Gå til innhold

Faddere - par,slekt, venner osv....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har rukket å snakke litt om hvem som skal være gudforeldre til vårt første barn. Jeg har en venninne som SKAL være gudmor (avtalt for mange herrens år siden...) Samboer har en kompis som også skal være gudfar, dermed utgjør disse to ett par gudforeldre.

Så kommer problemene. Jeg ønsker å spørre ett søskenbarn av meg og ett søskenbarn av samboer for å "holde det litt i slekta" om dere skjønner. Men her er samboer helt uenig. Skal vi spørre søskenbarnet hans, må vi spørre kona hans også. Dette er en dame jeg ikke liker særlig godt. Hun er helt ok, men tanken på å ha henne som gudmor til mitt barn er helt uaktuelt. Mens sambo mener det er "vanlig" å spørre ett par om å være gudforeldre.

Noen andre her som ikke har to par som gudforeldre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare enkeltpersoner som faddere til våre barn, så det er en del partnere som ikke har blitt spurt. Det har ikke vært noe problem. Mine faddere er min onkel og tante (gifte), og i noen familier er det vanlig med besteforeldre som faddere.

Jeg er også fadder til tantebarn, men min mann er ikke.

Skrevet

Trenger ikke å ha par som faddere / gudforeldre. Jeg har to faddere og det er en onkel, på den ene siden, og en tante, på den andre siden (disse to er altså ikke gift med hverandre)

Skrevet

vi har broren min og kona hans... men har også broren til samboeren hans, vi valgte å ikke ha kjæresten hans som fadder. Hadde de vært gift eller samboende hadde vi spurt henne også. Enig med mannen din. Er man gift eller samboende ber man begge....

Skrevet

Litt uenig der, 21:40. Jeg ville kun valgt familie (ikke inngiftede da det aldri er noen garanti for at forholdet varer og ryker forholdet så ryker nok også mye av nærkontakten og dermed fadderskapet) og nære venner

Skrevet

Treng ikke og velle begge. T elste e bare søstra mi men ikke samboern hennes da. Dæm hadde da vert samboerra/ kjæresta i nestn 6 år. Søstra mi har bare enkelt av par selv om dæm hadde vert i lag i mange år. Man treng ikke par. Så e enig med dæ:) Dråp samboern t søskenbarne hannes, sia du ikke like ho. T ungan t brorn t gubben har dæm heller ingen par bare en venn fra kvær familie om vi kan si det sån. Så e ikke enig med gubben din.

Skrevet

Har hatt søsken, søskenbarn, som faddere til mine barn men det har aldri vært snakk om å ha kona eller mannen til evt. søsken søskenbarn. Ikke noe must det.

Skrevet

Vi har valgt å ikke døpe, så hos oss har vi ikke hatt problemet i det hele tatt, men jeg mener noe likevel.

Jeg syns det er helt greit å bare spørre en i et par om å være fadder. Spesielt når det er såpass "fjerne" slektninger som søskenbarna deres er i forhold til barnet deres. Jeg har ingen par som faddere selv heller.

Skrevet

Kan du være så snill å enten velge bokmål eller nynorsk når du skriver, 21:45? Til og med engelsk eller spansk er bedre enn det du vrir ut av deg her:-(

Det gjør vondt i hodet å skulle prøve å tolke det du skriver. Det er en salig blanding av dialekt, skrivefeil og møl...

Skrevet

Man kan velge helt selv hva man vil, og det blir ikke rart.

Jeg er fadder til mitt søskenbarn, samboer er ikke fadder.

Vi skal ha lillebroren til samboer som fadder, men ikke dama hans. Nå er de så unge, og er ikke sååå seriøse enda, så føler at det er litt sjansespill å ha henne til fadder. Er noe annet om dem er gift eller forlovet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...