Gå til innhold

Flere som har passert 10 kilo nå?


TillaMaria81

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 30 og har gått opp 10 kg allerede (sikkert 11 etter påska, orker ikke veie meg:( ) Noen fler som har gått opp så mye og er cirka samme uke? Hvor mye kan man liksom forvente seg av vektøkning de siste månedene? Har det meste kommet nå, eller kommer det masse på slutten? Jeg synes det er ubehagelig å bli veid hos jordmor, men det er vel ikke så mye å gjøre med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt rundt gjennomsnittet hele tiden (iflg den "viktig info holdes på første side" som ligger under 1.trimester). Idag da jeg skulle til jordmor holdt jeg på å få sjokk, har gått opp 13 kg!! Er i uke 29, så det er jo alt for mye.. Jeg aner ikke hva jeg har gjort for å plutselig legge på meg så mye, jeg koser meg jo innimellom og får ikke beveget meg så kjempemye som jeg ønsker pga bekkenproblemer, men likevel, har gått så fint jevnt og trutt opp og var glad jeg lå innenfor gjennomsnittet, så plutselig PANG rett i været!! Huff...Det er jo ennå nesten tre mndr igjen, så jeg lurer på hvor dette skal ende.. Hvis det er noen som har noe formening om hva den plutselige vektøkningen kan skyldes (foruten påskekos), så setter jeg pris på svar. Jeg har forresten hørt at man ikke legger på seg så mange kg i slutten, altså 3 trimester, regner med dette er veldig individuelt, men kanskje noen som vet noe mer om det?

 

Jeg synes også det er ekkelt å veie meg foran folk, hos legen må jeg det, men jordmora ba meg veie meg om morgenen før jeg kommer på time, i nettoen, en veldig grei ordning, da blir det jo rett fra gang til gang, avhenger jo ikke hvilke klær du har på deg etc..

 

Vi får bare henge i og løpe etter vogna til sommeren!!;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 31+5 i dag og var på kontroll. Lagt på meg 11,3 kg til nå. Så på helsekortet fra forrige svangerskap og da la jeg på meg enda 9-10 kg fra 32 fullgåtte til 40 fullgåtte, altså på 8 uker så la jeg på meg nesten 10 kg!!!! Skrekk og gru.. Ikke var det lett å få av igjen heller pga bekkenplager etter fødsel også...

 

Bekkenplager og vektøkning er virkelig det jeg ikke er så glad i ved å gå gravid altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ¤Kab&snuppene2006&2010¤ økte du kalroiinntaket de to siste månedene, eller "bare kom kiloene" uten at du gjorde noe annerledes?Altsål var det fordi du var mindre i bevegelse og spiste mer? Eller var det vann? Jeg er veldig redd for å gå opp masse ekstra nå på slutten, men det må jo være noe man kan gjøre for å unngå det? Som å spise som man har gjort til nå feks, eller?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 31 nå. Hadde gått opp til sammen 5 kilo ved forrige kontroll. Skal på ny kontroll imorgen tidlig og gruer meg som en hest til å gå på vekta og lese opp tallet for den kjekke unge mannlige legen. Fy flate, det er flaut altså! :( Prøver å stålsette meg for hvor mye det kan være snakk om på en mnd.. Forestiller meg kanskje 5 kilo. Pga påska.. Hehe. Men det går da vel ikke an? Jaja, får se imorgen. Frykter kiloene bare peiser på framover. Tviler på man ikke legger på seg på slutten i det hele tatt for å si det sånn.. Dessverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uke 29 og 11 kilo...Fikk litt sjokk på vekta til jordmor i går, så nå går det mye i gulrøtter og selleri her gitt.....:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er 31+1 uker i dag, å har gått opp ca. 10 kg +/- :/ håper ikke jeg legger på meg så mye mere nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. vi får vel trøste oss med at svangerskapet i seg selv veier mellom 10 og 12 kilo.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er også i uke 30 og har gått opp ca 12 kg. Har noe vann i kroppen og ellers har jeg jo fått ekstra p+å rompe,lår og rygg, men magen er fin og gjennomsnittelig, og jordmor sa jeg ikke skulle tenke på det i det heele tatt.

 

Spiser man noenlunde sunt og greit, og beveger seg blir vekten det den blir sier hun, og da slapper jeg også av :)

 

Jeg sa ikke til henne at jeg har dilla på iskrem, men det får så være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Ble nervøs av all dette snakket jeg, så jeg gikk å skrelte meg en gulerot.. Satt nemlig å spiste restene fra påskeegget når jeg skrudde på dataen.. Jeg har fått bekkenproblemer nå og hvis det er de ikke forsvinner etter fødsel, er det kanskje greit å passe på! Huff.. Kroppene våre skal gjennom mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 30+3 i dag og har gått opp 10 kg. Jeg er kursleder i Grete Roede og vi holder kurs for gravide og ammende. Når man er gravid skal man spise 300 kcal mer daglig enn vanlig. Det samme når man ammer. Det er faktisk anbefalt at man går opp rundt 12kg i et svangerskap. Noen går opp mer også, men det er bedre enn å gå opp for lite. Husk at livmor, morkake, vann i kroppen, fostervann, bryster og forsteret selv veier mange kg, så alt dette har ikke lagt seg på kroppene våre.

