Gå til innhold

første kontroll, skuffet


blomstgull

Anbefalte innlegg

jeg hadde gledet meg til første kontroll i dag, har lest på nettet hva man skal på første kontroll. hadde forberedt meg med familiehistorie, tenkt på sykehus osv. tenkt dette ble en hyggeli opplevelse.

 

men nei, det hun gjorde var å gi meg en termindato, søkte på sykehus (etter hennes valg, sa jeg ikke hadde noe i si) og tok jern blodprøve.

hvergang jeg spurte om noe avfeide hun meg, fikk meg til å føle meg dum og flau. følte meg som en rampete 8åring på rektors kontor.

jeg trodde man skulle veies, prate om arvlige sykdommer (som vi har), om jeg har noe sykdommer (ho viste ikke om SA jeg hadde i fjor, så ho leste nok ikke i mappen min) og få div brosyrer...

følte meg hent paff etterpå

 

jeg har jo vokts opp i ei lita bygd og er vant til lokal fastlegen som er kjempe hyggelig, varm og interesert i deg.. syntest det var vanskelig å velge lege i oslo, så jeg valgte ei i nærheten som så bra ut på papir, nå har jeg veldig lyst til å bytte lege, kan ikke ha det sånn resten av svangerskapet!

noen fra oslo området (st.haugen/bislett) som har en god lege å annbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hørtes ikke ut som en trivelig første kontroll. Jeg ville nok ha bytta fastlege jeg også. Jeg bor ikke i Oslo, så jeg har dessverre ikke noen å anbefale, men det er det sikkert noen andre som har!

 

I verste fall hadde jeg valgt å kun være på kontroller hos jordmor, hvis det er en person du trives sammen med. Det er jo flere som kun er der iløpet av et svangerskap =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gullblomst!

Jeg støtter meg til sisttalende og foreslår at du finner en jordmor som du trives med og så tar du kontroller der. Du trenger bare fastlege til eventuell sykemelding og til kontroll 6 uker etter fødsel. Jeg gjorde det forrige gang - det funka helt flott (jeg har fastlege 3 timer unna, litt vanskelig med jobb osv).

 

Første kontroll skal være en flott, trygg og god opplevelse! Du har vært uheldig... Prøv å finn en god og trygg jordmor.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Venter barn nr og er i uke 7, og har hatt litt grums blødninger i 3 dager. Var hos fastlegen min i dag til min første kontroll, trodde jeg. Fikk beskjed om å komme tilbake når jeg var i uke 12. Fikk ikke noe termin beregnet eller tatt noen prøver av noe slag. Ang blødningene så var det vist vanlig så lenge det er lite og uten klumper. Måtte bare vente å se og håpe på d beste. Jeg ble så skuffet og usikker. Er oppfølging av svangerskap blitt slik nå? Har en på 17 og ei på 9, og begge gangene fikk jeg termin beregnet og oppfølging hver mnd.Vurderer å oppsøke jordmor nå og droppe legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk

det er fint å få vite at det ikke bare er jeg som overdriver. det er en så spessiell tid vi går i nå, med usikkerheten om alt kommer til å gå bra. hverfall i disse første 3månedene føler jeg meg ekstra sårbar og alene, og hadde satt pris på en lege som ser meg og tar hennsyn, ikke en som jeg føler jeg irriterer av å være til.

 

kanskje jeg skal prøve å få en jormor da, men har hørt det er lang ventetid her i oslo. men jeg burde hvertfall prøve. si i fra om noen har noen å annbefale;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med helsestasjonen du hører til. Hvis du sier du er bekymret/ trenger svar på spørsmål er de nok behjelpelige. Jordmødre har gjerne satt av lengre tid enn det leger gjør. Jeg kommer til å ringe for å bestille plass hos jordmor etter jeg har hatt min første kontroll hos legen. Sist svangerskap hadde jeg kontroll i uke 8, UL i uke 14, UL i uke 18 og så jordmortime i uke 22. Det er ikke vanlig med så mange kontroller i starten dersom ingenting er galt og tiden går uendelig sakte.

