Gå til innhold

Noen om har gått på Grete Roede kurs,erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man på slike kurs. Får man oppskrifter på mat man bør spise? Noen som kan fortelle meg litt om kurset? Har tenkt å melde meg på ett slikt kurs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg gikk for en del år tilbake fikk vi en bok med fakta, oppskrifter og dagbok i ett. Det ble også delt mange gode oppskrifter på kurset. Vi veide oss forrann hverandre hver gang. Jeg gikk på 2 kurs på 1 år og gikk ned totalt 10 kilo på det. 2 måneder etter jeg sluttet var kiloene på igjen, så det var desverre ikke noe for meg.

Jeg gikk konstant sulten når jeg gikk på grete roede og det gjorde at jeg sprakk så fort jeg var ferdig. Har hørt om mange som synes det er kjempebra og som klarer leve på dette kostholdet.

Skrevet

Jeg går på grete roede aktiv. Der veies vi først, snakker litt og så spinner vi i 45 min. Veldig greit å få trent mens en er på kurs. Jeg har gått ned nesten 40 kg det siste året med libra og gr, effktivt begge deler. Det lønner seg nok å gå "hold vekten" kurs når en har nådd trivselsvekten sin slik at en vet akkurat hvor mye en kan spise uten å gå opp..

Skrevet

Jeg har. Sluttet halvveis i kurset da jeg ble gravid, men gikk ned 5 kilo før det.

Man får, som nevnt, oppskriftsbok, noe av poenget er at man veier maten, og får på den maten i seg akkurat nok til eget kaloribehov.

Synes det var ganske pes med all veiingen og loggføringen i begynnelsen, f.eks to knekkebrød og skinke til frokost, før opp, regn ut, melke-enheter, fruktenheter, slike ting.

Man har kosepoeng, treningspoeng, alt er poeng.

Må være ganske innstillt på at det skla gå, men da får man også utbytte. Meningen er at man skal ha endret livsstil etter kurset, med å innse at man kan spise godt og sunt i samme slengen, samt kose seg med en glass rødvin (to kosepoeng) likevel.

Oppskriftsboken bruker jeg fremdeles, masse gode forslag der.

Jeg fikk også et lite ekstra puff av disse innveiingsdagene, da man ble veid, så gikk man gjennom i plenum hvor mye hver enkelt hadde gått ned. Ingen fikk vite HVA du veide, men hvor mye du hadde gått ned. Det var en ekstra motivator for meg.

Så var det en ting til jeg måtte si men jeg har glemt hva det er....Jaja. Jeg skal på nytt kurs når lillefrøken i magen har blitt noen mnd, skal i bryllup i juli og jeg VET at grete roede funker for meg.

Skrevet

Jeg har gått på GR-kurs og gikk ned totalt 2,6 kilo...... Jeg er veldig overvektig, må hvertfall ned 45 kg før jeg har normal BMI.

Hun kursdama var nok ikke rett person for meg. Jeg fulgte opplegget til punkt og prikke, hadde tilogmed dobbelt så mange trimpoeng som jeg trengte hver uke. Men resultatene uteble...... Og alt dama kunne foreslå var å kutte enda mer ned på kaloriene!!

Hun snakket også mye om alt det var kalorier i som vi måtte passe oss for, som hostesaft og halspastiller..... Ehm...kroppen min er ikke blitt feit av for mye hostesaft akkurat....

Nå har jeg via fastlegen fått hjelp for overvekten min i regi av sykehuset. Med ernæringsfysiolog som tross alt har litt peiling. Hun sier at det kan være hemmende for forbrenning å spise for lite. Da vil kroppen gå på sparebluss.... Hun fnyser av GR, nettopp fordi eneste kvalifikasjoner som trengs for å holde slike kurs er at du selv har gått ned på GR-kurs.

Ble langt dette, men for meg var hvertfall ikke GR rette metoden.

Har nå gått ned 10 kilo (!) bare ved å spise sunt og fornuftig, samt mer mosjon.

Lykke til!

Skrevet

Da synes jeg hun damen på kurset ditt var helt talentløs! Slik var det ikke på vårt kurs, kjapp gjennomgang viste at de som gikk ned for lite hadde spist for lite kalorier i løpet av en dag/uken, slik at, som du sier, kroppen gikk på sparebluss. Dette poengterte også kurslederen.

Men, jeg skjønner jo at GR ikke er for alle, men for meg som skulle ned 10 kilo, og trengte en liten kostholdspiff og et spark bak, passet det kjempegodt.

Skrevet

Ja, jeg har også tenkt i ettertid at hun var kunnskapsløs. Men man vet jo aldri. For meg var det hvertfall penger rett i søpla....

Må forsåvidt nevne at ei venninne som deltok på samme kurs gikk ned 10 kilo og var strålende fornøyd. Ei annen venninne la på seg 1,5 kg....

Men som sagt, kursdamas eneste råd til oss som ikke gikk ned nok var å spise mindre......

Skrevet

Med mindre man ikke vet at for å gå ned i vekt bør man trene, samt spise sunt (moderate mengder av fullkorn, frukt&grønt, magert kjøtt etc), så er dette totalt bortkastede penger. Boka man får er ganske bra, med bra motivasjon, oppskrifter, tips etc. Jeg gikk ned stort sett ingenting, men det var nok fordi motivasjonen ikke var på topp (noe som delvis skyltdes at hun kurslederen og jeg ikke kom overens). Møtene var omtrent utelukkede om hvor mye man hadde gått ned (evt opp) i vekt siste uka, samt folk fortalte ting som "jeg har vært i bursdag og måtte bare spise tre kakestykker" og "jeg spiste tre sukkerfrie pastiller, er det kanskje derfor jeg ikke har gått ned i vekt den uka her?". Mulig andre kursledere fokuserer på andre ting og er flinkere til å motivere og har mer tips etc.

Lykke til, uansett om du melder deg på kurs eller ikke=) Stå på, heier på deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...