 

VIKTIG!!!! Når dere skal amme er det en ting jeg vil si til alle sammen! Ikke prøv å slanke dere for mye når dere ammer. Ved amming KAN man gå ned 3-4 kg pr uke fordi kroppen forbrenner mye. Det er derfor man skal spise 300 kcal mer for å unngå så rask vektnedgang. Det mange ikke vet er at når man går ned i vekt frigjør kroppen giftstoffer fra fettcellene. Dette er ufarlig for oss, men går man ned for mye, kan barnet deres bli syk fordi den får i seg dette gjennom morsmelken!!! Så prøv å hold dere til MAKS 2 kg nedgang pr uke. Bare et tips.

 

Lykke til alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 uker og har gått opp 10/11 kg til nå. Har tvillinger da. Var på kontroll i dag både hos lege og jordmor og begge mente det var veldig normal vekt, så slapper av med det.

 

Fikk også en estimert vekt på barna på 1250 g hver, så er veldig fornøyd med at de ser ut til å vokse normalt. Det er jo tross alt det viktigste. Det er akkurat det som står som ca vekt i svangerskapsboken for uke 28 også, så er veldig fornøyd med at alt ser så bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det 29+3 og 12 kilo opp. Jeg elsker hver eneste en av dem!!!!

 

Var veldig tynn og håper på å sitte igjen med 10kg ekstra når jeg er ferdig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, blir glad av å lese dette:) Glad det ikke bare er meg. Egentlig skulle jeg ønske jeg ikke stresset med dette, men så på det nettopp som normalt og bra (som det jo egentlig er:). Men jeg var (i motsetning til deg med iskremen) så dum at jeg sa til jordmoren min at jeg spiste litt godteri hver dag, og spurte om det "var greit", det mente hun jo selvsagt det IKKE var... Så da ble jeg litt deppa og fikk skyldfølelse og har slitt med dårlig samvittighet for det hele svangerskapet, for jeg klarer jo ikke slutte med det!

 

Men du som er Grete Roede-leder, om man holder kaloriinntaket "stabilt" nå på slutten, altså ikke spiser noe mer enn man har gjort til nå, er det da mulig å gå opp 10 kilo (om det ikke er vann da) de siste to månedene?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 31,5 uke på vei og gått opp 10 kilo. Dette er nr 3 og har gått opp omtrent det samme med de to andre. Endte opp med 15 og 18 kilo. Regner med at det blir noen flere kiloer her ihvertfall. Men stresser ikke med det. Å gå på vekta foran jordmor bryr meg ikke. De gjør dette hele dagen lang. For de som synes det er ekkelt å gå på vekta foran legen, kan man be om heller å få gå til jordmor. Det velger man selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt 3. svangerskap også. Og jeg er på mandag i uke 33, og har gått opp 10 kg til nå. Mine to andre svangerskap har jeg gått opp ca 15 kg totalt, så håper ikke det blir mer denne gangen heller.

 

For min del tok det lang tid å bli kvitt kiloene igjen. Jeg tror det er viktig å ikke stresse med det. Mange sier ammingen hjelper dem og at kiloene bare renner av igjen. Og de er jo heldige, men det gjelder absolutt ikke alle. Jeg har ammet i 11mnd med første og 8mnd med andre, og det hjalp ikke min vekt så mye. Sunt og variert kosthold, og mosjon er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jada, her har jeg gått opp nesten 12 kg og er bare i uke 30. Herlighet. Føler meg ikke vannvittig svær, men med førstemann så gikk jeg opp 12 kg totalt, så det blir jo garantert mere her. Jaja. Gikk det fort av meg sist gang, så satser på at det går fin fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde lagt på meg 11 kg allerede i uke 27 jeg. Mener selv at jeg har levd ganske så normalt, men jeg klarer jo ikke å holde treningstempoet jeg hadde før svangerskapet. Jeg synes det verste er alle sin mening om den store magen min, og egentlig ikke kiloene i seg selv. De fleste kiloene går jo av ganske så snart etter fødselen (i mitt tilfelle ihverfall). Er litt lei av spøkene om hvor mange barn jeg egentlig har inni magen (det er bare en, til opplysning;)), men har blitt flinkere til å takle dette også. Føler meg nå ganske så flott, og skal veies på nytt om halvannen uke!

 

Lykke til alle flotte, frodige damer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...