emiliesinmamma Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Når bør man få sjekket dem opp.?? Når det gjør vondt?? Har i noen dager hatt mye kynnere, og ganske ofte, også når jeg ligger. Gjør ikke vondt, men er rimelig ubehagelig.. I dag har jeg sikkert hatt så mange som enn 20 kynnere, er dette mye i forhold til dere?? Takknemlig for svar...
L|ndA - 2 små gullgutter! Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 dersom det ikker er første barnet ditt er det veldig vanlig med mye kynnere. så lenge de ikke kommer regelmessig og blir verre/mer intense så er det ikke noen fare. kynnere kan være ubehagelige, men skal gi seg når man bytter stilling osv. 20 kynnere på en dag er ikke mye i det hele tatt. mine kynnere eller falske rier tror jeg heller jeg har hatt MYE av i det siste (er over termin, men har hatt det siste mnd) kommer gjerne 10 ganger i timen, dvs omtrent hvert 5 min, gjør vondt og blir ikke borte av å bytte stilling, legge seg ned, gå rundt osv.. tidligere i svangerskapet når jeg "bare" hadde kynnere ble bare magen stram og kunne være ubehagelig, men ikke slik som nå. kunne ha langt langt langt mer enn 20 stk for dagen. Helt normalt, bare livmoren som trener til fødsel. Du kan selvsagt ringe fødeavd din om du er usikker, men så lenge de ikke er regelmessige, blir verre og kommer oftere er det ikke noe fare for tidlig fødsel.
Tullball Skrevet 8. april 2010 #3 Skrevet 8. april 2010 Hei Jeg var faktisk en tur på føden på tirsdag fordi jeg har hatt mye kynnere (er 29+3). Jeg var til vanlig kontroll tidlig på dagen og fikk kjeft av legen fordi jeg hadde mye kynnere (20-30 om dagen) og ikke tok det alvorlig nok. Hun sa det mest sannsylig ikke var noe å bekymre seg over, men hvis det ble verre eller regelmessig så måtte jeg ringe føden. Da jeg kom hjem begynte det veldig, og jeg fikk de hvert 5 minutt. Etter en og en halv time ringte jeg føden for å høre om jeg burde komme inn (jeg har ganske høy terskel for å ringe, men siden jeg hadde fått kjeft av legen så gjorde jeg det...). Etter å ha rådført seg med legen der fikk jeg beskjed om å komme (bor bare 5min unna). De sjekket hvor strerke de var og om de var regelmessige; de sjekket for fosterlyd (om barnet ble stressa), og de sjekket for åpning og målte lengden på livmorhalstappen. De så jo at de var regelmessige og ganske kraftige, men at de ikke påvirket livmorhalsen. Jeg fikk defor beskjed om at jeg måtte dra hjem og ta det helt med ro (har fri i to uker, hvis ikke hadde jeg blitt sykemeldt). Bare slappe av på sofaen... Det har jeg nå gjordt, og jeg merker det avtar. De starter igjen med en gang jeg er aktiv, og det kan stresse babyen, så best å ta det med ro.. Så, etter råd fra min lege så skal du ta det alvorlig og det er riktig å ringe føden hvis det er mange om dagen (20-30), de er regelmessige, eller du får "mensensmerter" i tillegg. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå