Gå til innhold

har pappan til mitt barn rett på pappaperm da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg går hjemme med babyen som nå er 10 mnd. mottar overgangstønad. Pappan jobber og lurer på om han har rett på pappaperm selv om vi ikke er sammen lengre, dvs. at vi ikke bor sammen. jeg sa at jeg ikke trodde han hadde rett på det, siden vi ikke bor sammen og jeg har hovedomsorgen, samt at jeg går hjemme. men han mente han hadde rett på det. hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

om han ikke skal ha sine uker, så må du i tilfelle søke om å få de overført på deg, og jeg tror far må være forhindret i å ta sine uker dersom du skal få de.

Når min eldste var baby måtte jeg søke om dette selv om jeg ikke hadde noen far til han (far ukjennt)

Han har vel ikke bare rett på de, han MÅ ta de.

Skrevet

Om dere ikke bor sammen så kan du søke om å få fars uker og det vil du få.

Ta kontakt med NAV. De kan hjelpe deg med å få fars uker overført til deg

Skrevet

Jeg fikk beskjed om på nav at de ti ukene ble automatisk overført til meg siden vi ikke bor sammen. jeg skal derimot gi nav en bekreftelse på at jeg "gir" ham ti uker av permisjonen.

Skrevet

ok, når kan han eventuelt ta pappaperm da? er det slik at han kan ta det når han vil, eller må han ta sine uker innen en viss alder på barnet?hi

Skrevet
http://www.nav.no/page?id=805311849 - her står det jo at far ikke har rett på fedrekvote om mor er alene med omsorgen. Det står også at for at far skal ha rett på fedrekvote, så må BÅDE mor og far ha opptjent seg rett til foreldrepenger, dvs. vært i jobb før fødsel. som jeg skrev i hovedinnlegget, så mottar jeg overgangstønad, ikke foreldrepenger.hi
Skrevet

Ihht de nye reglene kan far søke om utsettelse av sine uker, tror de må tas innen ungen er 3 år? Men det finner du alt om på NAV sine sider (hvis du orker å lese alle paragraf-teksten... noe kjedelig lektyre)

Han må søke NAV skriftlig, det er et eget skjema på det.

Vil du at han skal ha sine uker da, når dere ikke bor sammen? Hvordan løser dere det praktisk? Skal han komme hjem til deg og hente babyen? *nysgjerrig*

Skrevet

Linken kunne ikke åpnes, men her er et utdrag. Mor får automatisk fars 10 uker når foreldrene ikke bor sammen.

Når foreligger det ikke rett til fedrekvote?

-Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV-Kontoret om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote.

-Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne.

Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor.

-Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

-Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.

Skrevet

Har du opparbeidet deg rett til permisjonspenger da? Du skriver at du går på OS. Du må ha jobbet i minimum 60% stilling i minimum 6 mnd av de siste 10 mnd før fødselen.

Hvis du ikke har rett på penger, og ikke går ut i 100% jobb eller 100% studier, har pappan ikke rett på noe som helst permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...