Gå til innhold

Flere som sliter med legging?? (18 mnd.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa har alltid vert håpløs. Er helt turbo....til hun plutselig sovner. Kjempe vanskelig helt fra hun var liten, for nesten umulig å se hun blir trett. De sier det samme i bh også.

Samme rutiner hver kveld. Sover en gang om dagen, og det trenger hun. Rasende om vi forlater rommet, så vi sitter alltid. Bruker iallfall 1 time hver kveld, og begynner å bli lei!

Trenger virkelig tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du vil sikkert ikke høre det, men; hun har nok tvunnet dere rundt lillefingeren, er jeg redd.. Pjokken vår har vært litt vanskelig til tider, og jeg vet det er lett å gi etter, for det har vi også gjort! Men vi måtte bare sette foten ned, og akseptere rasinga hans noen kvelder..

Vet du hvorfor hun blir rasende om dere forlater rommet?? Virker hun redd?? Har dere byttet seng?? Sett dere et mål om at hun skal i seng, dere skal sitte dere og synge/lese evt de rutinene dere gjør, si natta og at dere passer på henne- og si at dere er på stua etc. Så går dere ut. La henne rase, gå inn etter x antall minutter (dere må selv bestemme antall min utfra hvordan hun er), stryk henne, si natta og gå ut igjen.. Så gjentar dere bare dette helt til hun har sovna. Dere vil sikkert bruke litt tid de første kveldene, men forhåpentligvis vil leggetida bli korta ned til et minimum etterhvert som hun skjønner at hun ikke får vilja si..

Dette har i alle fall funka for oss. Bare pass på å ikke fall for fristelsen å ta henne opp, men trøst henne i senga. Lykke til;)

Skrevet

Vi slet en del vi også, helt til jeg stoppet opp og forsøkte lytte til hva Bo trengte. Da løsnet alt ;)

Bo er også helt turbo om kveldene, og som din; slukner plutselig. For oss er det fullstendig uaktuelt å legge en oppspilt Bo alene i sengen på eget rom. Da spiller han seg opp og det hele ender med gråt og fortvila Bo og sliten mamma og pappa og leggetid laaangt etter foretrukket tid.

Dette har vi forsøkt et par ganger - mulig det hadde gått bedre nå, men hvorfor ødelegge noe som fungerer bra (selv om mange sikkert synes vi er alt for snille)

Her legger en av oss seg sammen med Bo (vi samsover, eventuelt han sover i egen seng som står inntil vår) og ligger og stryker på ryggen og synger til han klarer å finne roen. Ofte er han gira og vil opp og ut, men da legger vi han bare ned igjen med en gang (med mindre det er NULL tegn til trøtthet - da får han komme ut i stua og leke i 30 min, hvorpå leggingen som regel går på 5 min ved forsøk nr 2) og fortsetter å synge rolig til han. Som regel sover han i løpet av 15 minutter.

For oss er det hverfall dette som fungerer. Tror det er viktig å også lytte til barnas behov. En tass på 18 mnd er ikke så stor, og har kanskje behov for å ha mamma/pappa i nærheten når hun skal sove og finne roen. Hjelp til å finne roen etter en slitsom dag, eller kanskje hun rett og slett er redd for å være alene?

Stopp opp og se om du kan møte hennes behov - på halvveien i det minste. Prøv å ikke les deg blind på Sove-Karin og andre søvn"eksperter" som hevder at det riktige er at barnet sover i egen seng, på eget rom, fra det er så og så gammelt. For noen funker dette utmerket - for andre trenger barna mer.

Lykke til :)

Skrevet

Hun tvinner oss nok rundt lillefingeren ja:-) Hater å la henne skrike. På den andre side tror jeg ikke løsningen er ta henne opp om kvelden. For trett er hun.

Deler rom med broren, så er jo ikke alene. Hun klarer bare ikke finne roen selv. Vi roer ned og synger, men hjelper fint lite.

Spørs om vi må være litt mer strenge ja. Nå roter hun kveldene og nettene. De netten vi er bestemte og hun sover er hun som en sol dagen etter. Er ørebarn, og med stadige ørebetennelser er det ikke alltid like greit å være streng:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...