Gå til innhold

Hva skjer med barnet når narkomane blir gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et tilfelle av et parforhold i familien hvor begge to er narkomane. Nå er hun gravid.

Hva vil skje med dette barnet?

Mor er oppvokst i fosterhjem/barnevern og har vært narkoman i 6 år hvertfall. Far er også narkoman og har vært det i 7-8 år.

Hva vil skje med dette barnet?

Vil familien få mulighet til å ta seg av dette barnet?

Vil de narkomane ha rett til å se og bli kjent med barnet?

Fortell gjerne dere som har vært borti liknende før.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei venninne som er fostermor til et sånt barn.

Barnet ble fratatt foreldrene rett etter fødselen og plassert i beredskapshjem, dette beredskapshjemmet (min venninne) ville gjerne beholde barnet og ble fosterforeldre.

De bioligiske foreldrene har selvfølgelig rett til å se barnet, eller barnet rett til å møte dem. Barnet har samvær hver tredje uke, tror det er fire timer med tilsyn. De får ikke være alene med barnet.

Barnet har lettere skader som adhd pga mors rusmisbruk under svangerskapet, han fikk abstinenser og måtte behandles for dette etter fødselen.

Både fostermor og jeg er enig i at det var en dårlig ide med fosterforeldre i samme by (liten by) som foreldrene holder til. Ungen risikerer å møte dem ravende rundt i byen, de ruser seg fra morgen til kveld hver eneste dag.

Skrevet

Er det vanskelig for nær familie å få omsorgen for barnet?

Lager foreldrene til barnet problemer for venninnen din eller aksepterer de situasjonen? Jeg vet at disse to jeg snakker om virkelig vil sette seg på bakbena for de har planlagt dette barnet. De er ikke i stand til å vurdere sin egen situasjon.

Takk for svar:)

Skrevet

jeg arbeider på institusjon, med rusmisbrukere,, noen er på tvang,noen frivillig, og noen frivillig tvang..

vi har noen akuttplasser hvor det kommer inn gravide..

de blir tvangsinnlagt,frem til babyen er født.. under denne perioden , hvor mor er innlagt,starter arbeidet med å få mor inn på ett annet tankemønster,, noen ønsker bli rusfrie, andre ikke...

dersom man virkelig ønsker beholde barnet selv, er det å kjempe mor en rusfri tilværelse, bygge opp nytt nettverk. evnt kvitte seg med rusfri partner,,

uten bahandling og samarbeid med det ofentlige vil hun miste babyen sin, hvis det er åpenlyst at hun er rusmisbruker...

noen blir plukket opp av systemet, og tvangsinnlagt, og noen tar kontakt frivillig.. og noen klarer å føde barnet uten at d blir oppdaget noe rusproblem..

ønsker hun ha omsorg for babyen sin bør hun ta kontakt med systemet, og ønske hjelp..

det er et godt ettervern, og man samarbeider med barnevern.

har flere solskinnshistorier=)

Skrevet

feil over: kitte seg med ruset partner

Skrevet

Hun er "registrert" rusmisbruker og selvskader/psykisk syk hvertfall hos barnevernet. Men hun er ikke under dem nå. Utad kan man ikke alltid se at de er narkomane.

Men når man får vite at de er gravide, kan man tipse noen så hun blir tvangsinnlagt?

Trodde ikke de gjorde det i Norge med gravide rusmisbrukere. Får de plass på dagen da eller?

Skrevet

Dette forsøkes gjennomført, hvorvidt det lykkes vet jeg ikke:

Men mor får beskjed om at dersom hun ønsker å bære fram barnet må hun inn på avrusning. Dersom hun ønsker å ta abort og det likevel ikke er gjennomførbart (etter uke 18) er det avrusning under tvang også blir barnet satt i beredskapshjem etter fødsel. Det er da slik at familie skal sjekkes ut først om de kan ta seg av barnet Men dette avhenger av fastlegen.

Hvertfall var dette praksisen i oslo i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...