 

Jeg var veldig skuffet over min lege ved min første kontroll sist. Jeg fikk en ordentlig undersøkelse, men han var skikkelig nedlatende. Mannen min reagerte også på det. Han mente vel egentlig at jeg var for ung og at studenter ikke skulle få barn. Jeg bytta lege med en gang, for det første ville ikke jeg ha noe med han å gjøre igjen, men jeg ønsket ikke at mitt barn skulle få en slik lege heller.

 

Det å finne en god lege er ikke lett. Jeg er fornøyd med hun jeg har nå, men jeg syns ikke hun er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

 

Jeg bodde på St.hagen før, og hadde da fastlege hos St.Olav Medisinske DA, som ligger i st.olavsgate 12. (rett ved Edderkoppen)

Da hadde jeg Trond Olin som fastlege, og han var helt fabelaktig. Tok seg god tid med alt.

Var gravid og hadde en SA, og fikk veldig bra oppfølging, empati og masse informasjon!

 

Var veldig fornøyd med det fastlege kontoret, så det er jo verdt ett forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

 

Synd med alle disse dårlige erfaringene med fastleger.. Jeg er faktisk veldig fornøyd med min. Han gjorde ikke så mye ved første kontroll som jeg hadde trodd, men gratulerte meg og tok meg på alvor. Tok sef blodtrykk og slikt. Tappet sikkert 1 liter blod uten at jeg helt forstod hva han skal med alt blodet:) Jeg bor i fredrikstad så det hjelper lite for dere oslo-boere..

 

Ellers må man være klar over at lege og jordmor har litt forskjellige roller, og det er nok lurt og gå til begge. Ellers så er det lov (og viktig) og forteller legen deres hva dere forventet og at dere er skuffet. Kanskje det finnes håp??

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for all respons:)

 

og, MYO, takk for tipset. skal ta å sjekke om han er ledig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på det sterkeste anbefale Ullevålsveien legesenter, både Jakobsen og Bjørkli, helt supre leger:) Her blir du tatt godt imot og ivaretatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var fryktelig dumt, har vært gjennom mange fastleger og ingen er som Kari Bjørkum. Er 9+3 og har allerede vært to ganger. Hun følger meg nøye opp da jeg ligger litt høyt i BT. Og selv om hun ligger etter skjema, tar hun seg bastandig god tid, stresser ikke.

Jeg håper virkelig du finner noen du vil trives hos like mye som jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å sjekke om hun er ledig rett etter den 1. i hver måned. Om du ønsker henne, eller noen andre som for øyeblikket er fullbooka.

 

Listene oppdateres over kalendermånedene, så plutselig dukker det kanskje opp en ledig plass om du sjekker rundt den 1. mai, for eksempel.

 

Det var sånn jeg til slutt fikk kapra min ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også søke på nettet etter leger som er spesialister ang svangerskap/fødsel og ta kontakt m en som er i nærheten av der du bor feks.

Når man er i uke 10-11 tar man første kontroll i svangerskap m bl.a blodtyping, div typer antistoffer, jern og urinprøve + HB(blodprosenten). Så tar man og sjekker ut termin og søker om fødeplass. Etter det ktr ca hver 6 uke da m urin + hb, så lenger ut i svangerskap hver 4 uke, 2 uke, 1 uke ettersom man nærmer seg fødsel. Er man 2 gangs fødende el mer er det ikke alle fastleger som føler opp så tett. Dette er nok veldig opp og ned fra legekontor til legekontor, men der jeg jobbet var det slik (og bruker selv legekontoret som fastlege:-D, men er dessverre fullt der) Noen velger å gå til jordmor i stedet for fastlege, men da anbefaler jeg at du tar deg en tur til legen av og til for å sjekke urin og blodprosenten ev blodsukker pga svangerskapsdiabetes. I ca uke 28-32 tar man også nye prøver for å sjekke at man ikke har fått toxo o.l. under svangerskapet (noe av de samme prøvene som 1.gangsbl.prøvene).

 

Håper du finner en lege som tar seg tid til å høre på deg og en du føler deg trygg på, slik at du kan spørre og grave om akkurat det du lurer på. Ingen spørsmål er dumme, og er man usikker - så spør. det finnes en veldig bra bok som heter Hva kan jeg vente mens jeg venter?", den er bygget på spørsmål fra gravide fra mnd til mnd. Kjempe bra bok.

Masse lykke til:-D

Klem fra 2 gangsgravid m term nov/des-10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...