Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde termin den 24 mars, og synes dagene var utrolig lange.Særlig når mine 2 andre barn kom 3 uker før termin, og 10 dager før.Ventet og ventet.....

Hver dag gikk jeg å kjente etter.... nå måtte det skje noe snart. Hadde mye kynnere de siste 2 ukene , samt at jeg var blitt strippet 2 ganger, og jordmoren som gjorde dette, sa at jeg hadde 3 cm åpning og var veldig moden og helt avflatet.Slik gikk jeg i 2 uker!!!!!!!!!!

Natt til søndag 28 mars våknet jeg av at jeg trodde vannet begynnte å gå. Klokka var da 02.30.Sto opp , gikk på toalettet, og så skjedde det lissom ikke noe mere.Hadde ikke før tenkt tanken på at dette skulle være en falsk alarm, kjente jeg riene begynte så smått.Etter 10 min var de så kraftige at jeg hadde ikke annet valg enn å ringe til føden.Tror damen i andre enden mente på at jeg var vel tidlig ute med å ringe, men jeg måtte bare komme ned for å få en sjekk.

Bilturen , som tar et kvarter, var helt grusom!!!!!!!!!!! Stakkars dere som bor langt unna der dere skal føde..... Dere har all min medlidenhet.

Etter å ha meldt min ankomst på B3 på SØF,ble jeg hyggelig tatt i mot.Skulle bare ta en sjekk for å se hvor langt jeg var i fødselsforløpet.

Hun sjekket, og sa at hun bare skulle hente en annen jordmor.For hun ville at de skulle være to.Den andre jordmoren sjekket også, og sa: Hrmm, her er det full åpning her jo..............og vannblæren din er så spent at det var nok ikke vannet som gikk tidligere. Da begynte jeg å lure på meg selv, om jeg hadde tisset på eller no......... men det var nok slim..... mye.

Ble så vist inn på en fødestue, og fikk plutselig for meg at jeg ville ha epidural.Visste jo innerst inne at det var forsent , og at det ikke kom til å hjelpe på smertene som ventet. Ble tilbudt lystgass, men etter et forsøk var det nok.Ble skikkelig kvalm av gassen.Hadde bestemt meg for å greie dette uten noen for for smerte lindring i forkant, og jaggu sånn ble det.Dette tross at jeg ikke var særlig enig med meg selv, når smertene herjet som værst.Sammen med en jordmor , hadde det også kommet inn en barnepleier.Der og da, skjønnte jeg at det kom til å gå fort.

Både jordmor Pia og barnepleier Torill var fantastiske.

Sånn i 03.30 tiden begynte pressveene.Gikk rundt med en "prekestol" og ikke lenge etter dette gikk vannet.Herregud å mye...... De hadde på forhånd beregenet at det var mye fostervann, men så mye hadde jeg ikke forestilt meg.Glad vannet ikke gikk hjemme i sengen!

Må si at smertene var intense nå.Jeg presset og presset, men svært lite skjedde.Han stod langt oppe, og ville ikke nedover,sa de.

Så etter en time med pressveer , stoppet det opp.Slutt på rier, og fremgang.Jeg synes jo det var deilig med en god pause uten smerter, men på en annen side hadde det jo vært deilig å bli ferdig også.De satt meg på drypp, slik at de økte riene, og da var det slutt på pausene.Hadde nesten konstante pressrier.

De koblet også på pulsmåler på babyens hode,for å sjekke han.

Det var tilslutt mange mennesker i rommet etter 2 timer med pressveer.

Det var 2 jordmødre ,barnepleier og en lege var innom.

De diskuterte vel mulige løsninger for å få han ut.Men plutselig etter en god stund begynte det å skje ting.Og når hode stod langt nok nede til at jeg kunne presse han ut, fikk jeg beskjed om å stoppe.Det var ikke lett å høre på hva de sa, men jeg sluttet å presse, og jordmoren holdt han litt igjen.Hadde nesten på følelsen at hun skulle dytte han inn igjen.Men hun gjorde jo dette for å unngå at jeg skulle revne.

Fikk beskjed om å trykke det jeg kunne på neste ri, men at jeg måtte stoppe når jeg fikk beskjed om det.Og da kom hode, og like etter på den siste rien kom resten av kroppen, kl06.07.

Fikk gutten rett opp på magen med en gang, og den følelsen er helt ubeskrivelig.Lettelse-glede-utmattelse-ja alt på en gang.

Fikk klippe navlesnoren selv. Så 3.5 timer fra jeg våknet til jeg var 3 barnsmor var ikke ille.Den stolte far var også helt i ekstase.Slapp å sy ,men mistet litt blod.Så lå med rie drypp i en time etter fødsel.Kunne vel greid meg uten denne, men det stoppet jo blødningen.

Så min fødsel var intens, men kjapp.

Og det ble en god opplevelse takket vare 2 flotte jordmødre og 1 barnepleier.

Jeg fikk også dra hjem senere denne dagen,da alt var i orden med gutten min.Han var foressten 4570 gr og 53 cm.En ordentlig rund og god sak.

Så denne uken etter fødselen , har jeg kost meg noe så ille.Bare beundrer vårt lille mirakel.

Så det er bare å glede seg........ gevinsten er enorm.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer så mye med en kjempefin stor/liten gutt :-) Kose dere masse i tiden fremover!

Skrevet

Gratulerer så masse!!

Skrevet

gratulerer så mye! kose deg masse med lille,store prinsen:)

Skrevet

Gratulerer så mye og takk for at du delte din historie med oss:))

Kos dere masse med den nye verdensborgeren:)

Skrevet

Wow!

Jeg ble litt nervøs når jeg så hvor fort dette gikk. Begyner å bli usikker på om barnevakten vår rekker fram i tide med det tempoet der. Hvor var de andre ungene da fødsel startet?

Skrevet

Hadde flaks, da de var på hyttetur sammen med besteforeldre.God timing, og en masse flaks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...