Symbio Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Disse 14 dagene far skal ha i forbindelse med fødsel, når begynner de dagene? Sett at jeg går i fødsel, men bruker 2 dager på å føde, regnes da de 2 dagene i de 14 dagene slik at det bare er 12 igjen, eller telles dagene fra jeg Har født?
FruSkurk&BandittBarna Skrevet 6. april 2010 #2 Skrevet 6. april 2010 Dersom jeg var arbeidsgiver ville jeg regnet fraværsdager, altså tolv dager etter nedkomst pluss de to der du fødte.
Aprilguttღ Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Omsorgspermisjon Som nypakt pappa, har man rett til 2 ukers omsorgspermisjon ifm fødselen. Disse 2 ukene er ikke en del av fødselspermisjonen og står på egne ben. Men dette er iht loven ulønnet permisjon, slik at det kun er de som har avtalt dette i arbeidsavtalen eller i tariffavtale, som har krav på lønn i denne perioden.
<3 15mnd, lyst på en til <3 Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 man har lovfesta rett på 14dager fri ifm fødsel. 7 dager med lønn. men litt usikker på når den begynner... tror det kommer litt ann på arbeidsgiver. men man kan jo feks ta sykedager(egenmelding) mens fødselen pågår for å få 14dager etter:) vi har fått godkjent 1uke etter fødselen, og en uke "fleksi" ferie etter det, siden vi ikke vet når babyn kommer:P, så han slipper å bli trukket for 7dager..
SusyQ Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Det er som de sier over her. Det er 2 uker ulønnet perm (veldig mange arbeidsgivere lønner i disse ukene da) I FORBINDELSE MED fødsel. Dvs at om fødsel begynner mandag og far velger å være hjemme mandag er det hans første dag borte fra arbeid i forbindelse med fødsel. Han kan ikke bruke egenmeldingsdager, siden han ikke på noe som helst måte er syk selv. Med mindre han skal lyve da.
Bellbaby Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Til <3 lillegutt i magen min <3: Er det riktig at man har lovfesta rett til 7 dager med lønn? Har ikke hørt om det før, hvor fant du den informasjonen? Mannen min har fått beskjed fra sin arbeidsgiver at han gjerne får 14 dager fri, men det blir alle dagene uten lønn.. :-(
simba>>>3gutter Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Forskjellig fra sted til sted! Kommer ann på tariffen til arbeidplassen, noe har to uker med lønn, noen har en uke med lønn noen bare en dag. På gubbens arbeidplass er det to uker med lønn som begynner fra den dagen mor og barn kommer hjem. Pluss at de har en dag med lønn til fødselen.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 6. april 2010 #8 Skrevet 6. april 2010 Min mann får lov å ta omsorgsperm i 14 dager, men lønn får han ikke. Synd at det er så forskjellig fra arbeidssted til arbeidssted. I det offentlige får alle lønn disse dagene, også i de fleste større bedrifter. Men i de små private bedriftene (som sikkert har god råd og tjener godt!) så får ikke arbeidstakeren denne goden. Ikke alle har så god råd at de kan ta seg fri disse dagene. Litt lei meg for at det er sånne forskjeller jeg.....
<3 15mnd, lyst på en til <3 Skrevet 6. april 2010 #9 Skrevet 6. april 2010 hmmm.. det har jeg lest ett sted. men husker ikke hvor! skal se hva jeg finner igjen:) far kan bruke egenmeldigsdager for å pleie partner v sykdom ol. så det går fint å gjøre det v fødsel..
Annemor83 Skrevet 6. april 2010 #10 Skrevet 6. april 2010 Disse små private bedriftene har som regel ikke god råd!! Hva slags oppfatning er det? For mange små bedrifter kan 14 dager fri med lønn være drepen.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 6. april 2010 #11 Skrevet 6. april 2010 Vel, jeg er uenig. Når sjefene kjøper seg firmabiler til 1 mill stykk, og man kan se ut fra skattelistene hva de tar ut i lønn så vil jeg si at bedriften mannen min jobber i nok burde ha råd til å la ham få lønn de 14 dagene det er snakk om her. Det er aldri problem med å få nytt utstyr til bedriften. Men de som jobber der skal helst ikke tjene særlig fett heller. Men for andre bedrifter kan det sikkert stille seg annerledes. Vet bare at akkurat denne bedriften hvor mannen min jobber har det ganske romslig økonomisk.
Guldehinn Skrevet 6. april 2010 #12 Skrevet 6. april 2010 Tror ikke far har lovfesta rett på noe som helst MED lønn. Han skal kunne ta ut fjorten dager uten at noen kan krangle på det, men bedriften må ikke lønne dette siden det ikke regnes som en del av permisjonen. De fleste bedrifter velger likevel å lønne deler eller hele tiden. Min bedre halvdel får i utgangspunktet tre dager lønnet perm i forbindelse med fødsel, men siden han jobber endel ubetalt overtid kommer han ikke til å få noe problemer om han tar en hel uke. Ut over det kommer han til å gå tilbake på jobb. Helt greit for meg. Han kommer til å gå rundt seg selv her hjemme uansett, og tenke på hva som skjer på jobben når han ikke er der. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå