Gå til innhold

Hva har dere gjort i påsken?


Mialulla

Anbefalte innlegg

Herrlig med fri noen dager. Kost meg i sola og gikk på ski. Håper ikke jeg har gjort for mye...drakk også et glass vin, og har litt samvittighet.

Tror dere det gjør noen ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ti84: kommer an på hvor stort vinglaset er det vel??

 

Holder meg langt unna alt som heter alkohol når jeg går gravid. Hvorfor ta noen som helst sjanse.......Ikke frister det heller. Har ikke tenkt på det en gang. Og jeg var ganske festglad før jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smaker på både vin og øl. Får vel i meg like mye alko som fra en mozartkule tenker jeg. Alt med måte! Personlig ville jeg ikke drukket et glass, men det er fordi jeg vet at jeg lett føler meg alkoholpåvirket og det ønsker jeg ikke. Dårlig samvittighet når glasset er drukket hjelper uansett ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner virkelig ikke hvordan man kan drikke alkohol når man er gravid? er for pokker ikke så hardt og gå 9 månder uten? 1 glass eller 1 slurk, det er jo kun snakk om 9 månder uten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så koselig da! For å vinkle det fra en annen side..folk tar ibux, røyker og spiser mye rare greier uten å være klar over konsekvenser for barnet i magen. Et glass rødvin er et glass rødvin..om det er skadelig eller ikke? Det er ikke gitt noen gense på når det kan være skadelig, derfor har vi i utgangspunktet "nulltoleranse" på dette ift forskning..selv styrer jeg unna, men er ikke fordømmende om noen tar seg et glass..ser heller ikke ned på dem som røyker gravide, selv om jeg slutta selv..samvittigheten styrer mye for den enkelte..og hysteri begge veier hjelper ingen :)

 

Selv har vi vært hjemme i påska, rydda, pakket ned noen esker, gått på sirkus, vært i dyreparken, peppes i dag og ellers bare kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om de fordømmende holdningene her! Tror ikke det gjør noe at du tok deg et glass vin, var veldig vanlig å gjøre det før :) Men bra at du tenker over det. Finnes mange gode alkoholfrie viner også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det er meir skadeligt for fosteret at ein røyker i sv.skapet... Eg verken drikker eller røyker sjøl (slutta med røyken når eg fant ut eg var gravid med første mann) men trur ikkje eit glass vin skader fosteret.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mye som kan være langt mer usunt/farlig for barnet enn ett enkelt glass vin, for eksempel overdrevent inntak av brus eller annen sukkerholdig drikke eller et ensidig kosthold uten frukt og grønt. Eller hva med de som ikke tar folat? Skal vi moralisere over de også?

 

Jeg ville aldri drukket for å bli full under graviditeten og det er ikke "party" som er greia eller det jeg savner. Et helt glass med vin eller øl synes jeg personlig er for mye, men jeg kan godt stikke tunga mi ned i glasset bare for å absorbere smaken av drikken.

 

Jeg er veldig glad i smaken av både vin og øl, særlig i kombinasjon med mat. Synes mange middager blir stusselig uten. Drikker derfor munkholm eller alkoholfri vin (men alkoholfri vin er dessverre ikke særlig godt..) til maten. Munkholm inneholder noe alkohol men på matportalen.no står det at gravide godt kan drikke munkholm. Jeg vil tro at de gangene jeg ikke har noe alkoholfritt tilgjengelig og derfor stikker tunga mi ned i øl- eller vinglasset til mannen min får jeg i meg like mye eller lite alkohol som hvis jeg tar en munkholm eller to.

 

Det er ikke sunt for noen å ha et ensidig forkus på alt som er farlig og skummelt i et svangerskap. Som nevnt tror jeg at andre faktorer er langt viktigere. Viktigst av alt for et bra svangerskap og en glad baby er nok å ha et positvit syn og godt humør. Så får en hver vurdere hva de mener er riktig eller ikke i sitt svangerskap. Jeg vil også legge til at det hverken er ulovlig eller straffbart å røyke eller drikke i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemeldingene, ble glad for det.

Rart at folk ikke tørr å stå fram med nicken sin når de ytrer seg kritisk. Har dere noe å miste her, dere som er "anonyme"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et nick mange i bygda ville kjenne igjen dersom de var inne her, derfor trykker jeg alltid "anonym" uansett hva jeg skriver. Samme det vel??? Du må jo tåle å høre at folk sier hva de mener når du skriver og spør... Selv har jeg som sagt kuttet helt ut alkohol. Smaker ikke en dråpe en gang. Jeg er bevisst på hva jeg putter i meg og sørger for et rikt og variert kosthold med masse frukt og grønt og tar vitaminer og mosjonerer moderat....

Dette er mitt valg. Du må gjøre det du vil! Men når du spø,r får du svar og da må du regne med både positive og negative tilbakemeldinger. Sånn er det bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke at jeg ikke tålte kritikk, jeg. Og jeg fikk gode svar, takk.

Ka som er grunnen for at ikke bygdafolkene dine få se nicken din? Er det hemmelig at du er gravid, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen hemmelighet det, men av og til vil jeg ikke at ALLE skal vite alt jeg tenker, føler og mener. Mine nærmeste kjenner meg og vet godt hva jeg står for. For andre bygdadyr er jeg helt likegyldig når det gjelder akkurat det. :o)))))

 

Hvorfor kan ikke folk få være anonyme hvis de ønsker det, uten at andre må stille spørsmålstegn ved det?? I disse nettby og facebooktider syns jeg folk utleverer seg alt for mye til altfor mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:-)

jeg svarer innimellom på innlegg, og jeg velger bestandig å skrive under som anonym. Ser ikke noe problem i det. Ingen kjenner meg her likevel, så om det står "østfoldsjente", "lykkelig gravid", eller anonym må vel komme på det samme??

 

Jeg vil samtidig si at jeg ikke har noen forståelse for gravide som drikker vin eller andre alkoholholdige drikker. Selv om det bare er et lite glass. Alkohol er skadelig for barnet, selv om det nok ikke vil oppstå skader på fostret når man drikker kun ett glass gjennom hele svangerskapet. Min jordmor sier at vindrikking kan være et problem for høyt utdannede kvinner som får sitt første barn når de er rundt 30 år, og som har lagt seg opp vindrikking som en del av livsnytingen. Jeg var ca 30 år da jeg fikk mitt første barn, og har høyskoleutdanning, med er ikke en stor vindrikker.

 

Uansett tror jeg det er viktig at man tenker over sine vaner og holdninger i svangerskapet. Jeg vet med meg selv at jeg gjerne kunne spist sunnere! Jeg er alt for avhengig av sjokolade, og spiser det nesten hver dag. Ikke spesielt sunt for babyen i magen.. Men jeg er stort sett fornøyd med livet, og håper babyen i magen merker det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...