Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Min mann jobber som konsulent, og siden jeg ikke jobber har han heller ikke krav på vanlig pappaperm med full lønn. Men han får dekket grunnlønn av NAV et visst antall uker, altså foreldrepenger. Men dette er for perm tatt ut etter de seks første ukene. Hva med de 14 første dagene? Er det ikke slik at far har rett på fri da? eller er det bare enkelte bedrifter som har slike avtaler? Dette ble rotete, håper noen forstår hva jeg spør om...
Ziz Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Man har krav på ulønnet permisjon de første 14 dagene. Man kan og søke om lønnet. Bedriften er ikke pliktet til å gi dette, men noen sier ja til lønnet permisjon av godvilje.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Alle fedre har rett på opp til 14 dager fri etter fødsel, men det er opp til arbeidsgiver om han får lønn. Siden du ikke jobber eller har jobbet minst 50% i din opptjeningstid har han ikke rett på fedrekvoten. For at han skal ta ut permisjon av den fellese delen stilles det krav til mors aktivitet.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #4 Skrevet 5. april 2010 jeg skal ikke være for skråsikker men jeg mener å tror at de 14 dagene når babyen er født er noe arbeidsgiver betaler så de 6 andre ukene er det nav som betaler. men mor må ha jobbet i misnt 6 mnd.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Tusen takk for svar! Da er det enkleste å spørre arbeidsgiver (konsulentselskap?) om de dekker den permen, eller om han må ta det ulønnet. Det er forresten ikke noe problem for ham å få fri, problemet er å ha råd til det ) HI
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Sm andre her sier, har han rett på 14 dager ulønnet. Endel arbeidsgivere betaler også lønn disse dagene. Så lenge du ikke jobber, har han ikke kreav på foreldrepenger. Skjønner ikke helt det du sier med at NAV dekker grunnlønn i noen uker. Slik er det IKKE - dersom han ikke tar ut ordinær permisjon da. Han kan selvfølgelig ta ut ordinær permisjon, men da må du tilbake til jobb eller studier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå