TBmaibaby2010 Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 har alltid vært redd for å bli stor som gravid (mamma var selv stor i 4 svangerskap). Og jeg er blitt stor, føler meg DIGER! Og vekta viser mer enn jeg ønsket å gå over.... Har nesten 8 uker igjen av svangerskapet, er redd jeg ikke tørr og bevege meg stort ut og møte mennesker lenger, føler de også ser på meg som enorm! Og jeg trenger ikke at andre kommenterer hvor stor jeg er blitt! Jeg vet det selv, og liker det ikke! Babyen i magen er stor av vekst, og vil nok ligge på rundt 4kg ved fødsel, det har også vært skrekken min... Må jo være værre og presse ut ungen da!? Håper i grunn at baby kommer litt før termin, eller at det er mulighet for å bli satt i gang ved termin tider så lenge jeg og baby blir så store, men de gjør vel ikkke sånt? Uff, dette er virkelig ikke som jeg hadde ønsket, men det er det vel skjeldent! Ventet meg et tungt svangeskap, men ville jo også kose meg med dette her! I hvertfall nå den siste tiden, vil bare at alt skal nærme seg enda mer nå!
Gjest Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Pust ut:) Det er NORMALT å bli stor. Selv føler jeg meg som en gigantisk pilatesball med armer og bein på og har 11 uker igjen.... En 4 kgs unge trenger ikke å være noe værre å få ut enn en 3,5 kgs. Guttungen min var 4,6, men vi overlevde uten større problemer begge to og det var en relativt rask fødsel uansett. Det ER mulig å bli satt i gang før termin om de mistenker at barnet blir så stort at det er vanskelig å få født det, evt ta ks nærme termin. Blir vurdert i hvert tilfelle, men de gjør nok ikke det før 37-38 uker uansett. Forsøk å ikke tenke så mye på det. Husk at du er normal når du går opp i vekt under svangerskapet, og husk også at fødselen er en liten fjert i evigheten. Når barnet er ute er det KUN det som betyr noe uansett:) Forbered deg på amming, øv på bading og bleieskift, se langt fram:) Lykke til med innspurten:)
Bumblebeee Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Et svangerskap blir ikke alltid som man planlegger og håper. Selv hadde jeg et stort ønske om å gå naturlig i fødsel denne gangen, men fikk i dag beskjed om at jeg blir satt i gang i morgen. Sjokket begynner å legge seg nå, men skuffelsen er der... Du er helt sikkert kjempeflott gravid. Noen blir bare større enn andre, ei venninne av meg var tynn som ei flis, la på seg 32 kg og gikk kjapt ned igjen. Og jeg tror ikke folk tenker så mye over størrelsen din som du selv gjør. Hvis det er noen trøst så sier de at det er hodeomkretsen, ikke antall kg, som avgjør hvor tøft det er å presse ut en stor unge. Hodet kommer somregel først:) Håper du klarer å kose deg de siste ukene av svangerskapet. Klem
Sniff77 Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Litt "trøst" fra meg også; det er ikke sikkert du legger så mye på deg de siste ukene. Har også følt meg diger som et vogntog, men etter at magen sank litt ned, har jeg bedre plass til både å puste og spise mat ;-) og jeg tror ikke det har kommet så mange kilo på slutten. Stor baby hadde jeg sist og det gikk helt fint. Største minuset med stor baby, var at perioden med små, søte babyklær ble altfor kort, hi, hi!
TBmaibaby2010 Skrevet 6. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 6. april 2010 Takk Gytha Ogg! Jeg vet i hvertfall at jeg ikke kommer til å gå 14dager over termin. Jordmor sa til meg at skulle jeg gå over termin dato ville de vurdere om jeg skulle bli satt i gang... Det er i hvertfall en mager trøst!
