Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #1 Skrevet 4. april 2010 søker etter jobb i england, noen som vet hvor jeg kan finne bra tips osv på internett?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #2 Skrevet 4. april 2010 Vet ikke om noen steder på nettet, men vil bare fortelle litt om hva jeg har opplevd... Jeg er sykepleier og har jobbet et par år i England.. Dette er riktignok noen år siden så muligens har ting forandret seg. Når jeg skulle begynne å jobbe måtte jeg søke om å få et social security nummer (a la fødselsnummer). Dette må du ha for å kunne motta lønn og betale skatt. Jeg måtte på intervju og oppgi flere personer som kunne gå god for at jeg er den jeg sa jeg var... Det hele var forsåvidt en grei og rask prosess. For å få bankkonto må man ofte ha "proof of adress" f.eks elektrisitetsregning i ditt navn med adresse på.. Så er det det med utflytting fra Norge - DET er en komplisert affære... Melder du flytting i folkeregisteret har du bare lov til å oppholde deg i Norge i så så mange dager per år. De godtar ikke en flyttemelding helt uten videre heller, og du kan få krav om å betale skatt til Norge om flyttemeldingen ikke er godkjent. Jeg anbefaler sterkt å ta kontakt med nav slik at du finner ut hvordan du best kan gå gjennom prosessen uten å miste rettigheter. Å jobbe i England er også annerledes enn i Norge, nå jobbet riktignok jeg i helsevesenet som jo er kjent for å være hierarkisk, men du må nok regne med at du ikke kan være så vennskapelig med en sjef som man ofte er i Norge. De er litt mer opptatt av hvem som er hva og hvem som er høyest på rangstigen.. Er du lavt på rangstigen kan du ikke menge seg med dem høyt på rangstigen osv... Anyway, dette var noen av mine erfaringer, håper det kan hjelpe deg på vei...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå