Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 Når kjente du spark fra babyen din? Som førstegangsfødende vel å merke. Jeg er nå i skiftet mellom uke 15/16 og har enda ikke registrert noe som kjennes ut som spark. Men har snakket med et par til som er gravide nå og hun ene kjente spark fra uke 12 og hun andre mente hun kjente det fra uke 14. Nå blir jeg litt forundret her. Det sies jo at kvinner og svangerskap er forskjellige. Har kjent noe som kjennes ut som bobler men tenker det er luft. Har heller ikke hørt hjertelyden med AngelSound de to gangene jeg har prøvd. Kan skyldes noen kg ekstra rundt magen men finner bare min egen. Kan noen berolige meg litt her nå?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Husker ikke helt når jeg kjente spark første gang i forrige svangerskap, men jeg hadde i hvert fall passert 20 uker. Tror det var rundt 22 - 23 uker. Er gravid med nummer 2 nå, og har kjent daglige spark siden uke 15. Både kvinner og graviditeter er forskjellige.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Ja da, ikke vær redd Jeg er også førstegangs, og det er vanlig å kjenne det litt sent da... Jeg var 18+4 første gang jeg kjente det som helt sikkert var et spark. Så gikk det noen dager, da kjente jeg ett til. Så gikk det 4-5 dager uten at jeg kjente noe og da jeg kjente det igjen etter det kjente jeg liv hver dag fra da av. Men kun litt da, sånn av og til på kvelden og slikt. Er 20+2 i dag. Uke 12 og 14 er i hvert fall ikke noe tidspunkt å begynne å kjenne etter liv for en førstegangs. Helt sikker på at alt er bare velstand med deg
bitthen Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Ta det heeelt med ro, det er fremdeles tidlig. Husker jeg var bekymret som du (førstegangs). Syntes alle andre kjente spark tidlig. Selv kjente jeg spark fra uke 18, og jeg har livmoren bak. Det tar lengre tid før du kjenner det om du har livmoren framme. Dersom du er usikker, kan du jo få jordmor/ lege til å sjekke med doppler. Men om du har noen kg ekstra rundt magen kan hjertelyden være litt vanskelig å finne. Jeg vet AKKURAT hvordan du har det, men ta det helt med ro; det blir, det blir
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Hei, det er alt for tidlig å kjenne skikkelig spark mener nå jeg.. De som kjenner det så tidlig har sikkert vært gravide før. Jeg kjente det som bobler som det "bruste" i magen lenge før jeg registrerte sprark..synes det var i uke 18-19. Ang å finne hjertelyden må du ha på masse masse bodylotion på magen og holde angelsounden helt nede ved trusekanten. Husk at fosteret er lite enda... Var kjempenervøs hele graviditeten så skjønner deg godt, men husk som sagt at fosteret er lite enda... og at du kjenner bobler er nok knøttet der inne;)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Tusen takk for svar :-) Er ikke spesielt hysterisk av meg og er vel ikke det nå heller men tankene ruller når hormonene spreller i kroppen. :-) Særlig når "alle" andre kjenner det så tidlig. Men synes det er så lenge til UL så har så lyst å kontakte en JM eller lege bare for å få sjekket at alt er bra. Har vært sjuk gjennom hele svangerskapet og har brukt mye medisiner (som ikke skal være skadelig på foster) Eller er jeg litt hysterisk likevel? *humre*
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 Ta det helt med ro. Jeg kjente ikke spark før i uke 23, litt seint igjen det da kanskje..men vi er alle forskjellige. I mitt tilfelle var det morkaken som lå foran på magen slik at den fungerte som en airbag, og jeg kjente mindre til det. Kjente noen små spark litt før det, men var veldig i tvil. Etter denne tid så var jeg aldri i tvil. Er du bekymret for liv, spør JM om å få høre på hjertelyden! Du trenger ikke å bekymre deg så tidlig da. Men husker jo hvordan det er å være gravid og de bekymringene en får.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Og så er det ingen ting som hindrer deg i å bestille en legetime hvis du ønsker det. Jeg var tidlig til legen da jeg ble gravid. Men det er ikke alltid de hører noe tidlig heller, legen hørte ikke hjertelyd på meg i uke 11+6, men da jeg var 13+4 hørte han den med en gang Men det varierer jo det også da, hvor lett det er å høre lyden.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #10 Skrevet 3. april 2010 Husker ikke akkurat hvor langt jeg hadde kommet på dagen, men kjente de første sparkene tidlig i uke17, var litt usikker i starten om det faktisk var det jeg kjente, men etter noen dager var jeg helt sikker Forstod også da at jeg nok hadde kjent det i uke16, men trodde at det var luft eller noe... Du trenger absolutt ikke å uroe deg, som flere sier her kan du gå halvegs i et svangerskap før man kjenner noe! Når du kjenner sparkene kan jeg love deg at det var verdt å vente på, helt fantastisk å kjenne "sprellinga", "boblinga" eller den "lille fiskehalen" som sparker i magen din
Anonym bruker Skrevet 4. april 2010 #11 Skrevet 4. april 2010 Ja, gleder meg til å kjenne noe.. Ligger å kjenner etter noen ganger for har liksom litt sånne bobler men tror det er luft. Har liksom ikke noe å sammenligne det med heller.. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå