Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei...jeg går på arbeidsavklaringspenger og lurer på hva som skjer med de pengene når barnet kommer...er det bare engangstønad jeg får da og mister arbeidsavklaringspengene? Jeg ringte nav og hørte og hun trodde jeg bare fikk engangstønad og mistet arbeidsavklaringspenger...hvordan kan det være tilfelle..leve for 3500 kr i mnd i 10 mnd med tre barn? noen som vet noe om dette.? dette kan ikke være tilfelle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg går på arbeidsavklaringspenger fra NAV og fikk en sønn for 9 uker siden.

Du får engangstønad etter uke 26 og du mister IKKE arbeidsavklaringspengene dine!!:)

Skrevet

Tusen hjertlig takk for svar...Dette reddet dagen min...ble helt ute av meg og lurte på hva jeg skulle finne på nå...takk takk

Skrevet

Hei,men sender du de melde kortene gjennom hele svangerskapet da eller`?

Også søker du om engangs stønad i tilegg?

Jeg er i samme situasjon selv.

Skrevet

Hei...ja det gjør jeg enn så lenge...Arbeidsavklaringspengene mine går ut 1.mai så da forlenger de vel pengene håper jeg...jeg ringte nav og sa jeg ville ha ett møte med dem for å høre om både arbeidsavklarings penger og engangstønad...bare håpe det ikke blir noe kluss med pengene att jeg får begge deler....:)

Skrevet

Jeg gikk på rehabiliteringspenger fram til arbeidsavklaringspengene kom så jeg sendte ikke meldekort. Men ettersom jeg har forstått skal meldekort sendes hver 14.dag uansett, hvis ikke får man ikke utbetaling :)

Engangstønad må du søke om i tillegg ja. Er eget skjema for det som du får på NAV :)

Dersom det er første barn så husk å informer NAV om at dere skal ha barnetillegg når dere går på arbeidsavklaringspenger! De er fryktelig sløve med det og må virkelig ha det inn med teskje.

De "glemte" å utbetale meg det, så jeg måtte ned å purre på de enda de visste jeg hadde barn! Håpløse:P

Skrevet

Ja, jeg lurte og veldig på dette når jeg gikk gravid så vi fikk møte med en NAV behandler som hadde spesialfelt innen famlile.

Og hun beroliget oss med at jeg fikk beholde pengene mine og får i tillegg engangstønaden :) (+ barnetrygd selvsagt)

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor hu dama på nav sa til meg att jeg antageligvis bare ville få engangstønad...burde kansje lære jobben sin bedre da enn å skremme folk som hun gjorde..

Skrevet

Det høres bra ut...da kan jeg senke skuldrene....:)Takk for all informasjonen...

Gjest frøken_førstegangsprøver
Skrevet

hei, er på besøk fra 2. tri, jeg lurer veldig på dette med arbeidsavklaringspenger! Jeg var så "uheldig" at jeg ble gravid før jeg rakk å starte opp mitt eget firma som tatovør, og kvalmen kom som kastet på meg, har vært sykmeldt siden! jeg har tidligere fått tiltakspenger fra nav da jeg gikk som lærling i et studio. Har jeg rett på no penger fra nav mens jeg er dårlig? jeg har ikke hatt skattegivende inntekt før jeg begynte som lærling, og så vidt jeg vet er ikke tiltakspenger noe man skatter av!? hadde vært veldig fint med litt veiledning hvis det hadde vært mulig, lest meg blå på nav siden, og blir bare ikke klokere!

Skrevet

Hei..Hadde jeg vært deg hadde jeg ringt til nav og snakket med dem og bestilt en time...greit å virkelig få orden på det før det går for lang tid...

Skrevet

Jeg går også på Avklaringspenger...

Har ikke snakket med Nav enda. MEN, jeg har hørt at man ikke har krav på videre avklaringspenger når barnet er født. At man da må gå over til overgangstønad og får den engangstønaden. Hmmm.

Håper at man får fortsette på avklaringspengene...

Skrevet

Hei...jeg syns det er mye frem og tilbake med disse arbeidsavklaringspengene...noen sier man fortsetter med dem når barnet er født og at man har krav på engangstønad..Jeg venter på tlf fra nav ang time hos dem, men de er jo ikke akkurat de raskeste her i verden da...Vi får bare krysse fingre på at vi får begge deler...vet ikke om det kommer litt ann på situasjonen også eller hva.....ikke godt å si...skjønner heller ikke så mye ved å lese på nav sine sider...når jeg leste der så forsto jeg att vi hadde krav på begge deler...

Skrevet

Enn må ha hatt arbeidsavklaringspenger i 6 av de 10 siste månedene for å opptjene seg retten til foreldrepenger mener jeg å ha hørt. Spørs kanskje hva enn har hatt som stønad før, men har enn hatt attføring så er det slik,. Tror neppe enn får engangsstønaden da.

Skrevet

Ikke rart at man blir helt forvirra når man hører forskjellig.

Jeg skal ringe Nav for et møte for å få vite ordentlig.

Men jeg venter til jeg har vært på Ultralyd igjen den 19 April. For da er jeg 13 uker på vei og føler meg enda mer sikker på at det går bra.

Skrevet

Snakket med nav igjen og han mente arbeidsavklaringspengene ble mistet når man har født...da sa jeg da får du finne ut av hva slags penger jeg får da...jeg er jo nødt til å få en form for penger...skal til han om to uker...dette er ett skikkelig møkka system rett og slett...skal forsørge 3 barn uten penger..høres fornuftig ut...

Gravid 30: når har du termin? jeg har den 2 november...

Skrevet

Kikki6:

Om vi IKKE får avklaringspenger når vi har født, så har vi krav på Overgangstønad og engangstønaden. Det vet jeg.

Trur heller ikke vi har krav på avklaringspenger når vi har født.

Men vi har heldigvis krav på overgangstønad hver mnd og den engangstønaden.

Jeg har termin 27 Oktober. Er nå 11+1. Morro at vi er omtrent likt på vei. Er i så fin form at jeg merker ikke at jeg er gravid. Men har sett liv i 7.uke og 9.uke, så jeg satser på at den lille fortsatt lever.

Skrevet

Hei igjen Gravid 30.

Jeg tror ikke jeg har krav på overgangstønad,jeg har ikke jobbet de siste 10 årene...jeg var tidsbegrenset ufør før jeg gikk over på arbeidsavklaringspenger så jeg tror jeg sliter litt..men jeg får bare vente å se egentlig...

Jeg var på ultralyd i uke 6 pga en blødning men alt så bra ut..og uke 7,5 og bare bra da også...nå er jeg 10+4 og har så lyst til å bestille en time for å se at alt er bra...men tenker att hvis jeg venter til ca 14 kansje de kan se kjønnet..litt usikker når man kan se det men er også opptatt att alt er bra...har time til ultralyd den den 7 juni..men så lenge klarer jeg ikke å vente....

Noe grunn for att du skal i uke 13? eller bare en sjekk på at alt er ok ?

Skrevet

Hmm. Men har ikke alle krav på overganstønad når man ikke har rett på andre penger? Jeg trur du kommer til å få overgangstønad...Man har rett på det fra barnet er født og til og med når barnet er 3 år.

Kan jo ikke sitte der uten penger.

Jeg skal til UL bare for å sjekke at alt er bra i uke 13. Har aldri hatt noe blødning eller noe. Men har hørt så mye om MA vettu, at jeg blir jo helt nervøs...Og i hvertfall når jeg ikke har noe særlig symptomer. Men alt er nok bra. Prøver å tenke slik.

Forstår godt at du ikke orker å vente til den ordinære ultralyden. Har fått time til ordinære UL den 28 mai. Klarer ikke å vente så lenge.

Blir spennende dette:=))) Og nå kan jo vi følge hverandre. Koslig.

Klemz

Skrevet

Lykke til da...så hører vi nok fra deg når du har vært der:)

Skrevet

Overgangsstønad er vel noe bare enslige forsørgere får.. De som bor med barnefaren får ikke det.

MEN, arbeidsavklaringspenger er kjempefint motfor det som var før.. Nå har enn rett til å få utbetalt foreldrepenger hvis enn har hatt arbeidsavklaringspenger i 6 av de 10 siste månedene før enn går ut i permisjon.

Skrevet

Jeg er enslig forsørger og blir alene med dette barnet. Så enten får jeg overgangstønad eller foreldrepenger. Jeg har gått på avklaringspenger lenge nok i hvertfall.

Skrevet

Jeg jober med AAP og kan litt om dette. Du må ha mottatt AAP i 6 av de 10 siste månedene for å kunne få foreldrepenger. AAP kom 1. mars, så da er det bare å begynne å regne ut fra den dato og til termin. For de som ikke har rett til foreldrepenger, så stanses AAP ved fødsel og kan tidligst gjenopptas 6 uker etter fødsel. Da må selvfølgelig vilkårene for AAP være oppfylt, for eksempel at en kan gjenoppta tiltak/ aktivitet. Eller at en fortsatt er under aktiv behandling. I de 6 ukene AAP stanses kan en søke om engangsstønad.

Overgangsstønad er, som nevnt over her, kun for enslige forsørgere.

Håper dette var til hjelp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...