Gå til innhold

Dere med småbarn med barneastma:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var dere hos en spesialist for å konstatere at det virkelig er astma de har, eller var dere bare hos fastlegen?

Vi har bare fått beskjed av fastlegen om at det sannsynligvis er astma, og har da selvsagt fått medisiner for dette, som vi fortsetter å gi morgen og kveld selvom hun ikke hoster så fælt lenger.

Men så har jeg begynt å tenke på dette: Hva om det ikke ER astma hun har/hadde, da kan det jo ikke være veldig sunt å gi astmamedisin?....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går til astmaspesialist ja, for kontroller 2 ganger i året. Fastlege har vel ikke alt utstyret som brukes for å kontorllere virkning av astmamedisin o.l.?

Skrevet

Hei,har ikke noe svar på dette spørsmålet,men jeg har et spørsmål til deg. Hva slags symptomer hadde datteren din? Datteren vår på snart 3 år har hostet om nettene(værst om morgenen) i et år snart. Ellers tror jeg ikke har noen andre "symptomer",men hun ville ikke være ute i vinter når det var fryktelig kaldt. Lurer på om hun kanskje syns det var tungt å puste...ellers er hun litt blek og litt blålig rundt øynene.

Skjønner godt at du ikke vil gi datteren din medisin hvis det ikke er sikkert at det er astma hun har. Man vil jo nødig proppe i dem medisin de ikke trenger.

Skrevet

Hun har det de kaller infeksjonsutløst barneastma. Det vil si at hun kun er påvirket i forbindelse med en vanlig forkjølelse eller mer alvorlig luftveisinfeksjon. Diagnosen ble gitt av barnelege. Hun får ventoline og fluitide ved behov.

Har aldri vært hos fastlege med henne.

Hvis du er usikker kanskje du kan be om å bli henvist til barnelege? Jeg tror at en fastlege skal ha kompetanse til å gi denne relativt vanlige diagnosen.

Skrevet

Vi fikk henvisning til astmalege.Fastlege skrev ut flytende Ventoline til minsta mens vi ventet på å komme inn til time hos astmalege. Han ville ikke gi noe mer i tilfelle de ikke hadde astma. Begge fikk konstatert astma hos astmalegen.

De har infeksjonsutløst astma. De må bruke Flutide fast hele vinterhalvåret + at minsta må bruke Singulaire hver dag. Med en gang de blir forkjøla eller begynner å få hoste, så må vi kjøre på med Ventoline i tillegg. På sommeren bruker de ingenting.

Skrevet

TikaTika:

Symptomene hun hadde var at hun hostet ei forferdelig stygg hoste i ca 5 uker uten at noe som helst hjalp. Vi var hos legen ørten ganger og fikk tips om mange forskjellige slimløsende midler, som Solvipect, Efedrin og Bisolvon. Ingenting hjalp. De lyttet også på henne mange ganger, men fant ikke noe feil. Så sa vi til slutt at vi var drittlei av dette, hun våknet jo mange ganger om natta, sov absolutt ikke godt, og hostet til hun brakk seg, og at vi lurte på om det kunne være barneastma hun hadde. Legen sa at siden han ikke hørte noe på lungene hennes kunne han skrive ut resept på Flutide og Ventoline, og vi skulle prøve dette i fire uker for å se om det hjalp. Etter det skulle vi kutte ut, for å se om hosten kom tilbake, da var det sannsynligvis astma. Medisinen hjalp ganske fort, etter kanskje 4 dager var hun som ny igjen. Da vi kuttet ut medisinen en dag etter at disse 4 ukene var over, kom hosten tilbake igjen og vi hev oss bare på medisineringen igjen. Men jeg har en liten følelse av at det kanskje ikke ER astma hun har. Legen burde jo hørt det på lungene hennes i tilfelle?

Kan også legge til at hun er forkjølet nå, slimete og fæl, men hun er ikke så gal i hosten, som jeg skulle tro hun ville være om det var astma... Tror nesten jeg får ringe legen og høre om jeg kan få time hos en barnelege/spesialist.

Skrevet

Sønnen min ble henvist til sykehuset fra fastlegen når han var 3 år og har hatt oppfølging der siden. Jeg ville ikke latt en fastlege hverken utrede (og konkludere) eller medisinere sønnen min.

Jeg råder deg til å bli henvist. Lykke til!

Skrevet

Ps: husk at noen typer astmamedisiner er FORBYGGENDE. Det er derfor viktig å ta dem selv om barnet ikke har symptomer som hoste osv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...