Gå til innhold

Til dere erfarne mammaer:) (ang. sykkelvogn og bæremeis)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle er det vanlig at barna er før man setter de i en sykkelvogn, og bæremeis?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykkelvogn aner jeg ikke, men fra snuppa var 7-8 mnd begynte vi å bruke bæremeisen flittig. Da kunne hun sitte selv, og det er vel det som er "kriteriet".

Hun elsker bæremeisen - og vi hadde uendelig mange fine turer med den i sommer/høst! :)

Skrevet

Trygg Trafikk anbefaler å vente til barnet er 10-12 måneder før sykkelsete tas i bruk.) I alle fall er det min mening at et lite barn sitter langt stødigere i et sete enn i en tilhenger. I setet er det støtte både bak og på sidene, mens i tilhengeren er det bare støtte bak, så der er det større sjanse for at barnet tar overbalanse til siden.

Når det gjelder bæremeis litt usikke.

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig, men det er anbefalt at de skal kunne sitte selv før de blir satt i bæremeis og sykkelvogn/sete. Ellers er det også lurt å begynne med korte turer og forlenge dem etterhvert som barnet blir eldre.

Vi begynte med bæremeis da de var 7-mnd og sykkelvogn da de var 10mnd. Var på sykkeltur i 3 dager da minste var 1 år og det gikk kjempefint. Passet på at de satt behagelig og at vi hadde pauser hvor de kunne ut å gå/røre på seg, samme gjelder for bæremeis og pauser!

Skrevet

Dei må kunne sitte stødig uten hjelp først.Før en setter dei i meis.Sa helsesøster til meg.Når min gutt var 11 mnd hadde eg han i sykkelvogn.Korte turer med hjelm.Storkoste seg.

Skrevet

Vi begynte med sykkelsete da vår kunne sitte selv. Men jeg ville ikke satt ham i sykkelvogn så tidlig... Da bør jeg være enda mer stødige. Hvertfall litt.

Skrevet

Vi begynte med sykkelsete da vår kunne sitte selv. Men jeg ville ikke satt ham i sykkelvogn så tidlig... Da bør jeg være enda mer stødige. Hvertfall litt.

Skrevet

vi brukte sykkelvogn fra han var 9 måneder. Hadde bilsete inni, da satt han trygt og stødig. Han hadde aldri greid å sitte stødig uten.

Man kan kjøpe slike seter fra ett merke som heter Weber som man setter inn i sykkelvognen, da blir de litt mer forankret.

Men vi var veldig forøyde med å bruke ett bilsete, arvet ett som var slitt. Mannen min brukte stropper og kløkt, det satt som støpt.

Kjempe populært hos lillegutt, og vi hadde en super sommer med mange fine turer.

Skrevet

Våre barn var 2 år da sykkelvognen ble tatt i bruk. Bæremeis er ikke spesielt heldig for ryggen og hoftene til en baby, og fysioterapeuten min blir dårlig når hun ser babyer sitte i de. En mei tai sele er like effektivt og gir babyen god støtte.

Skrevet

Sykkelvogn kan man i prinsippet bruke fra ungen er et par måneder, men da med spedbarnsinnlegg/-sete. Sitte rett i vogna ville jeg drøya til 10-12 måneders alder, litt etter hvor god barnets motorikk er.

Bæremeis? Helst ikke, og minst et år. Bæresele fra nyfødt.

Skrevet

Bæremeisen vår er solgt til fordel for MaiTai og bæresele, det er mye bedre for både den som bærer og ettåringen vår, samt også treåringen og fireåringen vår når de trenger pause:)

Sykkelvogn når de er stødige nok kanskje? De sier vel fra selv når det er nok, de minste kan vel ikke holde ut så lange turer. Men det spørs på vognen kanskje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...