Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 Jeg har med stor interesse lest masse om budsjett og forbruk her inne. Vi er av de som tjener godt (har utbetalt omtrent 70 000 pr mnd), men vi bruker alt hver mnd. Har slitt med å skjønne hva pengene går til, og har manglet oversikt. Vi har funnet et system som passer for oss, og som jeg er sikker på at vil være av nytte for andre også; uavhengig av inntekt! Vi bestemmer oss for hva vi skal bruke av penger på mat/husholdning/forbruk av alle slag hver mnd. Pengne tas ut og legges i konvolutter. Det samme med anet forbruk. Slik har vi endt opp: 4 konvolutter a kr 2500 merket uke 1-4 1 konvolutt med ukepenger til ungene 1 konvolutt merket "ekstra" med 1200 kroner 1 konvolutt merket "vask" med penger til vaskehjelpen denne mnd. Det som ble igjen på kontoen vår denne mnd, gikk til et hav av regninger, samt en god slump til ferie. Har aldri hatt så god råd som denne mnd! Og bruker langt mindre penger enn vi pleier. onvolutten merket "ekstra" ble det tatt noen penger av i forbindelse med en tur på polet for påsken, og skal brukes til utgifter som vi ikke har forventet. Det er viktig for oss å ikke være blakke - sånn i tilfelle vi blir bedt med venner ut for å spise, eller andre ting. Vi er strenge med oss selv, og begynner ikke med ny konvolutt før mandagen er der. Da oppleves det som om vi har lønn hver mandag. Håper andre kan ha nytte av dette!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Ah, det var lurt:) tror jeg sannelig vi også må prøve:) Takk for tipset!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #3 Skrevet 4. april 2010 Hei HI Kan jeg spørre hvor mye dere betaler i lån osv? For for meg så høres jo 70 tusen masse ut, men om dere har flere nyere biler, større lån osv, da blir det plutselig ikke så mye igjen
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #4 Skrevet 4. april 2010 Vi skylder ca 1,7, og betaler 10 000 i mnd omtrent på huset (men har hybelinntekter på 6000). I tillegg har vi 2500 i billån (gjenstår 50 000). Men vi har totalrenovert et gammelt hus, derfor har vi hatt voldsomme utgifter til snekker, rørlegger og elektriker som ikke har vært mulig å forutse. Vi har jo egentlig god råd, men har vært uten styring på forbruket vårt. Skjønte at vi måtte ta noen grep da jeg leste på tråder her inne hva slags summer folk klarer å leve av.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #5 Skrevet 4. april 2010 eh, vet ikke helt om jeg ville tatt hele lønna vår ut i konfulutter uansett, hva om det skulle bli brann, innbrudd ol? da sitter du plutselig der uten noe som helst den måneden. Men kan man ikke gjøre dette inne på budsjettkontoen? har ikke testet selv, tenker bare på at siden det heter budsjettkonto. Man kan jo bare overføre disse 2500 kronene til lønnskontoen hver mandag. Jeg har et annet tips som fungerer hos oss, vi har derimot ingenting til overs hver mnd, men så har vi kun ca 30-40 000 tilsammen, så da må det spares noe, særlig har det vært vanskelig nå en god periode fordi vi har hatt mye utgifter. Har pusset opp kjøkkenet før jul, og det ble 30 000 mer enn budsjettert. Vi har da kun 1 konto felles. Hos oss står det aldri penger på kontoen, betaler regninger vi har når lønna kommer og putter resten bort på budsjettkontoen, og tar frem kun det vi skal bruke til enhver tid, når vi skal handle,fylle bensin ol. Da tenker man mer over det før man bruker penger.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 Det var vel ikke snakk om å legge hele lønna i konvolutter. Om det brenner, har man vel større økonomiske problemer enn noen tusenlapper i en konvolutt... Det vi legger i konvolutter av forbruk for hele mnd er under 20% av månedens inntekter. Men det er bare et tips som fungerer for oss - vi sparer MASSE, så sånn sett lønner det seg stort. Det er fritt for andre å velge hva de vil gjøre. Hi
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #7 Skrevet 4. april 2010 En ting til... Det blir veldig synlig for de største ungene hva pengene våre går til, og vi opplever en større forståelse fra dem i forhold til forbruk. De spør ofte hvordan vi ligger an denne uken, og de pengene som er til overs hver uke har vi familieråd på hvordan vi skal bruke. Det kan være en kinotur, feriesparing eller pizza på Peppes. Hi
Fløtepus&Tigergutt Skrevet 4. april 2010 #8 Skrevet 4. april 2010 For en super måte å lære barna økonomistyring på!! Syns forøvrig du hadde flotte tips ellers også :-)
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #9 Skrevet 4. april 2010 For et gammeldags system. Ideen er grei hvis hovedhensikten er å lære unger økonomistyring- og forståelse, men for voksne mennesker tenker jeg at det er utrolig tungvindt og gammeldags... Vi er vel såpass utviklet som voksne mennesker at vi greier å forholde oss til abstrakte størrelser? som, kontoinformasjon og bankkort?
Fløtepus&Tigergutt Skrevet 4. april 2010 #11 Skrevet 4. april 2010 Hovedbudskapet til HI var vel at man på forhånd bestemmer seg for hva slags beløp man skal tillate seg å bruke på ulike ting. Om man velger å putte det i konvolutter eller sette det på ulike konti er vel opp til hver enkelt. For de av oss som har såpass grei økonomi at man kan dra kortet i hytt og pine uten å tenke nevneverdig på det, så kan en slik metode som HI nevner være super for å kontrollere forbruket noe. For min del vil jeg tro at et mer bevisst syn på økonomi vil føre til at man kan sette mer penger av til sparing. Takker igjen HI for å dele et supert tips!!
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #12 Skrevet 4. april 2010 Hele greia er jo, som jeg forklarte i hovedinnlegget, at vi ikke er gode på dette med oversikt ut i fra kontoinformasjon og bankkort... Derfor ville jeg dele noe som funket for oss som ikke er som deg, 19:45. Du har, uten tvil, en svært god oversikt uten slike hjelpemidler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå