Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 desentralisering. Har søkt og håper på å komme inn fra høsten. Lurer derfor på jeg kommer da til å redusere arbeidstiden min til ca 50%. Tjente i fjord ca 300 000. Må vel tro jeg kan komme til å tjene ca halvparten av dette da på 1 år. Har 2 barn, 5 og 10 år om det har noe å si. Hva kommer jeg da til å kunne få i stipend? enn studielån? Dersom jeg blir gravid mens jeg går på skole (har ingen planer om det, er bare en tanke jeg har at det kan være en mulighet) Hvordan er det da, har hørt at studielånet blir omgjort til stipend, men hvor mye av studielånet da? Og hvordan er det da med opptjening av permisjonspenger? Tenker da at far må ta mesteparten av permisjonen. Har far nå egen rett til opptjening av permisjonspenger?
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 ingen som har studert her? Er et 4 års høyskole studie om det har noe å si.
Gjest ->>- Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Jeg gidder ikke sjekke at jeg er oppdatert på alle regler, men nav.no og lanekassen.no har svaret på alt du spør om.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 var inne der å sjekket, men føler ikke at jeg blir så veldig klok. Joda, stipend og lån klarte jeg å regne ut. Fikk disse summene etter at inntektene er tatt hensyn til; Stipend 34 841 lån 51 409 sum da 86 250 Blir annerledes fordelt dersom jeg ikke består, men det har jeg jo tenkt å gjøre. Men dette med baby i studietiden? fant ut at man kan få lån omgjort til stipend i inntil 44 uker, men må man da ha permisjon så lenge? hva får man dersom man får baby i mai/juni og kun er hjemme med baby i skoleferien? Får far opptjene fødselspenger selv? vet det var snakk om det, men for 5 år siden hadde ikke menn selvstendige rettigheter i forhold til dette. Min samboer kunne da ikke ta mer permisjon enn fedrekvoten fordi jeg ikke hadde jobbet nok. HI
Gjest ->>- Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Du kan få fødselsstipendet også om du velger å studere videre. Jeg er ikke oppdatert nok på fødselspermisjoner til å svare på fars rettigheter (men det er jeg helt sikker på at nav.no er, altså =)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 fant ut at far har egne opptjenings rettigheter nå. Hvor finner jeg ut hvor det står om fødselsstipend? hva er det? Var det at lånet blir omgjort til stipend? og i tilfelle hvor stor del av lånet? HI
Gjest ->>- Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Hele. Du kan ikke motta fødselsstipend samtidig som din ektefelle mottar foreldrepenger fra NAV, men det gjøres unntak om han tar ut tidskonto. Her: http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Fodsel
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 ok. Det vil da si at om jeg får barn i mai, så får jeg fødselsstipend i mai, juni, juli og august. Og om jeg da velger å begynne på skolen igjen ved skolestart, så kan samboern min ta ut permisjon da. Og jeg får vanlig stipend og lån da. Om vi tar ut tidskonto, kan jeg da f.eks ta ut noen uker i juleferie, påskeferie ol som jeg alikevel har fri fra skolen? Men kan jeg gå på skole samtidig som jeg mottar fødselsstipend? dersom samboern ikke tar ut permisjon da? HI
Gjest ->>- Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Ja, det mener jeg du får da. Litt usikker på august, mulig de regner frem til eksakt startdato for studiet. Han kan ta permisjon om han har permisjonsrettigheter og du fortsette å studere med vanlig studiestøtte. Jeg tror - men dobbeltsjekk for all del med Lånekassen - at du kan gå på skole og få fødselsstipend, mens han tar ut f.eks 70% permisjon vha tidskonto. Det burde la seg fint kombinere med et deltidsstudium.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #10 Skrevet 3. april 2010 takk for svar pila;) Vi har i utg punktet sagt oss ferdig med barn, har 2 pluss samboer har 1 vi ikke får treffe. Men det kan jo være greit å vurdere mulighetene i allefall. Jeg har alltid sagt jeg vil ha 3 barn;) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå