Gå til innhold

Trenger hjelp til døgnrytme 9mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille legger seg veldig sent om dagene, får hun ikke i seng før nærmere halv ti. Har kuttet ned fra 3 til 2 blunder, og får ikke sove etter fem. Likevel blir vi sen i seng, og våkner flere ganger om natten, og roer seg ikke før hun får pupp. Hvordan er deres døgnrytme? Hvordan kan jeg få mini til å legge seg senere? Tips til når hun bør sove om dagen, når vi bør stå opp, og hvilke måltider vi bør ha og når hun bør spise?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Min skatt har sovet rundt fra hun var 6 uker, hun flyttet da inn på eget rom. Hun fikk heller ikke mat på nettene fra da av. Nå er hun 1 år denne mnd, og jeg sverger på alt på denne jord at hun ALDRI har våknet en eneste natt fra hun var 6 uker til nå. Legges kl 19.00 og Må vekkes kl 07.30.

Hun har fått 5 tenner (snart 7), feber av vaksine, vond mage, ørebetennesle osv men ikke en lyd fra hennes rom mellom kl 19.00-07.30.

Vi har vært hos legen og sjekket alt mulig, jeg syns det var unormalt, tatt blodprøver osv men jenta er 100 % frisk med et stort sovehjerte :)

Utrolig men sant, helsesøster måper og sier at vi ikke vet hva det vil si å ha baby. Du tror det nok ikke før du ser det selv :)

Men det vi har gjort er å kjøre Harde rutiner fra dag 1. Men for å si det først så har tulla vår kun fått MME fra 5 ukers alder da hun ikke tok bryst etter 5 lange uker. Det metter mye mer og sover dermed lengre.

Rutiner ja, noen sier at vi kjørte det alt for "hardt" men det syns ikke vi, barn trenger rutiner og blir trygge da. Feks vi ble invitert på besøk til venner kl 5 men hun skulle legge seg kl 19, de sa hun kunne vel bare sove i vogna der. Nei sier jeg, vi skal hjem til stellet kl 18.45 for hun skal sove kl 19.. Samme gjorde vi på julaften osv.. Er vi rare? Hehe kanskje neida:)

Du sier hun legger seg sent, men tips til hvordan du skal få lagt henne senere??

Vå har alltid hatt 3 viler per dag utenom den hele natta. Men rundt 7 mnd kutta vi til 2.

Vår rytme:

07.30 står vi opp, stelles og spiser grøt ca kl 08.00 + vann.

sover 10.15 ca 45 min, spiser så skive + yoghurt + vann kl 11.30.

sover igjen kl 14.20 ca 30-45 min, spiser da middag + vann kl 15.30

18.30 grøt+melk

Stelles så og legges kl 19.00

Uansett hvor vi er i verden følges dette slavisk, til hun er så stor at hun forstår når vi sier natta er natta :)

Hva spiser di jente på dagen, trenger hun mer mat, har du ikke nok melk selv/va med MME ved legging osv?

Jeg hadde aldri latt henne fått sove frem til kl 17.00. Max kl 15.00 og max 1 time i hver hvil.

Fra vår va rundt et halvt år holdt vi henne våken 3,5 timer før hun fikk legge seg. Hun var stuuuuup trøtt stakars å sutret, måtte underholdes og dulles med for å kunne være våken. Men det fungerte!!

Dette er ingen fasit, men det har fungert elt sykt hos oss med faste rutiner, og ser at det virker helt likt hos venner som har gjort det samme som oss nå.

Mer spm så bare spør :)

Skrevet

Oj, det hørtes strengt ut...

Gutten vår er snart fem måneder. Han er alltid i seng kl 19.00. Da vi skulle begynne med det badet vi han hver dag til samme tid, 18.40, på med nattdrakt og inn i seng. Etter han hadde komt inn på rommet så tok vi han ikke ut derifra før neste dag.. Det ble noen lange kvelder på meg da jeg måtte ligge inne med han i to-tre timer før han sovnet, men etter bare noen dager forstod han. Bad + pysj + rommet = natt og soving! Og da la han seg til og sovnet med en gang. Det er heeerlig nå :D Rutinene følger vi enda såklart.

Nå skal det sies at vi ha skrudd av den ene siden på skrinkelsengen hans og skrudd den fast i vår seng, så vi ligger i "samme" seng. Han kan derfor sovne på puppen :D

Alt dette har du sikket prøvd selv, men skrev likavel hvis ikke..

Lykke til!

Skrevet

Strengt, for oss kanskje :)

Hun har ALDRI skreket en eneste gang ved legging, hun sovner strax.

Har aldri trengt å stå inne ved henne.

Ser ut som vi følger litt samme rutinene ang legging da anonym 21.15 ;)

Vi er strenge mot oss selv som ikke tillater oss å værre ute litt lenger å ta med tutta osv. Ellers mener jeg og mange flere at faste rutiner er utolig viktigt for små barn :)

Skrevet

Oj oj oj

Blir helt svett av å lese om rutinene over her! Fint at folk finner ut hva som passer for seg altså, men tror jeg hadde blitt stein gal av å ha det sånn! ;o) Vår lille snuppe (9mnd), legger seg mellom 7 og halv 9. Det kommer litt an på hvor vi er. Har en gutt på 5 år, og spesielt nå i feriene må vi ta hensyn til han også. Hvis vi er ute hos folk, legger vi ho i vogna og bærer ho opp i senga når vi kommer hjem.

Hun spiser

NAN 200ml ca kl 8.00

GRØT ca kl 12.00

MIDDAG ca kl 15.00

GRØT ca kl 18.30

Og en flaske NAN igjen når vi legger ho

Hun sover

FROKOST LUR ca 9.00 - 10.30

MIDDAGSLUR ca 13.00-14.00

ETTERMIDDAGSLUR ca 16.00-16.30

SOvetidene er veldig ca, for hvis vi er ute å går med vogna sovner hun uansett om det er sovetid eller ei.

Jeg ville jo aldri lagt en 6 uker gammel baby på eget rom, det blir ikke anbefalt!!!!!!!!

Det første du burde gjøre er kankje å bli kvitt nattamminga...? Kanskje lettere sagt en gjort, der har jeg ingen erfaring, siden jeg desverre ikke har fått ammet noen av mine barn. Men helsestasjonen tipser jo om at her må pappa steppe inn og hjelpe ned. Tilby barnet vann i steden, så sies det at da blir det lei, og ikke våkner mere.....

Det går jo også an å få sovingene litt tidligere. Kankje ikke la ho sove etter kl tre?

Får snuppa i seg nok mat? Kan jo være derfor ho vil ha pupp på natta???

Lykke til hvertfall =)

Skrevet

Haha ser at mor79 ikke liker rutiner hvertfall ! Men at hun sier mange av de samme rådene som anonym over her, litt spesielt spør du meg.

At noen får det så bra til med rutinene til barna sine misunner jeg, jeg slet med eldste mann til han va ca 2 år. Holdt på å bli gal,men med nr 2 så har vi og kjørt faste rutiner og fått en så flink og sovende gutt :)

Angrer ikke i det hele tatt på det, og han har faktisk sovet på eget rom fra dag 1.

Om mor79 ikke ville gjort det så er det hennes sak, men flere enn du aner gjør det. Kan ha ulike årsaler som at mor sover bedre uten å bli liggende å høre på hver pustelyd, liten plass på soverom, baby som sover lett mm.

Jeg fikk råd av jordmor om og prøve det med nr 2, supert !!!

Følg rutinene jenter :)

Skrevet

He he

Var nok mest dette jeg reagerte litt på ;

Feks vi ble invitert på besøk til venner kl 5 men hun skulle legge seg kl 19, de sa hun kunne vel bare sove i vogna der. Nei sier jeg, vi skal hjem til stellet kl 18.45 for hun skal sove kl 19.. Samme gjorde vi på julaften osv.. Er vi rare? Hehe kanskje neida:)

Hadde daua om jeg måtte være hjemme hver dag fra kl 5 for at lille snuppa skulle i seng!

Men nå er kl 09.11, så nå er snuppa på 11 min overtid til frokostluren sin, så nå mp jeg få ho i seng!!!!!!!!!!!!!!!

;o)

Skrevet

Heisann.

Vi med de "strenge" rutinene her, hihi :=)

Det er nok grunnen til hun sover så godt som hun gjør, ingen som har klaget på det ennå så jeg tror ikke vi har gjort noe galt. Snakket med lege og helsestasjon flere ganger da jeg syns hun sov litt for godt og begynte å bli bekymret en stund.

Når det gjelder eget rom, så hvis du vil vite det mor79 så har vi en skyve dør fra vårt rom inn til et annet rom. Når vi ligger i sengen så kan faktisk min mann som da er litt lang, vifte med tærne inn til tutta ;)

Og vi bør reise hjem og få henne i seng til kl 19 ellers får hun for lite søvn og da får vi henne nok ikke opp kl 07.30. Det blir vanskelig for oss, vi må faktisk opp pga jobb og bhg.

Ellers er jeg eller min mann på besøk til langt på natta om vi ønsker det, men da er den ene av oss hjemme med tutta. Syns ikke det passe å ta med et så lite barn ut etter leggetid vi da :)

Men om du gjør det er det ditt valg, respekterer andre mennesker sine valg jeg :)

Skrevet

Heia ;o)

Sa bare at sånn ville ikke jeg ha det, har en gutt på 5 år som er på korøvelse og turn og ute med kompisser, og da må tuppa henge med ;o)

Men det er jo godt vi er forskjellige, hadde vært temmelig kjedelig om alle var enige i alt ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...