Gå til innhold

Jobber alle fulltid enda? Uke 30...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så mye syk og svak og dårlig bak om dagen :( Lurer på om det bare er meg eller om det finnes flere der ute? Kvier meg til å gå til legen for det er jo ingen sykdom å være gravid...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være gravid er ingen sykdom, men du kan få sykdommer av å være gravid. Husk, det er en påkjennelse for kroppen å være gravid selv om det er det mest naturlige i verden.

Hvis du ikke føler deg på topp så bør du få deg sykemelding. Tenk på deg selv, du vet ikke hva som kan komme senere.

Tror for mange følger "flink-pike" prinsippet, at man skal gå så lenge man kan, til man stuper nærmest.

Jeg fikk sykemelding i uke 33, og det var på høy tid. Hadde inntil da jobbet full tid og føle at jeg hanglet litt. Jeg var jo ikke direkte syk, men formen var ikke på topp. Jeg var ikke engang sikker på om legen ville gi meg SM på grunnlag av det jeg hadde å si. De viste seg da at jeg tok feil. På grunnlag av det jeg kunne fortelle legen om min situasjon så var jeg godt kvalifisert til sykemelding. Deretter undersøkte hun meg (BT, urin osv.) og det viste seg at jeg hadde mange symptomer på pre-eklampsi. Fikk SM med en gang og måtte til sykehuset på kontroll.

Fikk SM ut svangerskapet.

Kontakt legen hvis du ikke er på topp. Husk du har to andre barn som og skal taes vare på i tillegg til deg selv.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har ikke jobbet fulltid siden uke 3. Ble delvis sykmeldt for kvalme i uke 4.

I uke 10 ble sykmeldinga endret til å gjelde bekkenløsning, og etter det har jeg vært helt eller delvis sykmeldt..

Nå har jeg vært 100% sykmeldt siden uke 22. ( er i uke 36 nå)

Utrolig kjedelig å gå hjemme så mye, men jeg måtte bare innse at kroppen ikke klarte å jobbe. Blei også lettere med tanke på jobben som fikk vikar som klarte å gjøre alle oppgavene..

Hadde litt dårlig samvittighet til å begynne med, men fant ut at det var bedre å fungere de dagene jeg var på jobb enn å jobbe fullt og ikke fungere.

Når jeg ble fullt sykmeldt var det godt å klare å ta oppvaska eller andre småting her hjemme..

Syntes også det var litt leit å gå til legen for sykmelding av samme grunn som deg, men legen var veldig forståelsesfull og kom med forslag til hvor mye jeg skulle jobbe.. Hadde alltid muligheten til å ringe legen for å øke sykmeldingen hvis det ikke fungerte..

Lykke til

Skrevet

Takk for fint svar :) Det er de to andre som gnager meg mest. De er bare 2 og 3 år og i påsken har jeg liggi rett ut. Nesten ikke orket være ute med de så jeg får så dårlig samvittighet. Mannen gjør en super god innsats!, men begynner å bli sliten han også

Skrevet

Jeg er like langt på vei og måtte idag "kaste inn håndkleet".. ble 100% sykemeldt.

Jeg synes det er flott med gravide som kan jobbe hele svangerskapet, men det er som oftest de som ikke får plager. Graviditet er ingen sykdom, men det er mange som sliter med store plager. Jeg mener at det viktigste er å ta vare på seg selv disse få månedene av livet, man får ingenting igjen for å presse kroppen for mye.

Selv har jeg hatt maks uflaks dette svangerskapet, bare plager etter plager. Når jeg nå merket at det gikk utover lille sønnen min på 2 år at jeg føler meg helt utslitt, ringte jeg legen. Der går grensen for meg.. Null tålmodighet. Jeg hadde kvalme og oppkast i 4 måneder, etterfulgt av bekkenløsning. Har stort sett jobbet 50% grunnet dette. Nå er bekkenløsningen så ille at jeg ikke sover på natta, hvilket fører til at jeg ikke fungerer i det daglige. Pga at jeg er så utslitt har jeg kastet opp igjen, kroppen sier stopp nå. Oppkast, bekkenløsning, ingen søvn, en veldig aktiv 2 åring, 2 stebarn, hus som pusses opp.. det ble for mye med jobb i tillegg.

Nå må jeg rett og slett hvile mye og ta vare på meg og lille i magen. Har dårlig samvittighet for jobben, men prøver å tenke på hva det ville vært verdt å presse meg ytterligere..

Skrevet

Jeg ble 40% sykemeldt da jeg var omtrent der du er nå.Tenkte mye fram og tilbake før jeg tok det opp med legen min, da hadde jeg hanglet i mange uker. Merket ikke før etter at jeg ble sykemeldt hvor nødvendig det faktisk var. Hadde hatt mye kynnere som nesten forsvant, etter dette, og har følt meg generelt bedre. Det er ikke alltid så mye som skal til for å føle at hverdagen blir mer overkommelig, og de fleste leger har heldigvis forståelse for at overskuddet er begrensa i svangerskapet, og har et litt annet perspektiv når det gjelder helsa di og barnets enn at du skal holde ut bare for å holde ut...

Skrevet

sier meg enig med damene over her.. ble selv 100% sykemeldt idag,grunnet voldsomme kynnere, vond rygg og bekken.. er 34 + 3 idag.. har 3 uker igjen til permisjonen starter.. de 3 siste ukene før påske jobbet jeg 60% uten at det hjalp noe særlig på formen, selv om jobben viste jeg skulle ha kortere dager så la de møtene akkurat i den tida jeg skulle gå så jeg fikk ikke noe særlig utbytte av de kortere dagene.. burde selvsagt sagt ifra men "snill pike syndromet" som ei nevner ovenfor her slo nok til på meg der.. hele påska lå jeg stort sett rett ut med vondt, så idag ble det en tur til legen og fikk beskjed om å slappe av og ta ting i mitt tempo frem til littla kommer..

Skrevet

Jeg jobber 60% natt, å klarer utrolig nok jobbe det enda selvom jeg har slitt mye med kvalme... er 31+2 i dag! Men ekstravakter kan jeg bare glemme så kan vel si jeg er 40% redusert.... har jo jobba fult hele tida men siste ukene har jeg måtte si nei!:)

Skrevet

Jeg ble 50% SM i ca uke 30. Veldig fornøyd med avgjørelsen. Nå går jg halve dager, slik at jeg rekker en god lur på ettermiddagen før jeg skal hente barna i bhg og lage middag og alt det der.

Skrevet

Jeg er 30 uker i dag og jobber fult. Har bekkenløsning og blitt kvalm igjen i perioder. Foreløpig jobber jeg fult, men det er nok ene og alene fordi jeg får så utrolig god tilrettelegging på jobb! Jeg får ha hjemmekontor når jeg ønsker og det er full forståelse om jeg tar meg en blund midt på dagen. Har jeg behov for en dag innimellom tar jeg en sykedag. Hadde ikke jeg fått denne muligheten så hadde jeg nok måtte tatt ut en sykemelding. Det skal vel og sies at dette er mitt første barn. Jeg merker at jeg blir mer sliten når min stesønn er her. Han klarer seg fint selv og er en snill gutt, men snille barn har også et tempo som jeg ikke klarer å følge. :) Hadde jeg hatt to små i hus hadde jeg nok ikke vært i tvil om det hadde vært best å ringe legen. Som det blir sagt her så vet du ikke hva som venter deg framover, mest sannsynlig så blir ikke formen bedre...

Tenk på deg selv og familien din du nå! :)

Skrevet

ordnet meg 50% ca rundt uke 31. (er i uke 33 nå). Samme som noen skrev over her, så merket jeg ikke hvor sliten jeg var før jeg trappet ned:) Nå er kynnerne borte og formen på topp! :)

Skrevet

Jeg er 30% sykemeldt. Er i uke 31, og vært 30% sykemeld siden midten av februar. Fram til nyttår var jeg 100% sykemeldt i ca 2 mnd pga kvalme og oppkast. Begynte fullt på jobb fra nyttår, men det holdt i 5-6 uker. Fikk problemer med at kvalmen kom tilbake når jeg ikke fikk nok tid til å hvile og ta det med ro. Med 30% sykemelding fungerer det, så håper å kunne jobbe som nå fram til permisjon.

Skrevet

Jeg er i uke 30 og jobber 100% enda. var ikke mye kvalm i begynnelsen, men kastet opp en del. Så gikk på do og spydde i ett sett, måtte fortelle ganske tidlig på jobben at jeg var gravid. Har ellers litt små plager, vondt i ryggen osv.

Jobber i barnehage og stortrives i jobben min, håper på å jobbe fult ut til permisjonen starter :)

Skrevet

Hvis du føler deg dårlig, så synes jeg du bør vurdere en sykemelding - enten gradert eller aktiv sykemelding. Det er ikke noe poeng å hangle og ikke ha overskudd til noe.

Selv håper jeg at jeg klarer å jobbe 100 % hele veien. Jeg er veldig sliten og sover generelt dårligere, men synes det er en fin avveksling å gå på jobb og jeg tror at det ikke gir meg mindre energi. Det som tærer mest er nok det at jeg har en superaktiv liten gutt på straks 16 mnd., at min mamma har fått kreft, og at jeg har en mann som jobber mye. Det har nok ført til endel spenninger i ryggen og i tillegg har jeg et bekken som er skjevt som sier i fra nå og da, men det hadde nok ikke blitt så mye bedre om jeg hadde gått hjemme.

Det er ikke så greit dette å bli trukket mellom det man tror er forventet av en og det man føler for å gjøre. Ikke tenk på hva andre synes eller at du skal være flink pike. Tenk heller på det som gir deg energi og hva som skal til for å gjøre hverdagen bedre for deg og familien.

Lykke til! Håper du finner en løsning i samarbeid med legen din :-)

Skrevet

Jeg var 50% sykmeldt fra uke 28 og frem til termin pga kvalme som ble verre av stress....og det ble da rett og slett for mye for meg å jobbe fullt. Har en liten gutt som ble 2 år i februar. Jeg også gruet meg veldig for å gå til legen og tenkte at jeg fikk sikkert ikke sykmelding fordi jeg var sliten og kvalm. Men etter å ha gått rundt kvalm i 1,5 mnd og vært sengeliggende i flere dager med kvalme og oppkast i flere omganger, så så jeg ingen annen utvei enn å gå til legen med problemene. Kvalmen ble bedre etter at jeg jobbet mindre....og har klart å holde litt på energien slik dagene gikk rundt også, noe jeg ikke hadde klart om jeg hadde fortsatt å jobbe 100 prosent.

Skrevet

Litt fokusert på termin nå siden det begynner å nærme seg....frem til permisjonen skulle det stå:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...