Gå til innhold

arver barna sko etter hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg vet jo at det ikk er bra å arve sko, men har ikke lyst å gi bort dyre vintersko som nesten ikke er brukt og ser nye ut.eller de er jo brukt en sesong, men ser nye ut.hva gjør dere med skoene? arver nestemann skoene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vintersko og joggesko kaster jeg etter en sesongs bruk uansett hvor nye og fine de fortsatt ser ut. Skoene former seg etter eieren og kan dermed gi gal fotstillingen til den som overtar dem og skape problemer for den nye eieren. Er en grunn til å brukssko ikke skal arves. Finsko, støvler og sandaler derimot former seg ikke på samme måte (eller blir ikke brukt ofte i finskoene sitt tilfelle), så de lar jeg gå i arv. Jeg har 4 barn, så her er det snakk om at til høsten må vi ut med ca 3000 kr i gode vintersko, likevel vil de gå i bosset neste vår igjen. Bena og ryggen deres teller mer enn penger.

Skrevet

Vil bare legge til at jeg er veldig for gjenbruk og arving ellers, men sko og madrasser er jeg streng på, der er det nytt. Ellers arver de to minste guttene klær etter eldste, sykler går i arv, ski, senger osv.

Skrevet

Her arver ikke barna sko.

Men, gummistøvler, og evt pensko som "aldri" brukes går videre. Synes også det er synd med disse dyre skoene som de vokser ut av fortere enn de har hatt de på...Jeg har heller ikke kastet de fineste mine, men lurer nå litt på å kanskje gi de til et loppemarked etc.

Noen er jo knapt brukt :)

Vi tenker også at dyre sko nå er en investering for fremtiden. Så da bruker vi fort 1000-lapper når sesongen skifter og nye sko skal kjøpes inn. Passer ofte på å kjøpe der hvor det er salg, så trenger det ikke bli sååå dyrt likevel.

Skrevet

Har noen vintersko fra eldstejenta som minstemann skal arve, for de er veldig lite brukt. Støvler likeså. Men joggesko kaster jeg etterhvert, de blir jo så slitte også at det er ikke noe å spare på.

Skrevet

Yngste har arvet ett par vintersok fra eldste men det var på grunn av at vi etter kun ett par gangers bruk fant ut at de var for små og måtte kjøpe nye til eldste.

Ellers har yngste arvet støvler og finsko som er lite brukt.

Vintersko som er brukt i flere i en eller flere mnd blir ikke arvet. Joggesko arves heller ikke.

Skrevet

Tror jeg tar vare på de uansett jeg..Så får jeg se hva jeg gjør..Mulig ha de som ekstrasko just in case..Synes det er mye penger det er snakk om.

Skrevet

Min baby skal få arve etter storesøsteren sin - i alle fall skoene som fortsatt er bra nok. Kaster kun sko som ellers er ødelagt (hull i dem, osv). Eldste har også arvet etter venner, og det har jeg ikke noe problem med, så lenge skoene ser fine ut.

Jeg vet at det sies at de ikke skal gjøre det, som Alva fint forklarte, men jeg gjør det likevel.

Kan legge til at enn så lenge, må babyen min på 17 mnd bruke ortopediske sko for å rette opp føttene hennes (har bilateral pes aductus), og skoene er fortsatt helt brukbar når hun har vokst i fra dem. Da leverer jeg dem tilbake til Ortopedisk Institutt og de sendes videre til Russland o.l. Spurte damen om det siden disse skoene skal korrigere føttene, om det er til barn med samme problemet, og hun sa nei. Det er til barn som ellers ikke ville ha noenting på føttene, og da er ortopediske brukt sko bedre enn ingenting.

Kanskje noen av dere som ikke liker å kaste fullt brukvar sko fordi du ikke vil at barna skal arve, kunne heller tenke på å gi dem til noen som kan videresende dem til et sted som gir sko til barn barn som ikke har noenting. For det er jo viktigere, særlig om vinteren, at barn har sko på seg, enn at de har sko som ikke er ortopediske eller har formet seg etter eieren sin fot, ikke sant?

Skrevet

Mine arver dei skoene som ikkje er utslitt.

Du kan ta ut solen inni skoen og sjå på den om den er feil slitt. Er den det kan du kjøpe nye soler i, er dei for slitte bør dei kastes.

Skrevet

Sko som er lite brukt arves ja, men joggesko, sandaler (her brukes sandaler mye hele sommeren) vintersko tar jeg vare på for å kanskje brukes litt neste sesong. kan de ikke brukes av samme eier, kastes de =))

Men alt av regntøy, jakker, bukser og andre klær som ikke er slitt i stykker arves mye!!!

Skrevet

Finsko arves i hvertfall, for de brukes så sjelden.

Barnesko som bare er krøpet i arves også.

Og andre sko som av en eller annen grunn er lite brukt.

Sko som brukes mye (som cherrox, vintersko, joggesko og sandaler) arves ikke, men gis til fretex. For om jeg har råd til å kjøpe nye sko er det dessverre ikke sånn for alle. Så om de er i en slik stand at barnet som opprinnelig hadde dem kunne brukt dem en sesong til (om bena ikke vokste så fort ...) så gir jeg dem til fretex, så får en ev. neste eier vurdere dette selv.

Skrevet

Sko som de bruker til daglig arver ikke barna mine etter hverandre, med unntak av et par ecco vintersko i minste str. som bare er brukt som sittesko. Men jeg tar vare på fint brukte sko og bruker til reserve. De har en tendens til å bli kliss våte, og det er godt å ha et par i bakhånd. Jeg blir nok mindre streng etter som antallet barn stiger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...