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 huff,ikke noe godt å ha det sånn.... men som en anna her sier, det er ikke sikkert du legger på deg så mye de siste ukene. og med tanke på at baby blir stor så legger ikke babyer nødvendigvis så mye på seg på overtid som i ukene før termin... det er vist ikke bare vekta det kommer ann på heller men hodeomkretsen. det kommer helt sikkert til å gå fint, om ikke mange ukenwe har du kroppen for deg selv igjen. og når ungen skriker som værst midt på natta har du mest lyst til å putte den inn igjen noen timer.. tro meg:) masse lykke til:)
TBmaibaby2010 Skrevet 6. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 6. april 2010 Kan bare tenke meg hvordan den følelsen er Bumblebie... Selv ønsker jeg også en naturlig fødsel og ingen keisersnitt... Men så tungt og vanskelig alt føles nå, vil jeg gjerne bli satt i gang om vannet ikke skulle gå av seg selv. Jeg er førstegangs og vet uansett ikke hva som venter meg... Har fått noen kommentarer om at jeg er blitt stor, og at stort større enn dette burde jeg ikke bli! Noen folk er så rett frem, tenker seg ikke om før de snakker!! Er spent på om det er svangerskapsforgiftning på gang og, skal ta nye prøver denne uken og på ekstra kontroll på sykehuset... Vil bare ha alt overstått jeg nå! Jeg skal virkelig prøve det jeg kan å kose meg! Lykke til i morgen!
TBmaibaby2010 Skrevet 6. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 6. april 2010 Jeg håper du har rett Sniff77! Men har hørt flere si at det er nå kg kommer! Hehe, vi har for sikkerhetskyld kjøpt veldig lite i det minste, og mest i 62.
TBmaibaby2010 Skrevet 6. april 2010 Forfatter #9 Skrevet 6. april 2010 Har hørt andre også si det, at når ungen endelig er ute og virkeligheten er der, skulle man ønske den var inne i magen igjen! Så jeg prøver virkelig å kose meg med dette svangerskapet selv om det tidvis føles umulig ut og veldig tungt! Takk skal du ha, minsin&madelen+aprilbaby!
mamma_til_en_prins Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Hei TBjunibaby2010. Jeg har også 8-9 uker igjen (termin 9. juni) og føler meg STOOOR. Får rett som det er kommentarer om "har du SÅÅÅ lenge igjen? oi, da er du bra stor ja...". Slike kommentarer er sikkert ikke vondt ment, men FY så lite koselig det er å få dem! Og jeg vet selv magen er stor, men kan ikke gjøre noe med det. Har hatt normal vektøkning ifølge jordmora (har gått opp ca 6-7 kilo), så har ikke gjort noe selv for å få så stor mage! men vi får bare bite i oss kommentarene og være stolte av magene våre. Sikkert mange som er misunnelige...:-) Lykke til videre!
TBmaibaby2010 Skrevet 6. april 2010 Forfatter #11 Skrevet 6. april 2010 Har termin 5 dager etter meg du da, mamma_til_en_prins! Ja, det er lite koselig å få de kommentarene! Hadde ikke veid meg på ca.6 uker nå, og har vært på påskeferie. Har følt de siste ukene at alt har bare est ut, magen og rompe og lår... Merker mer og mer vann i kroppen. Så i går gikk jeg på vekta og den viste (mitt) skrekkens tall! Holdt på å grine, men klarte og holde igjen! Føler jo det blir litt feil å ta sånn på vei pga.vekta og størrelsen og, jeg skal jo bare være glad til for at den lille vokser godt og blir en sterk og levedyktig baby! Men alikevel klarer jeg ikke helt å gå ute nå og være stolt av kroppen min... Skal prøve så godt jeg kan å bite i meg kommentarer og selv jobbe med hvordan jeg ser på meg selv prøve og fokusere på det fine som skal komme ut av det her til slutt! ...men det og skremmer meg mer og mer.... Vil ikke inn i noe svangerskapsdepresjon her!! Sånn har jeg ikke sett på det... at andre kanskje er misunnelig.... Jeg gikk jo selv å var så misunnelig på gravide da jeg selv ikke var gravid! Også må jeg vel kunne trøste meg ørlite grann med at jeg er jo ikke alene om alle tanker og følelser som svirrer nå. Jeg vet det er flere.... Takk, og lykke til videre til deg og!
06.06.10 Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Jeg har termin 3 juni og var hos jordmor idag og da hadde jeg gått opp 1,5 kg på 4 uker og jeg var strålende fornøyd med å ikke ha gått opp mer. Så alt i alt hittil har jeg gått opp 13 kg. Jeg føler selv at jeg på dette tidspunktet bare er en vandrende klump. Jeg trodde ikke at jeg skulle fortsette å være like kroppsfiksert når jeg var gravid, men rakker stadig ned på min egen kropp fremdeles. Det er nok mange av oss gravide som ikke føler oss helt tilpass i våre kropper for tiden. En liten trøst er at vi dyrker ett menneske og det gjør oss litt klumpete. Når jeg ikke var gravid selv syntes jeg at gravide var det vakreste jeg så, men syntes ikke jeg ser vakker ut med en gigantisk mage. Men verdens nydeligste barn vill komme ut om to måner så får heller glede meg over det:)
To tette og ei badehette Skrevet 6. april 2010 #13 Skrevet 6. april 2010 Tror du og jeg skjønner hverandre godt. Hadde helt samme opplevelse med en tur på vekta jeg ikke burde tatt. Sist gikk jeg opp over 30kg (og jeg er bare 1,60m høy). Legen trodde det var noe galt med vekta hennes, men det kan jeg love deg at det ikke var. Har 8 uker igjen og er på vei mot samme greia i rekordfart. Trøster meg litt med et bilde av meg på guttungen sin 1-årsdag (ble nå så smekker igjen at!). Hater det når alle kommenterer hele tiden. Som om jeg ikke eier speil! Er fullt ut klar over at jeg har mye vann i kroppen og at kinnbeina ikke lar seg oppspore lenger! Som om jeg går å kommenterer alle andre sin kroppsfasong? Sier ingenting, jeg. Unasett hvor feit og stygg vedkommende er.... Plutselig en dag biter jeg tilbake (be ware of the dog! grrrrrr)
TBmaibaby2010 Skrevet 7. april 2010 Forfatter #14 Skrevet 7. april 2010 Sånn var det med meg også! Alle gravide var så fine og pene og jeg missunte de runde magene de bar på. Mens med meg selv har jeg aldri følt meg fin som gravid. Jeg og gleder meg til baby endelig er kommet til verden!
TBmaibaby2010 Skrevet 7. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 7. april 2010 Hehe, det er godt å høre at man kan klare å gå ned igjen etterpå! Tro meg, jeg er veldig innstillt på å jobbe hardt etter fødsel for å gå ned uansett hvor vanskelig det skal være! Jeg SKAL klare det! Du fikk meg i hvertfall til å smile igjen trollemor! Var på kontroll på sykehuset i dag og fikk vite at hodet har halveis festet seg, og alt er i skjønneste orden! Det er vel en bekreftelse på at alt nermer seg! Vet det er 8 uker igjen, men liker å tenke på at det nermer seg nå! Det er tross alt ikke mange ukene igjen når man vet at man går ca 40 uker gravid!
Guldehinn Skrevet 7. april 2010 #16 Skrevet 7. april 2010 Hvis det hjelper har jeg en venninne som (som et slags trøstens ord når jeg klager) har født tre barn i ulike størrelser og sier at det er ingen forskjell på å trykke ut et barn på 2800 gr eller et på 4300 gr... Så der har du den. Jeg har (heldigvis for meg) en litt motsatt opplevelse av dette svangerskapet, men jeg er så stor i utgangspunktet at det må jo være fysisk umulig å legge på seg for mye... Jeg er fire dager over termin nå *sukk* og har lagt på meg 8 kg. Men det er noen tunge kilo som bare sitter på magen, og jeg tror det stort sett er jentungen som veier dem, ikke meg. Så woohoo, dette kan bli en langvarig og tung fødsel. Hvis hun noen gang bestemmer seg for å komme ut, det virker jo for øyeblikket ikke sånn. Jeg er førstegangs, og hadde termin lørdag 03.04. I går var jeg på kontroll hos legen (utrolig unyttig, forresten, hun så på meg og konstaterte at jeg fremdeles var gravid...for DET ante jeg jo ikke ), og hun ringte KK og fikk time for overtidsevaluering... den 15.!!! Skal denne ungen ALDRI komme ut?
mamman til minin Skrevet 7. april 2010 #17 Skrevet 7. april 2010 Hvis det er til noen hjelp følte jeg meg også fryktelig oppblåst sist jeg var gravid. Trodde jeg hadde blitt superfeit, men så var det "bare" vann og jeg gikk ned 16 kg på sykehuset (4 dager...) Det er håp!
TBmaibaby2010 Skrevet 7. april 2010 Forfatter #18 Skrevet 7. april 2010 Oi! Du gav meg ett nytt håp mamman til minin! Trengte det, alle håp er gode å ha nå!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå