Gå til innhold

Hull i ørene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på 5år ønsker å ta hull i ørene. Vi er veldig i tvil om det er litt tidlig enda? Når på året er det best å ta hull? Tenker det må være litt upraktisk på sommeren med tanke på strand og bading. Men,kanskje upraktisk nå også med lue? Noen som har erfaringer å dele?

Kan noen anbefale en bra plass i Kr.sand å gjøre det?

Ønsker mange svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente som er snart 5 fikk øredobber i oktober...altså når hun var 4.5 år... Det var hun selv som ønsket det og vi var veldig ærlige på at det var grisevondt..og hvordan det ville bli gjort..men hun ville alikevel...

det gikk veldig fint... vi renset hver dag og hun var flink og skjønte det måtte gjøres... ikke noe upraktisk med lue eller uten lue... ørene og øredobbene var jo der.... var vondt bare den første timen..etter det har hun ikke kjent noen ting.. og hun er VELDIG stolt over øredobbene sine!

Skrevet

Jeg mener det er for tidlig. Hun er antagelig leken og vilter, som femåringer flest, og ringen kan lett bli hengende fast i noe og i verste fall bli revet ut. Opplevde det selv som barn og det var ikke noe moro..:)

Skrevet

Jeg fikk det da jeg var 5 år gammel. Men jeg syns godt man kan vente til sommeren før man begynner på skolen, da er man liksom stor nok i mine øyne..

Skrevet

Min jente er 4,5 år og vil så gjerne få også. Trodde egentlig det var regler at de måte være 5 år før mann kunne gjør det her i norge. Har ogsp forklart til henne hvor vondt det kommer til å bli og alt som må til for å rense osv.

Bare må finne et sted i Drammen som er villig til å gjør det. Synes det er en fin gave til henne når hun blir storsøster til sommeren.

Skrevet

Hvis dere vil værei kategorien harry mødre på helsestasjonen, skolen, hos legen etc. er det bare å sette igang. Trodde hull i ørene var ganske ut hos små jenter jeg. Ingen i min omgangskrets som har og heldigvis for det. Dårlige foreldre.

Gjest eelis+kian
Skrevet

Haha, jeg ler av deg, 22:40.

Skrevet

Er man dårlige foreldre når barnet ber om det selv??

Jeg skal innrømme at jeg synes det er tragisk på små babyer, men når ungene er skoleklare så vet de jo om de vil ha det eller ikke.

Det er jo bare å ta de ut og la det gro hvis man ikke vil ha det. Men det er klart det er viktig å gjøre ungene oppmerksomme på at det faktisk er vondt.

Skrevet

Ja, det er tragisk! Unger trenger ikke å få alt de ber om. Det er de faktisk de voksne som styrer. Husk det sier en del om dere dette her. Lik det eller ikke lik det, men dere blir satt i bås av både lærere og helsesøstre.

Lykke til!

Skrevet

å få hull i ørene er ikke det samme som å få alt de ber om!! Som gave til 6 år's dagen f.eks... Man trenger jo ikke gi de det ut av det blå, man må jo sette noen krav også.

Skrevet

Vent til de er myndige og kan bestemme selv.

Skrevet

Sær og vanskelig er du... Stakkars barna dine....

Skrevet

synes det er litt tidlig, ja man kan ta de ut, men ungen kan også få infeksjoner og slikt.

Jeg skulle ikke få hull i ørene før jeg var 12 år. Men til 10 års dagen min fikk jeg gavekort på hull i ørene hos ei venninne av mamma. Da måtte jeg jo få lov, hadde da maset om det i flere år.

Skrevet

vel..min jente på 5 år har øredobber. På hennes barnehageavdeling er det 7 jenter som har øredobber. Alle de som har øredobber har foreldre som er godt utdannede , har gode jobber og er oppegående alle sammen. Så tror ikke det har så mye med harry og gjøre. Må innrømme jeg synes det ser søtt og jentete ut og synes det var helt ok at jenta mi ønsket seg dette, og hun fikk det.

Jobber selv i barnehage, og har jobbet som lærer og om jeg skulle finne på å sette foreldre / barn i bås så er det for HELT andre ting enn øredobber!

Skrevet

Du er nok ikke utdannet lærer 22.53. Du har kanskje jobbet som lærer, men du er det nok ikke.

Skrevet

Gud hjelpe meg for en debatt!!!! La folk få bestemme selv! Det er vel mer harry å sette folk i bås enn å la de bestemme hva som er greit for egne barn???

Skrevet

Nei, jeg synes ikke folk skal få bestemme dette selv. Det er grusomt å se små jenter med hull i ørene! Det vitner om foreldre uten styring. Det må jeg få lov til å mene.

Skrevet

Takker for dere som har kommet med relevante svar.

Noen som vet om en god plass å gjøre det i Kristiansand?

Skrevet

Heia!

E nåkk fordela å ulempa uansett kordan årstid du tar d på, men kanskje høsten e perfekt? Like før skolestart? :)

Om jenta som e i magen nu har lyst på hull i øran får ho d når ho ska bynne på skoln ;))

Skrevet

Hvem er du til å fortelle hva som er harry og hva andre grupperinger reagerer på? Er du lærer? Er du helsesøster? Er du lege? Det kan synes som om du prøver å heve deg opp på et nivå du ikke hører hjemme. Jekk deg ned fire hakk og vis folk den respekten de fortjener.

Jeg er lærer og mange førsteklassinger har hull i ørene, De kommer fra alle samfunnslag. Jeg har aldri reagert på at barna har hull i ørene, og slettes ikke knyttet det til dårlig smak og harry foreldre. Jeg respekterer barna mer enn å sette dem og foreldrene i bås på den måten.

Har snakket med en venninne av meg som er helsesøster. På mange måter anbefaler de ikke øredobber til de aller minste, men hun tenker ikke negativt om barn eller foreldre der hvor barnet har hull i ørene.

I mange kulturer (som også er bosatt i Norge), er det vanlig at jentebarna får øredobber rett etter fødselen, Skal de sees ned på?

Skrevet

Man burde vente til barnet er stort nok til å kunne gjønneomføre en ordentlig piercing, altså ikke pistol-piercing på en frisørsalong. Pistol-piercingen er butt og presser seg bare igjennom vevet, mens når det gjøres med kanyle, er den spiss og man presser seg ikke igjennom vevet på samme måte.

Dessuten kan piercere generelt mye mer om anatomi enn en frisør.

Skrevet

Når er de gamle nok til det da?

Skrevet

jeg er lærer og ville aldri satt noen foreldre i bås selv om barna deres hadde hull i ørene. Herlighet, du er jammen patetisk 22.45.

Når jenta er 5 år så synes jeg ikke det er noe som helst harry å få hull i ørene, bare pent :)

Skrevet

Har du barn selv?

Jeg synes det er trist at harry-stempelet har blitt så utvannet. Da jeg var ung og harry, ble det brukt om dem som var meget interessert i bil og brukte mye tid på dette. Jeg synes det er fint om barna mine vil kjøre bil enn å feste på byen. Som foreldre er man forskellig og prioritere forskjellig mht oppdragelse med det resultat at vi er forskjellige hele gjengen. Hvis alle var som 22.40 tror jeg verden var en kjedelig plass å leve.

Vær forsiktig med å kalle noen dårlige foreldre for bagateller. Hull i ørene er bagatell, og man tar det opp på forumet fordi man vil være en forelder. Til deg 22.40: Spre gode råd, men ikke døm.

Hilsen ikke anonym Magne M

Skrevet

Har du barn selv?

Jeg synes det er trist at harry-stempelet har blitt så utvannet. Da jeg var ung og harry, ble det brukt om dem som var meget interessert i bil og brukte mye tid på dette. Jeg synes det er fint om barna mine vil kjøre bil enn å feste på byen. Som foreldre er man forskellig og prioritere forskjellig mht oppdragelse med det resultat at vi er forskjellige hele gjengen. Hvis alle var som 22.40 tror jeg verden var en kjedelig plass å leve.

Vær forsiktig med å kalle noen dårlige foreldre for bagateller. Hull i ørene er bagatell, og man tar det opp på forumet fordi man vil være en forelder. Til deg 22.40: Spre gode råd, men ikke døm.

Hilsen ikke anonym Magne M

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...