Gå til innhold

Den skamfulle eks av en narkoman... =S

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger å legge ut her slik at de som vil være anonyme og eventuellt dele erfaringer også kan svare.

Fikk høre fra noen felles kjente at eksen min var begynt med stoff, og det hadde visst startet der han jobbet. Ble kjent med noen med kontakter osv osv... Samma det.

Det han startet på, var Subutex. Det er altså medisinsk fremkallt heroin, og dersom det ikke blir brukt "riktig" så er det like vanedannende som vanlig heroin.

Han er jo da den biologiske faren til sønnen min, men han har ikke sett gutten på over 2 år, fordi han var ikke interessert så lenge jeg ikke ville ha noe med ham å gjøre. Han fikk besøksforbud, og da kutta han like godt ut alt.

Nå har det vært meningen at mannen min skal adoptere gutten, men vi har utsatt det fordi jeg vet at eksen er veldig glad i å lage bråk utav alt så lenge det ikke gagner han. Veldig ustabil med andre ord...

Men så tenker jeg da... Er det egentlig verdt å ta sjansen på å sette igang en adopsjonsprosess så lenge han er både rusa og ustabil på en gang?

Går det an å på en eller aen måte få tvunget gjennom en narkotest slik at jeg kan vite sikkert om han bruker eller ikke en gang for alle?

Og ikke minst: Hvis han tar overdose (noe som ofte er utgangen for narkomane), kan sønnen min arve gjelda hans da?

Mange rare tanker som flyr gjennom hodet på meg nå, men jeg vil jo bare sønnen min sitt beste...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye jeg ikke vet noe om her, men i hvert fall: han arver ikke fars gjeld, for man er ikke forpliktet til å motta arv. Så det trenger du i alle fall ikke bekymre deg for.

Lykke til med adopsjonen.

Skrevet

Det var ihvertfall en lettelse :-) Han er jo i tillegg til å være rasende for ingenting kjent for å kaste regninger i søpla med en gang han henter dem ut fra postkassa...

Skrevet

Hei hei

Jeg er også x til en narkoman. Han har vært det i en del år nå og det er ikke lett å ha barn med så egoistiske og ja syke mannfolk.

Din nye mann kan ikke adoptere hvis ikke bf går med på å gi fra seg foreldreretten.

Det skal mye til for å "ta fra" noen foreldreretten.

Her er noen linker

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2009/nou-2009-21/11.html?id=583435 om stebarnadopsjon

http://www.llh.no/Jus+Law/Adopsjon/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=241

Det følger av adopsjonsloven § 7 første ledd at den som er under 18 år ikke kan adopteres uten samtykke fra den eller dem som har foreldreansvaret. Vanligvis vil den ektefellen som skal samtykke etter bestemmelsene om stebarnsadopsjoner, ha (del i) foreldreansvaret. Dersom barnets andre forelder også har del i foreldreansvaret, er vedkommendes samtykke nødvendig for at en adopsjon skal komme i stand. En forelder som har del i foreldreansvaret kan således forhindre en stebarnsadopsjon.

Barn over 12 år må etter adopsjonsloven § 6 selv samtykke i å bli adoptert. Gjeldende adopsjonslov har i dag ingen egen bestemmelse om at barn under denne alder skal høres i saken og tas med på avgjørelsen. Hensynet til barnet ivaretas av adopsjonsmyndighetene i vurderingen av om det vil være til barnets beste å bli adoptert. Statens ungdoms- og adopsjonskontor opplyser at det har utviklet seg en praksis der det rettes en forespørsel til kommunen der barnet bor for å få en uttalelse i saken.

Hensynet til barnets beste blir også ivaretatt av foreldrene som blant annet har plikt etter barneloven til å høre hva barnet har å si før det tas avgjørelse om personlige ting som gjelder barnet - for eksempel om det skal søkes om stebarnsadopsjon.

Nei sønnen din arver ikke hans gjeld.

Lykke til!

Skrevet

Hvorfor er du en skamfull eks? Er det du som er skyld i at mannen er narkoman? Og hvorfor er det en skam å ha sykdommen narkomani Er det ikke bare fryktelig trist?

Subutex er forøvrig ikke medisinsk fremstilt heroin (tror du heroin vokser vilt?), men et substitutt for opiatavhengige.

Snakk med bufetat om adopsjon, det koster ingenting med en samtale og du får korrekte svar.

Sønnen din vil aldri arve fars gjeld så sant ikke du ta det til privat skifte (lite lurt hvis boet er insolvent).

Skrevet

Bilogisk far har ikke foreldreansvar. Han har kun skrevet under på at han godkjenner farskap, men han har ingen foreldrerett. Vi var samboere.

Og ja, jeg skammer meg over at jeg kunne være så dum at jeg i det hele tatt var sammen med han der, og hvordan han var kan være det samme, for det er heller ikke relevant her.

Poenget er at nå har han tatt det enda litt lengre, og jeg er bekymret for de følgene det kan få for sønnen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...