på meg 3 kg siden uke 35 da, men kan jo ikke være bare derfor s.målet har hoppet så mye?

jordmoren sa faktisk ikke så mye, hun sa bare at jeg måtte komme tilbake på kontroll den 13ende april, sånn at hun fikk fulgt med på s.målet..

begynner sånn seriøst å få litt panikk her..

vil virkelig ikke føde en gigantisk baby:S

Skrevet

Det kan ha med forskjellige ting å gjøre. Mye fostervann, at babyen ligger annerledes enn sist gang, tid på dagen for måling, når du spiste sist, forstoppelse (pga mye avføring i tarmen) osv. kan påvirke resultatet. Hvis du har gått opp 3 kilo kan det forklare litt.

Det trenger ikke være en kjempebaby, men du kan jo vurdere å kutte helt ut sukker resten av svangerskapet for å ikke la den bli større enn nødvendig. Den er nok ikke liten i alle fall :-)

Skrevet

ja, håper virkelig at det ikke er pga at babyen er stor..

og skal prøve å kutte ut sukker, men det er jammen ikke lett:P

hehe...

Skrevet

Som nevnt under er det nok mange grunner til at symfysemålet har steget. leie til baby er en viktig faktor (livmora strekker seg jo på langs, tvers og i høyden), samt unøyaktigheter i måling tidligere.

Sist svangerskap lå jeg ganske på kurven, kanskje litt over, men husker jm kjente på magen min og mente at dette var en stor baby. Hun estimerte til ca 4 kg en uke før termin. Jeg fikk helt noia, men fødte en gutt på 3,3 kg en dag over termin.

Fint at de følger opp, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg veldig :-)

Skrevet

Kan sikkert være masse forskjellig som gjør at symfysemålet er høyt. Selv fikk jeg beskjed om lavt SF-mål de to siste kontrollene, men i dag var det "perfekt." Har med leiet på babyen å gjøre trodde jordmor. Sist svangerskap hadde jeg høyt SF-mål, men så satt også junior med stumpen først, og det ble ikke oppdaget før uke 37! Så viktig å få sjekket leiet skikkelig altså. Og mengden fostervann.... Be om sjekk på sykehuset du. Bedre med en ekstra UL. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...