Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Vi er ikke enige om navn, og jeg har prøvd i det lengste å være grei siden jeg tross alt har foreldreansvaret alene og tenke han kanskje ville være med å bestemme navn. Det gjorde han ikke, og jeg ga ungen fornavn. Så hadde jeg tenkt å gi pokker å bare gi ungen mitt etternavn, men nå er far på banen og vil ha sitt etternavn. Jeg er drittlei, vi er for sene med å sende inn ettersom ungen er 7 mnd og nå har jeg tenkt å bare sende det inn. Men jeg har rotet vekk det papiret der man fyller inn opplysningene, hvor får jeg nytt?
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Er det ikke sånn at hvis det ikke sendes til folkeregisteret innen 6 måneder etter fødselen, så får barnet ditt etternavn?
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Joda, jeg fant det:) "Navnelover sier at senest når barnet fyller seks måneder, skal den eller de som har foreldreansvaret for barnet, sende melding om hvilket navn barnet skal ha. Du vil motta et skjema kort tid etter barnet er født der du må fylle inn barnets navn. Har barnet fylt seks måneder uten at melding er sendt eller uten at meldingen kan godtas, får barnet morens etternavn."
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Ta ditt navn på ungen du. Mest praktisk i og med at ungen bor hos deg og ikke hos far. Må ikke belønne han for å være vanskelig heller da Du kan ringe det lokale skattekontor og få tilsendt nytt skjema. http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/Folreg/fore06.htm Les kapittel 4. Det er skattekontoret som har folkeregisteret for tiden.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Har du foreldreansvaret er det du som bestemmer, så ikke bry deg om han.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå