Gå til innhold

Hjelp ang. barselpermisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke helt forstått dette med permisjon. Har far krav på 10 uker uansett om vi velger 46 eller 56 uker?

Har sett at flere anbefaler 46 uker med 100% lønn i tillegg til å ta ulønnet permisjon resten.

Men når jeg regner på det så ser det ut til at det blir lønnsomt med 56 uker og 80% lønn med tanke på hva man får utbetalt hver måned.

Kan noen gi meg et regnestykke på hva vi får utbetalt i måneden med 46 uker permisjon og 56 uker.

Far tjener 400.000kr og jeg 300.000kr i året.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke regnestykket, men vi tok 100_% lønn og kortere permisjon, og det angrer jeg på, skulle jeg ha valgt igjen hadde jeg valgt 80% så jeg kunne ha vært hjemme lenger

Skrevet

Ja, vi kommer uanset til å ta 56 uker. Men jeg lurer på om det er mest lønnsomt om vi tar 100% lønn i 46 uker og legger penger til side, eller om vi bør ta 80% lønn i de 56 ukene..

Skrevet

Far skal ha 10 uker uansett.

Den totale utbetalingen blir litt høyere om du velger 100%. Husk at pappaen også får bare 80% i 10 uker om dere velger det, for oss var det utslagsgivende, vi måtte nesten ha 100% lønn under fedrekvoten siden han tjener en del mer enn meg.

Vi tok derfor 100%, men levde for bare 80% av utbetalingen, resten sparte vi så vi kunne ta noen måneder ulønnet permisjon til slutt.

http://www.nav.no/page?id=328

Skrevet

bare husk på at du mister alle trygderettigheter nå du tar luønnet perm og må opparbeide deg retten til dette på nytt når du starter i jobb.

Ser at flere har brent seg på det.

Skrevet

Du vil få ca. 207 684 kr ved 100% utbetaling i 36 uker.

Far får ca. 76 923 kr ved 100% lønn i 10 uker

= ca. 284 607 kr ved 100% uttak i 46 uker

Du vil få ca. 212 299 kr ved 80% lønn i 46 uker

Far får ca. 61 538 kr ved 80% lønn i 10 uker

= ca. 273 837 kr ved 80% uttak i 56 uker.

Om om dere likevel skal ta 10 uker ulønnet vil dere få ca.10 770 mer ved 100% uttak.

Men om dere ville jobbet de 10 ukene etter 100% uttaket ville det blitt mye mer.

Skrevet

tusen takk, veldig snillt av deg. Det var ikke kjempe store forskjellen heldigvis.

Vi kommer uansett til å ta 56 uker, der far tar 10 av ukene. I tillegg kommer vi til å dra ut 14 uker til med feriene våre (resterene i år, og all ferie neste år) Så da håper jeg bare vi får barnehageplass i august neste år, så går det akkurat. Da vil barnet være ca 1 år og 3 mnd når det begynner i barnehage.

Skrevet

Jeg kunne tenke meg å vite hva slags løsninger dere andre her inne har gått for ved både deling av permisjon og lengde totalt jeg ?? :D

Skrevet

Vesla vår er født i februar, helt umulig å få barnehageplass da..

Så vi begynte spare penger så fort testen var positiv, sparte alt av feriepenger, skattepenger, bursdagspenger og litt hver måned.

Så tok vi ut permisjon med 100% lønn. Sparte ca 20% av utebetalingen hver måned.

Pappaen tok ut sin pappapermisjon i november og desember, da jobbet jeg fullt som julehjelp i en gavebutikk (de ansetter jo folk til å hjelpe i julestria).

Etter jul var all permisjon over og mannen var tilbake på jobb mens jeg går hjemme. Nå lever vi av oppsparte midler frem til sommeren. For å klare oss dette drøye halvåret har vi avdragsfrihet på lånet og betaler bare renter.

Forhåpentligvis er barnehageplassen i boks fra 2.august.

Da har vi vært hjemme med vesla i 1 år og 5 mnd og begge skal tilbake i full jobb.

Skrevet

Det er ikke umulig. Det kommer ann på hvor du bor og hvordan dekningen der er.

Vi fikk bhg plass fra januar i fjor til vår yngste.(eller fra 31.desember siden det var det vi måtte skrive i bhg.søknaden for søknaden blir slettet over nyttår).

Skrevet

Her i huset så får ikke pappan permisjon pga en litt uvanlig jobb og selvstendig næringsdrivende. Så jeg skal ha 100% lønn og spare opp penger til de siste månedene. Jeg har allerede begynt å spare og kommer til å sette av barnetrygda på nesten 3000,- (3 barn) hver måned pluss feriepenger o.l... Jeg skal ikke begynne å jobbe igjen før i august, er lærer og vil ikke begynne midt i året..grøss.. Så blir nok litt fattiglus noen måneder på slutten, men det skal nok gå bra:)

(får forresten baby i juli)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...