Gå til innhold

Permisjon - ferie - når og hvordan gjør dere det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når bør man ha ordnet med permisjonen og fordelt den mellom mor og far.? Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det, i forhold til om vi skal ta 100% eller 80%. Og om jeg skal spare noen av ferieukene mine dette året og ta ut den da far har permisjon? Vanskelig, da dette er første gang og jeg ikke aner hva som løner seg.

 

Noen som har gode tips å komme med?

 

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har ikke helt bestemt oss men heller mot 100 % og så opptil 8 uker ulønnet permisjon. Overfører også 2 uker ferie til neste år slik at jeg da har 7 uker. Kommer da til å søke om utsettelse av fars permisjon, noe jeg allerede har sjekket opp med NAV. Tar da ulønnet permisjon etter den vanlige permisjonen før vi begge tar ut ferie, og samboer avslutter med sine 10 uker.

 

Men som sagt, har ikke helt bestemt oss ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær klar over at tar en ut mer enn 4 uker ulønnet permisjon, og en blir syk før det har gått 4 uker etter en har begynt å jobbe så har du ikke krav på sykepenger. Er man ute mer enn 4 uker så faller en utenfor sykepengeordningen en periode. En del som blir gravide igjen fort og som da blir sykemeldt har har ikke tenkt på det, og som da får et problem. Bare et tips :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååh.. er det sånn ja! Men man har fortsatt krav på "sykt barn" dager? Hvordan er det med pensjonspoeng. Hørt at man mister litt i forbindelse med permisjon uten lønn også..

Så vanskleig dette her!

Kunne tenke meg å være hjemme nesten mer enn 56 uker, men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med pensjonspoeng, tror ikke man får det når man er i ulønnet permisjon. Men det er for min kun snakk om 2 mnd minimum, så det har ikke så mye å si...

 

"Sykt barn"? Hva mener du med det? Barnet ditt er jo ikke i barnehage og du er ikke i jobb når du har ulønnet permisjon, så jeg forstår ikke helt hvordan det er relevant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke oppspart pensjonspenger de månedene du er i ulønnet permisjon nei. Da står du jo med 0 i inntekt, så da blir det ikke spart noe på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, beklager, forstod ikke helt hva du mente først. Samboern min tar 10 uker når jeg har begynt i jobb igjen, så da har jo jeg allerede jobbet i 10 uker når barnet begynner i barnehagen. I tillegg har jeg også tatt ut ferie før det. Men hvis du begynner å jobbe rett etter ulønnet permisjon, og barnet ditt er i barnehage, er det en ventetid for å kunne bruke sykemeldig. Usikker på hvor lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, tror ikke det er noe hast med å ordne med når du skal ha permisjon og fordele den mellom mor og far, tror det er innen tre måneder etter fødselen om æ ikke tar feil. NAV vet helt sikkert. Kanskje det var tre måneder før fødselen. I papirene du skal fylle ut og sende inn til NAV må de ha bekreftelse på terminen etter 28 uker ihvertfall, så er jo en stund til det.

 

Vi har bestemt oss for 100% lønn den her gangen, vi tapte så mye sist på å ha 80% så har ikke råd til det nå. Og passer jo fint med termin i forhold til barnehagestart nå med ferie neste sommer. Sist tok pappaen 8 ekstra uker permisjon, jeg hadde ferie samtidig. Nå skal han ha fedrekvoten mens jeg jobber. Æ har jo ammefri om amminga går bra, amma te han va 15 måneder sist :) Æ skal ta ut tre uker ferie i sommer og to uker i permisjonen så den blir forlenget tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg forstår, har ikke pappaen krav på permisjon dersom jeg er student, noe jeg er. Men er det ikke vanlig at pappaen har fri de to første ukene etter barnet er født? Vil han ikke har krav på det heller da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er endret nå. Hvis du har jobbet de siste 6 av 10 mnd og tjent en halv G (rett i underkant av 40 000) det siste året har han krav på 10 uker. Da jeg var student tjente jeg så mye, men det kan hende at du ikke har en jobb ved siden av? Se http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/233629.cms

 

Jeg tror (men vet ikke) at han uansett har rett til fri og får dekket lønn ifb fødselen. NAV kan nok gi deg et sikkert svar raskt og enkelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Etter hva jeg har hørt, har far krav på 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel - men det er ikke alle bedrifter som gir BETALT permisjon.

Her i Oslo vet jeg at Oslo kommune gir betalt, men at noen private bedrifter ikke gjør det....

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...