Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #1 Skrevet 6. april 2010 Er det noen som vet hvordan det er? Kan man gå på antidepressiva mens man er gravid? Veldig takknemlig for svar.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #3 Skrevet 6. april 2010 Selvsagt kan man det! Det gjelder å finne det riktige medikamentet, og vurdere risikoen, rett og slett. Jeg prøvde å slutte med cipralex da jeg ble gravid, men det gikk dårlig - fikk en depresjon igjen og fikk beskjed av psykiater å begynne med medisin igjen. Det er ikke gjort studier som viser at det kan skade foster. Derimot er det ikke forsvarlig for mor å være deprimert, siden dette faktisk k a n skade fosteret.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #4 Skrevet 6. april 2010 Det spørs på hvilke medikamenter du bruker. Helst bør du klare deg uten, men om det går veldig utover sinnstemningen er der medisiner du kan ta som ikke er like skadelig for barnet. Jeg gikk på en sort som kunne skade hjertet til fosteret - så jeg trappet sakte ned, fikk ofte ultralyder for å sjekke om alt stod bra til i magen. Det var et hardt angerskap - jeg var i tillegg alene - og det hjalp ikke:) Nå er jeg heldigvis friskmeldt igjen. Da barnet kom kjente jeg at jeg ikke hadde bruk for å starte på igjen med medisinen - og slik er det fortsatt 6 mnd etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #5 Skrevet 6. april 2010 Hør med legen din du Men jeg ville heller prøvd alternative metoder for å bli kvitt depresjonen som en eller flere former for terapi (er selv tihenger av psykomotisrks terapi) og trening. Be om å bli henvist videre til behandlign av legen din. Du kan jo sjekke ut litt på nettet hvilke former for teapi som finnes også og se om du finner noe som du føler kan hjelpe deg, så diskutere det med legen. Lykke til og god bedring
Anonym bruker Skrevet 6. april 2010 #6 Skrevet 6. april 2010 Psykomotorisk skulle det stå Veldig fint hvis du i tillegg har muskelspenninger og stivhet i kroppen 12:42
Sunnybeach4gull :) Skrevet 6. april 2010 #7 Skrevet 6. april 2010 Om du trenge medikamenter for å fungere i hverdagen, finns det et par preperata man kan bruke under graviditet - det e ikke vist fosterskada, men barnet kan få f.eks søvnproblema osv om det brukes i 3.trimester. Bruke du nåt nu eller tenke du starte opp når du e gravid? Man må aldri seponere brått, og iallefall ikke når man e gravid, så lurt å prate me legen allerede under prøving. Cipralex e et medikament du trygt kan bruke under graviditet, men selvsagt bare om du trenge det. Lykke til så mye!! I tillegg e d flere som har nevnt terapi og psykomotorisk fysioterapeut, nåt som e svært bra om du trenge slikt. Rosenterapeut e også fint etter 4 svangerskapsmnd. Gå til fastlegen din og få råd
Anonym bruker Skrevet 7. april 2010 #8 Skrevet 7. april 2010 HI her. Tusen takk for fine svar. Jeg har akkurat begynt på Cipralex, og skal endelig få behandlig for min depresjon som har vart i alt for mange år allerede. Tror uansett jeg blir nødt til å legge planene om en ny baby på hylla litt, for jeg må nok bli litt mer stabil først... Uansett godt å vite at jeg kan fortsette på Cipralex den dagen jeg er klar for å bli gravid igjen. Tusen takk igjen, dere )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå