Tullball Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 Hei Har hatt masse kynnere siden uke 16, er nå 28+5. Når jeg sier masse så mener jeg ca 20 eller fler om dagen, men ikke regelmessige, og ikke spessielt vonde, men ubehaglige. MEN, nå i natt til i dag og i hele dag har jeg hatt vonde kynnere (våknet av det i natt; klarte ikke snu meg i senga). Altså ikke drit vonde, men ubehaglige nok til at jeg må stoppe opp hvis jeg går. Som mageknip liksom... De er ikke spessielt regelmessige, men kommer hele tiden (sikkert 4 i timen vil jeg tro, men ikke med 15 min mellomrom hvis du skjønner...). Skal til legen på tirsdag, men tror damene dette er noe å bekymre seg over nå? Jeg er ikke spessielt bekymret, men så hører man alle de historiene om folk som overser ting i svangerskapet som burde vært gjordt noe med... Råd anyone?
Gjest Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Hvis smerten øker og øker, det ikke går over når du bytter stilling/aktivitet eller hvis det er regelmessig ville jeg ringt til føden og spurt. Jeg tror nok ikke du trenger å bekymre deg veldig for dette, men ville vært veldig obs på om det endret seg eller økte:)
Fifrildi Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Da jeg hadde sånne ringte jeg ikke til Føden eller noe bare gikk og hadde vondt hele dagen og natten til jeg tok 2 paracet og la meg for å forsøke å få slappet enda mer av. Da jeg nevnte det til jordmor fikk jeg beskjed om at det er feil fremgangsmåte. Korrekt måte om man har såpass mange og vonde kynnere er å ringe Føden... Bare for å være sikker. (Jeg fikk nesten litt kjeft fordi jeg ikke hadde tatt kynnerene alvorlig nok!) Så - ring Føden!
mamma og my Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Jeg hadde nok tatt en liten telefon til føden, ja. når du har 4 i timen betyr jo det en i kvarteret, og selv om du ikke kan stille klokka etter dem, er jo det relativt ofte. Hvis de sier at det er ok, så kan du i allefall slappe av:)
Tullball Skrevet 4. april 2010 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2010 Takk for svar forlkens! Vi fikk gjester i går kveld, og ettersom jeg slappet mer av så så det ut til å gi seg litt. Det ble ingen telefon til føden, men hvis det er like ille i dag så får jeg vel gjøre det. Jeg tenkte jeg sulle skrive ned når jeg har de i dag så jeg kan vise det til legen når jeg skal dit. Sikkert ikke noe å bekymre seg over, men greit å forhøre seg littt...
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 4. april 2010 #6 Skrevet 4. april 2010 Hei! Jeg har to fullgåtte graviditeter bak meg, og begge har vært fulle av kynnere fra ganske tidlig av. Spesielt med trulte nr.2 så var jeg bombesikker på at jeg kom til å føde LENGE før termin. Jeg hadde spesielt mye kynnere fra uke 15, og dette ble det mer og mer av ettersom ukene gikk. Når jeg nærmet meg uke 30. hadde jeg stadig regelmessige kynnere, som holdt på i flere timer av gangen (med 5-7 minutter imellom hver). Og allerede da jeg såvidt var passert 30 uker, var disse kynnerene faktisk ganske vonde. Det var forferdelig slitsomt å gå rundt sånn, men så er heller ikke jeg den som løper ned dørene hos lege/jordmor/sykehus med mindre det er HELT åpenlyst at det er nødvendig, så derfor fikk jeg aldri sjekket dette. Men så ga det seg jo alltid etter noen timer også da... Og noen fødsel ble det faktisk ikke -før én dag før termin. Og da var jeg veldig usikker da også, siden kroppen hadde lurt meg så mange ganger tidligere. Men så gikk slimproppen, og jeg tok en sjanse på å dra til sykehuset (etter MANGE timer med veeldig vondt altså...) og da tok det såvidt halvannen time før trulta var ute Så, lykke til resten av svangerskapet! Det vil vel helst gå bra, men det er nok ikke dumt å kontakte jordmor eller føden hvis det fortsetter sånn
Tullball Skrevet 5. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 5. april 2010 Takk for det svaret trultemor. Det hørtes slitsom ut, men det er jo deilig å høre at jeg ikke trenger å bekymre meg for tidlig fødsel. Skal til lege i morgen, så jeg skal snakke med henne da, bare for sikkerhetskyld. Jeg får virkelig håpe at det kommer noen sikre "fødselen-er-i-gang-tegn" når tiden er inne. Ellers så skulle det ikke forundre meg om jeg blir sittende hjemme til 8cm..
♥ ♀06+♥♂10+spireimagen ♥ Skrevet 5. april 2010 #8 Skrevet 5. april 2010 Heihei:) Siden jeg har vært innlagt pga kynnere nå så føler jeg at jeg burde svare deg:) Jeg er i uke 33 nå men begynte med kynnere for 2 mnd siden, kombinert med tidvis mensmurring. Ble brått sykemeldt fordi hverken lege eller jordmor likte kombinasjon kynnere med menssmerter. Har også fått beskjed av jordmor at hvis jeg legger meg om kvelden med menssmerter/murringer og kynnere, og våkner om morgenen og menssmertene fortsatt er der så skal jeg ringe henne eller føden. Så nå da jeg stod opp om morgenen og ikke var bedre ringte jeg føden, fikk komme inn til sjekk og ble innlagt. Sjekk av livmorhals og mormunn, og beskjed fra legen om at jeg ikke var helt umoden. Livmorhalsen er lang og lukket så det er bra, men pga hyppige kynnere og menssmerter valgte de å gi meg to bricanyl sprøyter for å lamme livmormuskelen litt så den skulle slappe av. Jeg er hjemme igjen nå, alt er bra og jeg er ikke i noen prematur fødsel; MEN det viktige her er at man vet aldri selv. Man må sjekke livmorhalsen og mormunnen for å se om de blir påvirket av kynnerne. Noen blir påvirker av kynnerne og kan gå i prematur fødsel, andre tåler ganske mye av disse slitsomme takene før de gjør noe med modningen. Men dette kan vi ikke vite selv jenter! Dette må de sjekke med innvendig ultralyd over litt tid ( på meg over 4 dager) for å se at livmorhalsen ikke krymper eller mormunnen modnes. Min jordmor fikk (indirekte) ros av legen på sykehuset pga "et døgns" regelen. Så derfor oppfordrer jeg alle som får såpass hyppige kynnere som 4 i timen og eller kombinert med menssmerter over tid til å ta kontakt med føden. Mye bedre med en tlf for mye enn en for lite. Lykke til
TrultemorM2Småtrulter+2012 :) Skrevet 5. april 2010 #9 Skrevet 5. april 2010 Jeg må si meg enig i det du sier, at vi selv ikke kan ta vurdering av kynnerenes virkning, men må sørge for å bli sjekket/fulgt opp av lege eller jordmor dersom vi er mer plaget av kynnere enn hva som kan regnes som normalt. Jeg er ikke noe godt eksempel å følge, for jeg tar så og si aldri kontakt med lege, men har måttet gå igjennom noen runder med meg selv etter at jeg fikk barn, for å i alle fall få DE til lege ved behov. Og allerede når man går gravid så er det jo en baby inni magen som man har ansvar for at har det så bra som mulig, og den bør jo få være der inne til den er nok utviklet til å takle verden utenfor magen. Så...som du over meg sier, -bedre med en tlf for mye enn en for lite Nok en gang, hovedinnlegger: Lykke til, og ta godt vare på deg og den lille i magen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå