Gå til innhold

Legevakten i Bergen-vanskelig å komme til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 år falt ut av vinduet i dag(jeg vet det høres gale ut, men det ligger ikke mer enn ca to meter fra bakken).

Uansett, så gråt og bar hun seg i en halvtime, fikk renset og plastret skrubbsår på armer og bein.

Nå sitter hun litt sløv i sofaen og tygger på noen salte kjeks, hun virker litt pjusk og slapp, men ikke noe mer enn det.

Hun har også kastet opp etter fallet og sier hun har litt vondt i hodet, men ikke mye...

Ville dere dratt på legevakten?

Vi bor i Bergen, Sandviken, og legevakten i sentrum tar jo imot pasienter fra alle bydeler så jeg kan tenke meg det kan bli lang kø og vanskelig for å komme til?

Noen som kan fortelle om sine opplevelser?

Jeg er jo litt bekymret, men er det nødvendig å oppta plass der? Sannsynligvis har jo ingenting skjedd, bortsett fra litt smårisp oppetter huden.

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt lege. Høres ut som hjernerystelse.

Skrevet

Det er jo alltids kø på legevakten, sånn er det jo. Men er man bekymret så bør man uansett ta seg en tur. så får man avklart om det er noe farlig eller ei.

Legevakten i Bergen har jo desverre ikke egen kø for barn slik som i Oslo, men man lir jo prioritert utifra hastegrad.

Du kan jo ringe bort dit og høre med en sykepleier om hva du bør gjøre?

Ellers så er jo barneklinikken på Haukeland åpen på kveldene fra kl 18, da får dere truffet en barnelege. Man kan stelle seg i kø fra kl 17.30, så går det kanskje litt raskere?

hmmmm, jeg innser nå at jeg har tilbragt alfor mye tid på Bergen legevakt med tanke på at jeg bor i Oslo, haha!

Skrevet

Hjernerystelse skal alltid sjekkes av lege!

Ring legevakten og fortell hva som har skjedd. Dere kommer garantert inn for sjekk foran de som har hoste og vondt i halsen.

Skru forresten av TV'en, om det er en skikkelig hjernerystelse (noe kvalme og oppkast kan tyde på) skal hjernen hvile ihvertfall til etter legesjekk. Ring med en gang!

Skrevet

veldig vanskelig å si, noen ganger går det fort andre ganger ikke. grunnen til det er jo at ALTFOR mange drar på legevakt uten å ha grunn til det. vi drar aldri uten behov for akutt hjelp samme dag, og kommer alltid til med en gang uansett hvor vi drar. men blir rimelig irritert over å se på alle de "liksomsyke" som har vondt i en fing osv.

går an å ringe legevakten å høre, men iom at det er påske er det sikkert litt pågang. men det beste ville vell vært barneklinikken, de har kveldsåpent fra 6-11. veldig ofte stor pågang der også, s¨å lurt å komme feks kl 5 å trekke kølapp.

ellers finnes det flere legevakter rundt om i byen, på vestkanten, nesttun osv. de har ofte lite folk inne, men er usikker på om de er åpne i påsken.

at hun har kastet opp tyder vell på at hun kan ha fått en liten hjernerystelse, men dersom hun ikke har gjort det mange ganger er det nok ikke alvorlig. men ved hodeskade hadde jeg ikke nølt å dratt for å sjekke det med mine barn, spesielt om hun har kastet opp. sannsynligvis får dere beskjed om at hun har en lett hjernerystelse og må ta det rolig noen dager, ikke godt å si.

min lillebror fikk kraftig hjernerystelse når han var liten, spydde som en gris og ble innlagt. men etter 3 timer hoppet han og turnet i senga, men hadde svært kraftig hjernerystelse. legene var helt forfjamset, så det går an å være i fin form også.. barn er forskjellige

jeg ville dratt en tur

Skrevet

Google hjernerystelse.

Oppkast er et typisk tegn på hjernerystelse, og det skal ALLTID sjekkes av lege.

Ring og hør med dem, antagelig vil de ha dere inn til sjekk så fort som mulig. Med mulig hodeskade får dere "snike" i køen. De vil se på pupillene hennes osv for å utelukke blødning i hjernen osv. Hjernen kan faktisk hovne opp etter slag og det er dødelig.

Jeg ville aldri latt henne se TV eller sovne før hun var kontrollert av lege. Hjernerystelse er riktignok uskyldig i de fleste tilfeller, men noen ganger det er alvorlig. Derfor skal de alltid sjekkes!

Skrevet

Hi her, tusen takk for svar! Sykehus høres så dramatisk ut, tror vi tar en tur på legevakten og ser det litt an. Er vi heldige får vi en plass uten for lang venting.

Burde vi dratt nå eller vente til senere?

Skrevet

Jeg ville ring på forhåd og spurt om dere fikk komme rask til siden det er et barn med mulig odeskade. Jeg gjorde det engang og fikk da slippe forbi køen når jeg kom (orket ikke vente på venterommet pga sterke smerter)

Ikke la henne sove, og ikke la henne se tv eller i bok. Ha det mørkt

Skrevet

Ville ringt og dratt inn med en gang. Hvis hun har hjernerystelse, hvorfor vente lenge hjemme før du drar og sjekker? Jeg har selv kommet forbi køen på legevakten, grunnet frykt for hjernerystelse ifm tryning på skiog tidenes blåveis i pannen/ved øyet, og jeg var voksen.

De lar nok ikke datteren din sitte og vente i timesvis mens snørrete voksne kommer foran i køen.

Skrevet

Man skal alltid ringe før man drar til legevakten, helt håpløst med alle disse som "bare stikker innom".

Du får time på legevakten også, de stiller spørsmål om hvorfor du trenger en akuttime og får du beskjed om å komme til et visst klokkeslett. Det bestemmes av hvor stor pågangen er og hvor alvorlig din og andre i køen sin skade/sykdom er.

Du skal aldri vente å se ved en mulig hodeskade, da skal du ringe med en gang. På de forskjellige legesidene på nettet står det faktisk at du skal ringe 113 hvis du ikke kommer gjennom til lege. Man skal ta en hjernerystelse alvorlig.

Ring med en gang og la de som tar telefonen på legevakten avgjøre hvor lenge dere skal komme. Men husk at hun ikke skal anstrenge hjernen eller synet før hun er undersøkt, altså ikke TV, lesing o.l.

Skrevet

Uff, hva feiler det enkelte av dere mammaer da? Er dere så redd for å være til bry at dere ikke tar ungen til legen ved en mulig hodeskade engang? Blir litt provosert jeg, det er de voksne som ikke fikk sove i natt pga hoste som tar opp plassen på legevakten, de kan vente til i morgen.

En unge som har fallt ned 2 meter, har kastet opp etterpå og er pjusk tar ikke opp noe plass på legevakten!

Dette er sannnynligvis en hjernerystelse og da ringer man lege MED EN GANG!

Det er sikkert ikke alvorlig med datteren din, men det må jo sjekkes for sikkerhets skyld. Håper du har fått ringt nå, og god bedring til den lille forslåtte.

Skrevet

Hvordan har det gått med dere?

Fikk dere komme inn til en sjekk?

Håper alt gikk bra med jenta, ekkelt med sånne fall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...