Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Vi skal ha "borgelig dåp", eller navne-fest om du vil. jeg ønsker likevel å velge faddere. Noen som vi setter pris på og som vi vil at skal ha en litt ekstra betydning i barnets liv. Men i og med at det ikke er noen tradisjon for faddere ved en navne-fest, så må dette skje i egen regi. Er det noen som har noen tips til hvordan vi skal gjøre litt stas på de vi velger? Diplom? Tale? Etc? Hvordan foregår en navnefest? I kirken vil jo faddere være med opp til døpefonten. Så hvordan skal vi gjøre det nå? Takk for tips og erfaringer :-D
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Høres noe snodig ut. Hva tenker dere da at oppgavene, i løpet av barnets oppvekst, til fadderne skal være?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 For det første så var det vel ikke akkurat det jeg lurte på. MEN, de skal som jeg skriver bare ha en ekstra betydning i barnets liv. De fleste jeg kjenner som har faddere via kristen dåp, har ikke faddere som er så alt for opptatt av den kristne oppdragelse. I min erfaring så er det mer noen som får et ekstra nært bånd til barnet. Noen som betyr noe ekstra spessielt. En gudmor og gudfar. Så jeg ønsker altsp tips og ideer til hvordan jeg kan gjøre litt ekstra stas på de den dagen vi skal ha feiringen. Takk igjen. HI
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #5 Skrevet 4. april 2010 Man har vel strengt tatt ikke GUDmor og GUDfar på en navnefest. Tåpelig, enten bruker man kirken, ellers velger man navnefest.
Gjest Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 Noen som skal kjøpe dyre bursdags- og julegaver mener du? Skjønner ikke helt opplegget her.. Hvordan tenker du evnt. en diplom skal være? "Anna Korneliussen er i dag, 14.04.10, utpekt til å ha en ekstra betydning i Sofus Andersen sin sitt liv"
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #7 Skrevet 4. april 2010 Oi, jeg hadde ikke ventet meg slike svar på dette. Jeg skulle gjerne hatt dåp i kirken jeg. men ingen på mannen sin side tilhører noe kristent trosyn, dermed kan vi ikke velge noen av hans. Jeg syns det blir feil og kun velge noen fra min side, dermed ble det navnefest. Jeg ønsker likevel å velge faddere til barnet. Det har ingenting med gaver å gjøre. Det vil heller være noen som alltid vil være viktig og tilstede i barnets liv. Jeg ville ikke trodd at det skulle være så vanskelig å se for seg? Når det gjelder diplom Jeg vet ikke. Hva får de om man døpes i kirken? HI
Gjest Skrevet 4. april 2010 #8 Skrevet 4. april 2010 Fadderansvaret dreier seg om barnets trosopplæring, ikke om andre forhold. Derfor syns jeg det blir noe søkt å skulle ha "faddere" i en navnefest.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #9 Skrevet 4. april 2010 HI her igjen. Jeg ser liksom for meg å spørre noen vi setter stor pris på om de vil være en nær kontakt for barnet, gjennom oppvekst og liv. Noen som alltid er tilstede og en naturlig del av livet. Feiringer, nederlag, kjærlighetssorg osv. Noen barnet føler seg sikker på og som de kan spørre om råd osv. Er det så dumt da? Kall det noe annet en fadder eller gudfar om det er det dere reagerer på. Uansett, jeg lurer altså på om noen har noen kreative forslag til hvordan vi kan gjøre litt stas på disse "fadderene"?
Gjest Skrevet 4. april 2010 #11 Skrevet 4. april 2010 Barna har jo (forhåpentligvis) besteforeldre, tanter, onkler og andre voksne som de vil ha nær kontakt med. Hvorfor i alle dager skal man "oppnevne" noen til å "bety noe spesielt". Beklager, men dette syns jeg var sjeldent tåpelig. Jeg hadde iallefall takket pent nei om jeg fikk spørsmål om en slik udefinerbar egendiktet rolle.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #12 Skrevet 4. april 2010 "Noen som alltid er tilstede og en naturlig del av livet. Feiringer, nederlag, kjærlighetssorg osv. Noen barnet føler seg sikker på og som de kan spørre om råd osv." Tipper du vil gå på en aldri så liten smell når du har så høye forventninger til "fadderne"
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #13 Skrevet 4. april 2010 Det er greit du resonerer sånn overlord, men nei, barnet har ikke noe særlig familie. Barnets mor-mor har gått bort. Morfar bryr seg fint lite. Han liker ikke barn. Farmor bor i Afrika. Farfar er død. Onkler bor i Usa. Tåpelig blir det når dere tråkker så på det som jeg ser på som en fin måte å gjøre en "fille-tante" eller "fille-onkel" til noe litt mer høytidlig. Jaja, heldige dere da som er så priviligerte og har besteforreldre og annen nær familie. det er det ikke alle som har. Vurderer å droppe hele navne-feiringen her. Jeg ser ikke poenget. Det er jo ingen familie som kommer. Og det blir jo ikke akkurat noe høytidlig heller. Nei nei. men takk for svar. HI
Gjest Skrevet 4. april 2010 #14 Skrevet 4. april 2010 hmm.. dette får meg til å lure på noe. Alle dere som har døpt barna deres i kirken, er dere troende kristne som bruker bibelen som livsveileder ? og forventer at fadderene dere har valgt til barnet deres skal hjelpe barnet deres med å bli en god kristen?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #15 Skrevet 4. april 2010 Hei HI! :-) Du må for all del ikke la noen her inne ødelegge dine planer! Gjør som du har planlagt med god samvittighet! :-) Jeg lar meg i hvert fall ikke påvirke det fnugg av det som skrives her. :-) Jeg skal gjøre akkurat det samme som deg. Vi skal lage en kjempefin, personlig navnefest og vi skal ha faddere. :-) Jeg tenker at vi skal ha det som en slags fest for at barnet er kommet til verden og får navn og faddere. :-) Barnet skal også ha dåpskjole, så det vil bli noen likhetstrekk fra den kristne dåpen. Jeg ser også for meg at det blir noen taler og noe musikalsk innslag fra familien min. Jeg tenker også å gi de som er faddere noe innerammet, kanskje til og med brodert? Her er det bare å slippe fantasien løst. Jeg gleder meg i hvert fall til å gjøre dåpen slik, det skal bli en kjempefin fest med barnet i sentrum uten at alle i familien må slite seg gjennom flere søvndyssende timer i kirka ;-) Hilsen Elisabeth.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #16 Skrevet 4. april 2010 Tusen takk for svar Elisabeth! Og tips ang. hvordan vi kan gjøre det. Det er på en måte noe sårt ved slike høytider. Jeg skulle så gjerne ønske min mor var i live. Og at vi hadde et sterkere familiært nettverk rundt oss, men det har vi desverre ikke. Jeg vil gjerne gjøre det til et flott dag for barnet, med minner og det som hører til. Selv uten familie. Tusen takk igjen. Og et innrammet bilde var ingen dårlig idè. Takk igjen! HI
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #17 Skrevet 4. april 2010 Du gleder deg til å gjøre DÅPEN slik?? Dere skal ikke ha dåp, dere skal ha NAVNEFEST - stor forskjell!!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #18 Skrevet 4. april 2010 man sitter aldri flere timer i kirken Elisabeth..... en gudstjeneste varer max en time. Ang. det andre med faddere ser jeg ikke hvorfor de skal settes så pris på. dreier det seg ikke om babyen her da? fadderne burde vel kanskje vise at de har gjort litt før de skal premieres eller?- Men at du velger noen personer til å følge ekstra med den lille skjønner jeg godt. det er en fin ting.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #19 Skrevet 4. april 2010 22:59 Hva er problemet ditt? Surmaga troll!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #20 Skrevet 4. april 2010 Man trenger ikke være troende kristen og leve etter bibelen for å kunne døpe barna sine i kirken. kirken er åpen også for oss som kun er kristne. Dette navnefesthysteriet som har kommet med tiden er helt bak mål. Og nå skal det jammen gjøres om til en dåp utern kirken. Snakk om å ville ha i pose og sekk. Enten døper man barnet, ellers lar man det være.
Gjest Skrevet 4. april 2010 #21 Skrevet 4. april 2010 "Man trenger ikke være troende kristen og leve etter bibelen for å kunne døpe barna sine i kirken. kirken er åpen også for oss som kun er kristne." Nå fikk jeg meg en GOD latter Det kan jo ikke bli mer blasfemisk en dette ? Eller kan det det ?
LOTP i Barneparadis<3<3<3 Skrevet 4. april 2010 #22 Skrevet 4. april 2010 Har du eller mannen noen virkelige gode venner som ville satt pris på å bli en spesiell person i deres barn sitt liv? Hvis det er tilfellet tror jeg at jeg ville ha snakket med dem på forhånd. Vært ærlig slik du skriver her inne. Fortalt og forklart at du synes situasjonen er litt trist og at du ønsker at barnet ditt skal ha en spesiell plass i noen sitt hjerte. Hvis de synes det er en ære å få en slik forespørsel kan du takke de f.eks i en tale. Jeg har noen gode venninner som er ekstra glade i barnet mitt. De er også faddere. For meg handler ikke faddere om oppdragelse i den kristne tro, men om det å bli et godt menneske.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #23 Skrevet 4. april 2010 Har full forståelse for at du ikke vil døpe barnet deres i kirken. Det har ikke vi heller med noen av våre tre barn. Vi har heller ikke hatt navnfest, da det å få navn er jo en selvfølge, og ser ikke poenget med å ha fest for at barnet har fått et navn. Har full forståelse for at du ønsker at barnet ditt skal ha spesielle personer rundt seg. Men tror kanskje ikke du skal ha for store forhåpninger til de menneskene du velger til dette. Mye kan skje i løpet av kort tid, og de av en eller annen grunn blir borte, ikke nødvendigvis døde, flytting, skolegang, egne barn, nye venner...mm Men lykke til. Tanken din er god.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #24 Skrevet 4. april 2010 Jeg er en av de som reagerte veldig da jeg las dette innlegget. Har også lest alle som har svart deg... Synes hele ideèn virker helt på skakke. Og jeg hadde _ikke_ takket ja på en sånn forespørsel fra noen av mine venner/familie. Det du vil til med hører dåpen til, uansett hvor mye du vrir og vender på det. Men når det er sagt, så håper jeg du får den navnefesten du ønsker, og at det blir en flott opplevelse og feiring for deg og din familie. Ønsker deg lykke til
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #25 Skrevet 4. april 2010 Tilhører dåpen??? Jeg skjønner at mange her ikke har gode venner, virkelig gode venner i livet sitt. Og slapp av. Hvis dere ikke ville sagt ja til en slik "oppgave" er dere definitivt ikke ment for noe slikt heller og vil aldri bli spurt. Rart at folk ikke engang kan forsøke å forestille seg hvordan det er å ikke ha besteforeldre til ungene sine. Selv mangler vi bare 1, men det er mer enn nok til at jeg føler et stort savn på vegne av ungene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå