Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det sån at i dag gjelder det en "handlingsregel" som sier at man kan bruke ca 4% av innestående kapital hvert år, men dette er en ganske ny regel. Stemmer ikke det at den stammer fra omtrent 2002? Spørsmålet mitt er derfor hvordan man avgjorde hvor mye oljepenger man kunne bruke før det?

En annen ting jeg lurer på er hvilke penger som egentlig går inn på oljefondet. Er det inntektene staten har som eier av oljeselskap, skatteinntektene fra oljeselskapene eller noe annet?

Det trdje jeg ikke har fått med meg er hvordan man gjorde før selve fondet ble dannet.

Det er mulig dette er almnkunskap de fleste har god greie på, men jeg har ikke fått det med meg. Noen som gidder gi meg en liten forklaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg er dårlig til å lese, men jeg finner ikke svarene der heller.

Skrevet

Dette burde nok flere vite mer om, men det et nok ikke allmennkunnskap, ikke hos meg iallefall.

Hvis jeg har skjønt det riktig er inntekten fra tre kilder. Statens andel i felt forvaltet av petoro, statens inntekter fra avkastning fra oljeselskap de er eier/medeier i - les Statoil og petroleumsskatten som er skatt alle de andre oljeselskapene betaler for solgt olje og gass.

Før handlingsregelen kom vet jeg ikke sikkert hva som ble gjort, men antar at det var opptil den sittende regjering å avgjøre pengebruken. Mye har nok gått til å nedbetale utenlandsgjeld for jeg husker såvidt nyheten da Norge var i null gjeld kontra fordringer(?) i utlandet.

Kanskje dette hjalp litt?

Skrevet

Takk.

Det med at vi nedbetalte gjeld først tenkte jeg ikke på. Jeg husker ikke den nyheten, men det høres jo sansynlig ut at det tok noen år fra utvinningen startet til Norge var i +.

Takk igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...