Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Skades ikke fosteret av usunn livsstil de første ukene? Jeg ser mange konstatere triumferende at dagen de tok positiv test sluttet de å røyke, drikke undsoweiter. Er det ikke et poeng å slutte under hele prøvetiden? Er det vanlig å leve som om man er gravid under prøvetiden, eller er det vanlig å vente med askesen til første positive test? Dette er med andre ord en debatt om de som prøver, så alle som mot sin vilje ble gravid og sjokkert oppdaget dette etter tre sydenturer og nyttårsfest i sigarklubben, trenger ikke å forsvare seg iltert.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Embryoet tar svært liten skade av usunn livsstil de første ukene. Jeg har en venninne som tok ecstacy før hun visste at hun var gravid (ja, det var uplanlagt) og legen sa at det kunne hun ta heeeelt med ro.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Jeg røkte mens vi prøvde. Vi prøvde i 3,5 år, og var igjennom all verdens av undersøkelser osv osv osv. Hverdagen var stressende og vond. Det var den ene nedturen etter den andre. Det å kutte røyken i en slik situasjon var nok det siste jeg tenkte på. Det unnskylder ingenting, og jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men noen ganger kan det ligge en historikk bak som man ikke vet om. Så igjen...-det er ingen unnskyldning, men det kan være mange forklaringer. *tidligere røyker*
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 Ja forsteres kan ta skade av spessielt røyk også de dagene før man vet man er gravid. Så derfor sluttet jeg å røyke dagen før vi begynte prøvingen og drakk minimalt med alkohol i prøveperioden. Mange glemmer også at de skal begyne med folat også i prøveperioden.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Har du noen linker? Jeg har funnet dette: "- Planlegger man å bli gravid bør man avstå fra å nyte alkohol. Dette kan høres moraliserende ut, men det er en god måte å sikre seg mot at barna får skader. Alkohol er skadelig fra dag én, sier han." (Spesialist i klinisk nevropsykologi Knut Dalen) http://www.aftenposten.no/helse/article3512325.ece Selv moderate mengder alkohol kan gi skader: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2010/02/09/alkohol-reduserer-barnas-e/index.xml Det sies jo at alkohol er farligere enn narkotika for barnets utvikling, så kan godt hende legen hadde rett. Det er dessuten et utvilsomt faktum at svært mange svangerskap skjer uplanlagt og kommer uventet. Det er neppe hensiktsmessig å starte dommedagskampanje for det som allerede er skjedd. Men det kan være et poeng å forebygge, hvis man prøver å bli gravid.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 HI her: Det er ikke meningen å starte noen skremselskampanje eller hetsetråd for de som røyker mens de prøver. Bare så det er sagt. Men jeg har sett mange par som lever som normalt mens de prøver. Det er forståelig - spesielt hvis det er over lang tid. Samtidig tror jeg ikke alle tenker på at det tar en liten stund før man oppdager graviditet. Hvis dette kan gi reelle skader på fosteret, synes jeg det er verdt en debatt. Kom gjerne med linker og motsvar hvis noen mener at fosteret er "usårbart" de første ukene. Jeg er ingen ekspert på dette.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Røykingen kan jo også meget vel være medvirkende årsak til at du ikke ble gravid. Blodsirkulasjonen reduseres, mest sannsynlig også i livmor og dermed får egget problemer med å overleve og feste seg. Historikk og historikk. Muligens du påførte deg selv alle de nedturene pga nettopp røyken...?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Anonym 19:44 Røyken hadde nok ingenting å si for at jeg ikke ble gravid. Jeg kunne ikke bli gravid på den naturlige måten. Som jeg sa...-det er INGEN unnskyldning. Og det er ikke slik at jeg prøver å unnskylde min egen dumhet, for alle røkere vet hvor dumme de er. Det er derimot røykere som har fått beskjed av lege at de ikke skal kutte umiddelbart ut, fordi stresset rundt dette medfører større skade for fosteret enn kanskje en eller to røyk om dagen. Det var ikke tilfelle hos meg altså, så jeg bruker ikke den som en bortforklaring på idiotien. *tidligere røyker*
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Jeg røyker ikke, men litt alkohol drikker jeg, selvom vi prøver på nr 2. Og det tar TID. Vi har til nå vært prøvere i over 2år totalt. Jeg tar meg en fest engang i blandt med god samvittighet, med legens velsignelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå