Gå til innhold

Dine beste råd til andre tvillingforeldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje vi kan dele noen gode råd med hverandre.... :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glimrende ide! Mitt beste tips er å være konsekvent med å mate begge samtidig, frigjør MASSE tid! og så har vi begynnt med leggetid nå når de er rundt 6 uker noe som også er herlig med tanke på litt voksentid på kvelden, at vi kan legge oss når vi vil og slipper å kanskje sitte oppe til neste flaske og ikke minst at de sover lenger i strekk i sengen sin :-)

Skrevet

Rutiner.

I starten lagde jeg et sjema hvor jeg skrev opp hver gang barna sov og spiste. Etter noen uker studerte jeg det å så om jeg kunne finne noe mønster. Da lagde jeg rutiner ut i fra det.

Rutiner vil hjelpe deg å få oversikt over dagen din. Det var helt nødvendig for meg.

La barna bli vant til å de kan ligge alene å leke. IKKE gjør dem avhengi av å sitte på armen, da kommer du til å slite deg ut.

• 2 uker senere...
Skrevet

At du nok må lære deg å tåle å høre dem gråte.

Det var hjertesjerene i starten. Når du stelte bleie, eller matet den ene, og den andre lå og hylte. Da klarer du liksom ikke å kose deg med det barne du holder på med heller. STRESS...

Men hvis du lærer deg å tåle å høre dem skrike, så klarer du kanskje å gjør det beste ut av den stunden du har med den enkelte.

Skrevet

Veldig sant! Endel mer grining her i huset nå enn med førstemann, men er ikke så mye å gjør med annet enn som du skriver å lære seg å "overhøre" griningen litt og å tenke at de har ikke vondt av å måtte vente litt i ny og ne :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Tror det er viktig å få dem så samkjørt som mulig fra starten av. Når den ene våkner og vil ha mat, så vekk den andre. Ellers blir du gående oppe hele natten. Jeg har aldri fått taket på dobbelt-ammingen. Vi får det til, men jeg syntes det er stress og foretrekker å ta en av gangen. Er ungene desperat sulten og hylekoret blir for uutholdelig, legger jeg likevel begge to til.

Er helt enig i at man nok må lære seg å tåle litt mer skrik enn hva man kanskje ville gjort dersom man bare hadde en unge å forholde seg til. Jeg har også vært veldig bevist på at jeg ikke må plukke opp det barnet som gråter for å trøste. En hånd på magen og noen gode ord må være nok. En kan jo ikke koble ett barn fra puppen for å gi trøst til den andre, men en hånd på magen klarer man. Jeg kjøpte et bæresjal (Moby Wrap/elastisk sjal) med en gang jeg fikk mine hjem. Hjemme begrenser jeg bæringen så mye jeg kan, men vi har bært en del ute, for innimellom er det litt stress å MÅTTE drasse på vognen...spesielt på korte turer til butikken. Nå har de blitt så pass store at jeg ikke føler at det elastiske sjalet fungerer. Så nå har jeg ett vevd sjal på magen og en maitai på ryggen. Det fungerer kjempefint og gir god avlastning på armene og håndleddene.

Skrevet

Helt klart SAMKJØRING av mat, stell, soving etc. Dag OG natt!

Godt for mor og de små har ingenting imot det. Og alle barn har det bedre med en uthvilt mor. :-)

Dobbelamming er fint hvis man får det til, anbefaler Sissels ammepute.

Ikke ha for høye forventninger om å farte så mye i starten før du føler at du og ungene er klar for det, men ikke se det som en begrensning at du har to! Tvillingmødre kan fint ta buss og dra på barseltreff, lunsjer etc.!

Planlegg godt når du skal ut, pakk gjerne kvelden før du skal ut og farte så har du mindre å tenke på rett før du skal avgårde og to små krever sitt.

Kjøp en god og ikke altfor brei eller tung vogn! Er viktig å komme seg ut!

Nyt barna dine! Tvillinger er stas.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...