Gå til innhold

Er dette rettferdig\riktig? Ang tilbud baarnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et gutt på 2 år. Har søkt barnehage både ifjor og iår.

Søkte 50 prosent.

Søkte 4 alternativer, fikk ikke tilbud verken iår eller i fjor.

Vi fikk tilbud om 60 prosent hos familiebarnehage.Betyr det da at selv om vi ikke har fått ønskene våre, ikke "vanlig" barnehage heller, har vi da liksom fått et tilbud om barnehage?

En bekjent av meg har en på 1 år, altså et år yngre enn min. De fikk tilbud i den barnehagen vi hadde som valg nr 3.

Er det rettferdig? Vi har jo søkt et år tidligere også(dersom venteliste gjelder)?

Jeg forstår ikke reglene.

Er IKKE interessert i å levere gutten min til fam.barneh (som er dagmamma i mine øyne)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Er IKKE interessert i å levere gutten min til fam.barneh (som er dagmamma i mine øyne)"

Jaha? Da trenger du vel ikke plassen heller da...

Skrevet

som regel velger barnehagene å fylle opp med de som søker 100% plass føste. Så dersom deres beskjente søkte 100% plass og dere 50%, er det nok "riktig" at de fikk plass.

Dere har fått tilbud om plass, At dere ikke fikk i den barnehagen dere ønsket og heller ikke den % dere ønsket, er så, men dere har fortsatt fått et tilbud. Jeg regner med dere har fått tilbud om 60% fordi det var det som var ledig. ingen barnehage ønsker å gi dere tilbud om 50% for så å la 10% plass stå ledig hvis de ikke kan gi den til noen andre. det vil jo i såfall bety et tap i inntekter for barnehagen.

Kanskje deres bekjente fikk plass i en småbarnsavdeling, mens ditt barn fyller 3 år i løpet av året og sånn sett regnes som stor-barn?

Skrevet

Hva er galt med familiebarnehage? Det er en barnehage på lik linje med alle andre barnehager - både gode og dårlige.

Trenger dere plass og familiebarnehagen virker bra så takker dere selvfølgelig ja til det. Bedre enn å stå uten plass og det er ingen regel som sier at kommunale barnehager er noe bedre

Skrevet

Det er vel ikke noe som heter 50%. Bare 40 eller 60%. En familiebarnehage er også en barnehage, og det kan jo hende at den er knyttet opp mot en av de barnehagene du har søkt på. De fleste familiebarnehagene tilbringer vel en del tid i vanlige barnehager. Og det er ofte positivt med en litt roligere overgang til vanlig barnehage for barn under 3 år.

At noen andre du kjenner har fått tilbud til et barn som er yngre, kan jo ha å gjøre med hvor stor plass de har søkt om å gjøre.

Skrevet

Dette fungerer litt forskjellig fra kommune til kommune, men her i kommunen har de ikke venteliste. Alle søker på nytt hvert år..

Det å fylle opp barnehagene er en kabal som ikke alltid er lett å forstå for oss frustrerte foreldre som bare vil ha en plass.

Det kan være mange grunner til at du ikke fikk plass, det skal i barnehagen være en jevn fordeling på kjønn, på alder og ikke minst skal antall barn med spesielle behov fordeles fornuftig i kommunens barnehager.

I barnehagen vi bruker har de småbarnsavdelinger og storbarsavdelinger, i år er det 12 barn som skal begynne på skolen, mens det er 13 barn som skal opp fra småbarnsavdeling til stor avdeling. Dvs at barnehagen i år tar inn 11 barn, men bare små barn, de har ingen ledig kapasitet på avdelingene for barn som fyller 3 år i år eller er eldre. De har også flere barn med spesielle behov og har ikke kapasitet til flere, så søker det noen på særskilt inntak i år blir de overført til andre barnehager med kapasitet til å følge de skikkelig opp.

Skrevet

Takk for svar :-)

De har fått 100 prosent ja, så det er nok derfor de fikk tilbud.

Jeg er litt skeptisk til denne fam barnehagen. Har hørt litt negative ting om at barn ikke trives, ikke fått bleieskift osv.

Men selvsagt skal vi vurdere dette i løpet av de nestemnd. Jeg skal jobbe skift slik at vi må ikke ha plass.

Vi søkte 50 prosent i barnehage for hans del, at han skal få komme seh litt ut og få litt utfordringer.

HI

Skrevet

Det var teit sagt Nemi med datter. Det er ikke alle som bare setter barna sine vekk til det første og kanskje ikke beste som dukker opp.

Jeg hadde heller mistet huset og det som er, enn å sende barnet mitt i den barnehagen vi først fikk tilbud i!

For øvrig, til HI, det kan nok ha noe med at det må passe prosentmessig med noen andre også. Du må jo dele en 100% plass med noen andre, og det er nok lettere å få noen til å dele 60/40 enn 50/50..

Skrevet

Hold deg i hvert fall langt unna Rødhettes familiebarnehager.

Familiebarnehager er sikkert fint det, vet i hvert fall om en kjempeflott en. Men Rødhettes ville jeg holdt meg laaaaangt unna!

Skrevet

Familie bhg. følger sammen regler og rammeplan som kommunale bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...