Gjest Skrevet 5. april 2010 #1 Skrevet 5. april 2010 Ser du har skrevet at du foretrekker navn som inneholder bokstaven r. Hvorfor? Og gjelder dette både jente- og guttenavn eller kun guttenavn? Spør av nysgjerrighet, fordi jeg selv forsåvidt har formeninger om bruk av bokstaven r i navn ...
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #2 Skrevet 5. april 2010 Overlord er en sneversynt TAPER! Og ja, navnet mitt har r i seg. Så det handler ikke om dette ene utsagnet hennes.
Gjest Skrevet 5. april 2010 #3 Skrevet 5. april 2010 Fordi jeg syns det gjør navnet "kraftigere". Det gjelder både jente- og guttenavn. Når det er sagt syns jeg navn med r kan fungere litt dårligere på kanter av landet der man ikke greier å uttale denne bokstaven. Hva er din formening da?
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #5 Skrevet 5. april 2010 Jeg er ikke HI.. men jeg unngår R for alt det er verdt. Men det er fordi jeg har østlandsdialekt med skarre R. Ikke noe galt i det, men syns det blir plagsomt å ha masse R'er etter hverandre.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #6 Skrevet 5. april 2010 Jeg er i allefall enig i at navn på R gir en sterk klang. Hadde lyst til å kalle jenta mi Ragna, men da klikket min mor også ble det et annet navn i stede. Syntes liksom at hele familien bør være delevis enig.
Ziz Skrevet 5. april 2010 #7 Skrevet 5. april 2010 Anonym 15:21 Er du en hormonforstyrret 14 åring som ikke har fått viljen din i dag? Aldri hørt annet enn "fjortisser" som kaller andre mennesker for "tapere". Om du ikke har et bedre ordforråd burde du strengt talt holde fingrene av tastene.
Gjest Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 "...der man ikke greier å uttale denne bokstaven." Hva mener du? Jeg har til dels samme begrunnelse som deg; jeg synes r er en veldig "maskulin" (i generaliserende forstand) lyd, og valgte selv et navn med r i til sønnen min. Det ble etterhvert et ganske bevisst valg da vi fant navn til ham! Men det er ikke dermed sagt at jeg synes guttenavn uten r eller jentenavn med r er mindre pene.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Haha... -Ziz- Hormonforstyrret? Ja 14? Nei Fjortiss? Mye mulig Det forandrer ikke det faktum at Overlord er en TAPER, og i tillegg en sneversynt en... (Det siste ordet lærte jeg meg i går) Hahahahahahahahahaha! 15:21
Ziz Skrevet 5. april 2010 #10 Skrevet 5. april 2010 Anonym 15:21 Jeg kan ikke annet enn å riste på hodet, og synes litt synd på deg. ------------------------------------------------------------------ Over til debatten. Har i utgangspunktet ikke reflektert så mye over hvorvidt et navn med R har sterkere klang.
Gjest Skrevet 5. april 2010 #11 Skrevet 5. april 2010 Det var en flåsete måte å omtale dem som skarrer på r`en. Vi valgte faktisk et navn uten r til vårt ene barn selv om jeg alltid har hatt navn med r som "prinsipp". Så jeg syns også navn uten kan være pene. Men om jeg kan velge mellom to navn jeg liker like godt, men det ene inneholder r, ja da velger jeg det med.
Gjest Skrevet 5. april 2010 #12 Skrevet 5. april 2010 Hehehe... jeg skarrer på r'en! Men innrømmer ærlig at jeg syns en skarre-r (i de aller fleste navn) er enda mer kraftig/maskulin og passende i et navn enn en rulle-r.... så ikke helt enig med deg der, nei!
Gjest Skrevet 5. april 2010 #14 Skrevet 5. april 2010 Det er vel ingen østlandsdialekter som har skarre-r. Men det går vel an å ha østlandsdialekt med skarre-r fordet? Jeg snakket f.eks. nærmest ren bokmål med skarre-r da jeg var liten! Særdeles vakkert... eller ikke..!! Ellers høres jo Arendals-dialekten ganske østlandsk ut i tonefall iallfall, tross skarre-r...
Gjest Skrevet 5. april 2010 #15 Skrevet 5. april 2010 Jeg syns noen skarre-r dialekter er riktig så fine, men at de er mer maskuline bestrider jeg på det sterkeste. En mann kan etter mitt skjønn ikke være skikkelig manne-mann dersom han skarrer:)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2010 #16 Skrevet 5. april 2010 Jeg unngår å bruke R i navn for jeg synes det er en hard og stygg bokstav som gir navnet en hard klang. Og... at jeg er gift med en bergenser har sikkert sitt å si Skarrebergensk er ikke særlig pent. Men jeg er glad i mannen selv om han har en stygg dialekt, hehe.
Gjest Skrevet 5. april 2010 #17 Skrevet 5. april 2010 Hehehe... må si meg enig i at bergensk ikke er spesielt pent, nei!
Gjest Skrevet 5. april 2010 #18 Skrevet 5. april 2010 Vel... min (manne-)mann skarrer ikke! Så kanskje du sier noe der?!?? Hehe.. neida - det er nok ikke uttalen av r'en som avgjør om jeg syns en mann er skikkelig manne-mann!
Gjest Skrevet 5. april 2010 #19 Skrevet 5. april 2010 Det er ikke eneste kriterie nei:) Men absolutt et av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå