Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere somm har fått påvist svangerskapsdiabetes...hva spiser dere? Og hva holder dere dere unna? (enkelte ting er jo innlysende at man holder seg unna ;)...)

Jeg har ikke fått påvist sv.sk.diab., men har hatt spor av sukker i urinen. Har tatt en glukosebbel.test, men den gav ingen utslag.

Men i dag var det også spor av sukker... Jm virket ikke bekymret, og hun nevnte ikke noe om ny test (det var legen som ville teste forrige gang).

Jeg prøvde å spørre henne om jeg burde tenke litt over hva jeg spiste, men fikk ikke noe klart svar....

Jeg har bare ca 1 mnd igjen, men tenkte jeg kunnee være litt påpasselig den siste tiden likevel...

Så derfor lurte jeg på om dere som har fått dette påvist kunne tipse litt... :)

Jeg spiser normalt og sunt til vanlig, men lurer på om det er noe spes man bør tenke på?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vet sikkert om at man skal ligge unna godteri, brus og sukker i teen:) Frukt, spist for seg selv gir også rask blodsukkerstigning så det skulle jeg unngå sist når jeg var i grenseland. (du kan spise det i forbindelse med et måltid.) Yoghurt med tilsatt sukker er fy og halvgrovt/fint brød er fy. Hvis du spiser frokostblandinger er det lurt å lese innholdsfortegnelsen, omtrent alle som en har sukker i seg og må kuttes ut...Det var det jeg kom på i farta:)

Skrevet

Når man utvikler svangerskapsdiabetes skal man holde seg mest mulig unna prosessert mat, f.eks. hvetemel og produkter med mye fint mel, det gir rask blodsukkerstigning, det samme gjør faktisk poteter og ris.. Pasta er fy fy, melk og juice gir også rask blodsukkerstigning.

Men hvis du har tatt en glukosebelastning som viste fint resultat, så kan du nok ta det ganske med ro! Ingen dum ide å redusere det rene sukkerinntaket, uansett. Men det er ikke uvanlig at kroppen skiller ut litt sukker i urinen i løpet av et svangerskap selvom det ikke er forhøyet mengde sukker i blodet ;) Jeg har mellom 3 og 4 i utslag på sukker i urinen hver gang, men ingen tegn til økt sukkerinnhold i blodet. Bare en liten svakhet jeg har når jeg er gravid. Som igjen gjør at jeg er på glukosetest ofte...

Skrevet

Shit det var mye å passe på! *Økt respekt for de med diabetes*

Skrevet

Hei,

Jeg har fått påvist nedsatt glukosetoleranse, dvs ikke svangerskapsdiabetes, men kan utvikle seg til det. (og iht WHO skal man ved nedsatt glukosebelastning behandles som om man har svangerskapsdiabetes). Ble selv litt sjokkert over å ha fått det, fordi jeg har spist sunt og variert gjennom hele svangerskapet, i tillegg til at jeg har trent mye.. men sånn er det med gener noen ganger - jeg hadde nok fått det uansett.. (Ble oppdaget uten at jeg har hatt sukker i urinen etter rutineglukosebelastningstest i 28. svangerskapsuke pga alder)

Siden jeg allerede spiste sunt og variert og trente mye, satte jeg meg grundig inn i hva som kan påvirke blodsukkeret og dette er hva jeg har funnet ut (man bør leve som om man har diabetes - i tillegg til å være forsiktig med sukkerholdige produkter:

- Spise mye grønnsaker

- Spise jevnt og ca 4-5 ganger om dagen.

- Spise grovt brød og knekkebrød (grove kornprodukter)

- Være forsiktig med frukt, maks 1-2 frukt om dagen (inkl juice) og ta det kun i forbindelse med måltid -unngå banan og druer

- Melkesukker bør man også være forsiktig med, så jeg har kuttet ut å drikke mye melk..rører ikke yoghurt osv

- Spise "trege" karbohydrater, altså grovt brød, fullkornspasta, ris - være forsiktig med poteter (maks 1 potet til en middag)

- Mosjonere mye

- Spise "rent" kjøtt, altså unngå pølser, blandingsprodukter som kjøttdeig mv, men kylling, karbonadedeig mv er bra

- Spise mye fisk

Jeg spiser typisk ca 4 ganger pr dag, har gått gjennom alt pålegg mv som jeg spiste - har derfor kuttet ut syltetøy og brunost på maten, har kuttet ut risengrøt på lørdager, tar ca halve tallerken med salat/grønt, kuttet ned forbruket av pasta, ris mv (har hele tiden brukt fullkornsprodukter), kuttet ut frukt som mellommåltid og tar kun frukt 1-2 ganger om dagen og da brukt som dessert (unngå druer og banan som inneholder mye sukker), gått ned fra ca 1 liter melk om dagen til 0,5 og drikker det kun i forbindelse med måltid. Tar kun 1/2 glass juice om dagen og da kun i forbindelse med frokost.

Unngå alt som heter sjokolade, godteri, sukkerholdig brus og sukkerholdig saft osv. Også chips, pommes frites mv, men det er jo noe man stort sett holder seg unna uansett...

I tillegg skilles det mellom diabetikere som bør gå ned i vekt og andre. Diabetikere som bør gå ned i vekt må også passe seg for fet mat, da dette også kan forverre blodsukkeret.

Jeg fikk mye god informasjon fra Diabetesforbundet (diabetes.no). I tillegg fant jeg på Ullevål sykehus' hjemmesider en brosjyre om svangerskapsdiabetes jeg også har hatt stor nytte av.

Lykke til!!

Skrevet

Tuuusen takk for utrolig gode og utfyllende svar!

Ser ut som om jeg kan fortsette med samme kosthold som jeg allerede har resten av sv.skapet... :)

Lykke til videre til dere alle med bebisene (og kosthold...hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...