Gå til innhold

Ubrukelige helsesøstere/helsetasjon - Din historie.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vel jeg har en sønn som er hørsels-hemmet. Men ikke døv.

Jeg spurte helsesøster hvor jeg kunne henvende meg for hjelp ang. barnehage. tegn til tale osv.

hun visste ingen verdens ting. men henviste meg til en barnehage med barn med sterke utviklings-skader. som CP osv...

spessielt

Skrevet

Min helsesøster sa til meg at eldstejenta mi gjerne kunne ligge og skrike en stund når hun var 1 mnd gammel.

Skrevet

Hvorfor det?

Fordi de stakkarene som er gravide her inne skal gå til sitt første besøk hos helsesøster og på forhånd tro de møter helt ubrukelige mennesker?

Jeg er ihverfall superfornøyd med vår helsestasjon. Har fire barn hvor det har vært både lettvektere med lite matlyst og storspisere. Noen med godt sovehjerte, og noen skikkelige troll som har vært umulig å få til å sove. Jeg har fullammet og fortsatt amme til 13 mnd, og jeg har flaskematet fra 3 mnd alder.

Helsesøstrene her har full forståelse for at alle barn er forskjellige og tilpasser råd og oppfølging etter hva slags foreldre og hva slags barn de møter.

Jeg er kan ikke få fullrost vår helsestasjon, jeg har brukt den mye!

Skrevet

Bare utløp for frustrasjon. Jeg har snakket med så mange som er oppgitt over helsestasjon.

HI

Skrevet

Den første helsesøsteren vi var på kontroller med sønnen vår hos mente vi skulle slanke ham. Han var født stor (4,6)og det kunne hun visst ikke leve med. Mente at når han var sulten og det hadde gått mindre enn 3-4 timer siden sist han spiste måtte vi gi ham vann. Dette insisterte hun på til han hadde passert 6 måneder. Jeg spurte fastlegen vår om dette og han sa at dette måtte jeg ikke finne på, og at veksten hans var helt fin og ganske normal. Litt samtaler med mødre i nærområdet viste at hun hadde gitt det rådet til veldig mange, også mindre (og større) babyer enn min.

En dag var hun borte når vi skulle til kontroll og vi møtte erstatteren; en kunnskapsrik helsesøster, som lot til å trives i jobben sin, like unger og kunne gi oss mange gode råd i forhold til mat, søvn og andre ting vi lurte på. :)

Skrevet

Selvfølgelig finnes det bra og mindre bra helsesøstre, akkurat som innen alle andre yrkesgrupper.

MEN - jeg tror det er minst like viktig å tenke over hva slags forventninger man som foreldre har.

Mange later til å tro at helsesøster er et allvitende orakel, som fungerer både som lege, psykolog, spesialist på skjeldne diagnoser, osv.

En helsesøster er en SYKEPLEIER med tilleggsutdannelse. Hun har ingen kompetanse - eller rett - til å stille diagnoser. Hun klarer ikke få fikse alle problemene i hjemmet ditt. Hun har ingen forutsetninger til å "se" hva som foregår hjemme hos deg, dersom du ikke selv forteller ting. Hun er heller ikke synsk i forhold til hva det er med akkurat DITT barn, men baserer seg på erfaring + den kunnskap hun har tilegnet seg i jobb og studier. Noen blir også skuffet over at helsesøster ikke forstår at du er den eneste i hele verden som noensinne har fått barn.

Så som sagt; jobb litt med forventninger før man kritiserer noen sønder og sammen!

Skrevet

Jeg ringte nabo helsestasjonen, fordi det bare var opptatt der vi bruker å gå. Jeg vet at de bruker samme datasystem og at vi derfor også er registrert her. Hadde i grunnen bare et generelt spørsmål om dehydrering (symtomer og hvor lenge uten våt bleie osv.), men hun helsesøstera jeg traff på kunne ikke svare meg fordi vi ikke hørte til ved denne helsestasjonen. Jeg spurte om det var mulig å få svar på hvilke tegn som kjennetegner dehydrering, men det kunne hun ikke si noe om til meg siden jeg ikke hørte til denne helsestasjonen. Jeg fikk heller prøve å få noen svar hos noen andre var svaret jeg fikk:)

Profesjonelt:)

Skrevet

Vi har en veldig fin Helsestasjon å gå til, ingen klager herfra.

Enig med de som nevner at det er lett å irritere seg og være negativ overfor en yrkesgruppe. Stadig får helsesøstre, sykepleiere, nav-ansatte osv gjennomgå her inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...