Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #1 Skrevet 3. april 2010 Eller er det bare meg? Ungene skal jo ikke en gang få yoghurt, ikke en kjeks i ny og ne.. Nevner man ordet sjokolade blir man jo skutt. Eller is ikke minst. Helst bør man jo lage smoothies jo fryse ned på pinne. Servere yoghurt naturell med most banan i. Sjokolade er satans verk. Brokkoli, hjemmebakte speltkjeks, rosiner og tørket aprikos er liksom nam nam. Jeg synes det er helt ekstremt. Hva skjedde med "alt med måte"? Hvis man lar de få litt innimellom så blir ikke sukker en tabu. Det finnes nok av dem som nekter ungene søtt, så kommer de f.eks i barnebursdag og hiver seg over godiset og blir helt tulling. Hadde en kompis da jeg var liten, han fikk aldri godis. Aldri. Han hamstret inn for ukelønna si og gjemte det på rommet. Han stjal til og med for å få tilfredsstilt behovet.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Nabogutten får aldri sukker og gotteri hjemme (jeg kjenner foreldrene og de er noen helsefreaker). Han ringer titt og ofte på døra og tigger etter gotteri. Gir ham ikke noe siden foreldrene ikke vil gi ungene det, men jeg synes litt synd på ham og så er det utrolig slitsomt med nabounger på gotterijakt i tide og i utide
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 Ja det har tatt helt av! Her i huset koser vi oss med både is og kjeks på en tirsdag hvis vi finner det for godt eller en bolle med sjokolade på torsdag, men så kan det være at alle mann glemmer godteri og kaker... i lengre tid og bare spiser noe annet. Det er noe som helt alt med måte. Jobber i bhg og har opplevd unger som har sittet igjeb etter andre har gått fra bordet og slikket i seg smuler fra sjokoladekake på bordet, da har ting gått alt for langt.
ellen-propellen Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Jeg signerer innlegget ditt med yndlingsitatet mitt: Det er forskjell på å barbere seg, og kappe av hele huet.
Gjest ->>- Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Sukkerhysteriet hvor da? Jeg opplever ikke at foreldre flest er som du beskriver. Det er derimot slik at barnefedme er et økende problem, og at flere burde være litt mer "hysteriske" på sukkerfronten. Uten at det betyr at verken sjokolade eller is behøver å være forbudsvarer.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Helt enig med deg HI :-) men det jeg kunne ønske var at bhg'ne ble flinkere til å kutte ut litt mer sukker (selv om de har blitt mye flinkere enn det de har vært). Hender ofte at de har spist valfer, boller osv osv....uten at det vært bursdag eller annen viktig dag. Jo, det er fint å kose seg litt, men da føler jeg at jeg ikke kan gi noe hjemme siden de allerede har fått i bhg. Skjønner du meg? Jeg vil ha valget/friheten selv når jeg kan gi barna mine sukker! Hilsen en annen som jobber i bhg.
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Jeg ser heller ikke noe til sukkerhysteriet rundt omkring. Men her inne, derimot, er folk flinke til å lære andre å leve sunt. Skulle likt å se hvordan de har det hjemme hos seg selv:)
Mille** Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 Signerer pila. Kjenner mange som burde være mer "hysterisk" når det kommer til snop, kjeks og brus. Og som syns at vi er skikkelig kjipe mot ungene våre fordi de ikke får trøkke i seg alt de klarer av godterier til enhver tid.
Lemonia Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Ja, det synes jeg. Yoghurt og prim er bannlyst fra hverdagen, og barnehager får ikke engang servere kake i bursdager. Man skal få fruktbiter og rosiner til lørdagsgodt og ungene er minst skolemodne før de får smake brus. Samtidig synes jeg det er et paradoks at de samme som er så opptatt av å gjøre barnas liv nærmest kjemisk rent for sukker bruker hel- og halvfabrikata når de lager middag og merkelig nok ikke er like opptatt av å lage maten selv og unngå tomme fyllstoffer, kjemiske tilsetningsstoffer, overflod av salt osv. Ingen barn, eller voksne, tar skade av snop innimellom. Det er hverdagsmaten som teller. Som HI sier, alt med måte.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. april 2010 #10 Skrevet 3. april 2010 jeg syns jeg møter langt mer motstand når jeg sier at småen ikke skal få ting en motsatt. så nei jeg syns på ingen måter at det er sukkerhysteri. men dette er jo sikkert veldig indivduelt fra miljø til miljø
moota m storebror&lillebror Skrevet 3. april 2010 #11 Skrevet 3. april 2010 Bare her inne. Møter selvsagt folk i virkeligheten også som ikke gir barna annet enn rosiner og vann til barnetv på lørdager. Vi ligger nok over gjennomsnittet, jeg lager ikke pizza med den groveste deigen, bruker sukker i pannekakene og barna får juice i baksetet når vi er på langtur. Jeg tenker på hva jeg synes er rett, og lever etter det =)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #12 Skrevet 3. april 2010 Jeg synes det går litt langt andre veien jeg...Ungene mine får lørdagsgodt også får de kake eller dessert når det er bursdag eller annen merkedag. Det burde vel holde egentlig? Men så ser jeg at i barnehagen deles det ut is over en lav sko (INNIMELLOM må man jo koooose seg), og besteforeldre som skal stikke til de sjokolade og sukkertøy i "hemmelighet", er man på besøk en vanlig hverdag settes det godteri på bordet. og alle unnskylder seg med "innimellom". Men når "innimellom" blir 2-3 ganger i uka, kanskje mer, da er det ikke ok for meg lenger. Jeg trives godt med å ha en sunn, trent kropp som ikke blir utslitt av å måtte gå på butikken eller sparke en omgang fotball, men det er mange unger som ikke orker dette. Er ikke det litt rart? Det kommer jo av kostholdet. Jeg skulle virkelig ønske at unga mine ikke ble lært opp til, av velmenende familiemedlemmer og barnehagepersonale, at man må spise noe usunt for å kose seg og at "innimellom" er flere ganger i uka....
Anonym bruker Skrevet 3. april 2010 #13 Skrevet 3. april 2010 Sukker er noe mennesker hadde klart seg helt 100% uten, hele livet. Alle vet hvor skadelig sukker er, så hvorfor proppe dette i ungene? Sukker er mer vanedannende enn herion, synes dere det er kult?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå