Gjest Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Jeg har planer om å delta i et løp som går av staben i slutten av juni, og der kan man velge om man vil løpe én mil eller 5 kilometer. Har i den anledning noen spørsmål til dere joggedamer her inne. Hvordan forberedte dere dere i forkant? Jeg har nettopp født og er derfor i nokså dårlig form. Har heldigvis mistet de fleste av de egentlig få kiloene jeg la på meg under svangerskapet, men nå har jeg og en venninne et veddemål som går ut på at jeg skal delta på et sånt lokalt løp i juni. Før jeg ble gravid, trente jeg mye kondisjon i form av ulike gruppetimer som Corepuls, Corebar og den slags. Men nå som jeg skal ta meg opp igjen, hvordan anbefaler dere å gå frem? Høres kanskje vel ambisiøst ut dette, men ja. Skal i det minste forsøke. Er også klar over at jeg bør vente flere uker til før jeg setter i gang med trening, jenta mi er 2 uker gammel og vi går raske turer i vogn, men vil for ordens skyld understreke at jeg ikke satser på å komme i gang med treningskjør før ytterligere fire uker. :-)
kokosyklus Skrevet 3. april 2010 #2 Skrevet 3. april 2010 Hmm... Jeg tror du skal ta det veeeeldig med ro. Mye kommer jo an på hvor langt du greide å løpe før du ble gravid og om du trente mye under svangerskapet. Om du ammer så ammer du sikkert på natta en god stund fremover og da er det utrolig lite kroppen din for restituert seg etter en løpetur. Snuppa vår har vært våken en til to gager om natta omtrent siden hun ble født og jeg kan ennå se langt etter de løpeturene mine. Jeg får ikke restituert meg om natta og dagen etterpå blir HELT jævlig. Da er jeg utmattet, slapp og irritabel og alt jeg vil er å sove... Jeg er vant med harde treningsøkter uten at det gjør annet enn å få meg glad, men nå er det tungt å få til med våkenetter og det som følger med. jeg synes det er utsolig morsomt at du er så ambisiøs, det er bra. Så må du bare kjenne etter på kroppen din og forsøke å posjonere kreftene dine. babyen blir mer og mer våken om e måneds tid og da må du ha litt krefter til de våkenperiodene også. jeg brukte å jogge med vogna mens snuppa sov luren sin i ni tiden, da hadde jeg spist, ammet og alt det der også var det bare å løpe en tur etterpå. Så måtte jeg uansett trille henne i søvn i tolv tiden igjne og trille i 3-4 timer for at hun skulle sove, så det ble endel aktivitet på meg allikevel. da hun var 4 mnd skulle jeg jogge min flrste kveldstur alene og den ble utrolig nok 5-6 km lang. Så de gåturene er mer effektive enn man tror. jeg har tro på at du iallefall kommer til å klare 5 km, men jeg synes ikke du skal forvente å kunne trene med samme intensitet som tidligere:) Da blri du ikke skuffet:) Lykke til!
Fire småtroll Skrevet 3. april 2010 #3 Skrevet 3. april 2010 En annen ting, om du ikke er vant til å løpe så ikke sett avgårde i dårlig sko, det blir vondt! Det beste er å gå til en sportsbutikk hvor de kan sjekke steget ditt og finne sko som er dempet på riktig måte og passer til hvordan du trår ned. Å løpe er utrolig god trening, men det er også veldig belastende på bena så det er kjempeviktig med gode sko. Misunner deg motivasjonen din, kommer liksom ikke i gang jeg og har ikke løpt på flere år nå. Lykke til!
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 3. april 2010 #4 Skrevet 3. april 2010 Jeg løper, dvs jogger i behagelig tempo, en mil i strekk. Skaff deg et par gode, støtdempende sko, oppsøk gjerne løpslabben. Mine siste sko heter Mizuno Wave Inspire 6, og er utrolig gode og lette for langturer med asfalt kombinert med mykere underlag. Start med å gå den distansen du skal løpe (eller kortere) til du kjenner du ikke er vond og løs i underlivet etter fødselen. Etterhvert legger du inn jogging kombinert med gåing (gjerne 1 mil til sammen). Øk mengden jogging etterhvert som du føler du orker det. Til slutt løper du hele turen uten gåpauser. Du bør klare å gjennomføre 1 mil jogging i juni hvis du er vant til å løpe fra før. Pass på at du får i deg nok mat og drikke og nok hvile, for hardtrening kan gå ut over melkemengden og ammingen din. Jeg har løpt en mil sånn ca 2 mnd etter alle de 4 fødslene, selv om jeg la på meg 20 kg hvert svangerskap. Men så har jeg jogget i over 25 år og kjenner kroppens signaler (hva den makter og ikke).
Gjest Skrevet 3. april 2010 #5 Skrevet 3. april 2010 Jeg må jo virkelig beundre motivasjonen din! Jeg begynte å trene 3 ganger i uka, løpe en halvtime til 3 kvarter på tredemølle(+styrketrening etter det) 8 uker etter fødsel og har vel brukt nesten et halvt år på å komme i form slik at jeg klarer å løpe en mil i strekk og da har jeg trenet 4-5 ganger i uka de siste 2 mnd. Men selvfølgelig er det mulig å komme i god form på kortere tid. Du er jo ung og bare det er jo et supert utgangspunkt. Noen tips fra meg er; - Gode løpesko, jeg har Asics gel kayano og synes de er supre. Snakk med noen som kan det:) - kjøp en pulsklokke! Slik kan du følge med på pulsen din og slippe å evt bli overtrent. Jeg ble det fordi jeg trente med for høy puls(litt for ivrig;)). -Næringsrik og ikke minst nok mat, husk at du trenger rikelig med proteiner og karbohydrater når du trener mye. - Nok søvn, dette er vel kanskje den største utfordringen med en nyfødt baby. Viktig at kroppen får hvile nok. Masse lykke til, hold oss oppdatert hvordan det går:) Jeg kommer til å følge spent med!
Gjest Skrevet 3. april 2010 #6 Skrevet 3. april 2010 Tusen takk for fyldige og gode svar. Angående søvn; Jeg er foreløpig veldig heldig, hun våkner noen ganger om natten, men hun sovner fort igjen. Jeg våkner stort sett opplagt, og babytiden med jenta mi har bekreftet at jeg ikke trenger så altfor mye søvn, jeg blir ikke veldig trøtt på dagtid selv om jeg legger meg sent osv. Men skjønner det er viktig angående restitusjon. Har faktisk gått en løype i dag som er ca. én mil. Jeg tror kanskje jeg satser på å løpe 5 kilometer, iallfall først. Gode løpesko har jeg, for et halvt års tid siden var jeg hos skoekspert og fikk målt hvor jeg har trykk på foten osv. Så skoene bør være i boks. Har et par Asics og et par Nike. Like før jeg ble gravid (og de første ukene da jeg ikke visste om graviditeten), trente jeg 4-5 ganger i uken på treningssenter i form av harde kondisjonskrevende gruppetimer. Hadde veldig god kondisjon like før jeg ble gravid, men det er nok noen joggeturer til jeg er der igjen. Går tur hver dag med vogna i sånn forholdsvis raskt tempo. Vet jo ikke om jeg når i mål med dette "prosjektet" - men jeg håper jeg kommer i mål, bokstavelig talt. Tusen takk, igjen!
Gjest Skrevet 3. april 2010 #7 Skrevet 3. april 2010 Pulsklokke har jeg, men den har jeg nesten aldri brukt... Synes den bare er irriterende, men da er det vel på tide å ta den frem igjen. ;-)
OsloMor Skrevet 3. april 2010 #8 Skrevet 3. april 2010 You go girl! Sikker på at du kommer til å løpe 5 km lett som ingenting. Det er jo to måneder til løpet, og du har ingen ekstra kilo og hadde god kondis før graviditet, ser ikke at det skal være et problem. Det med nattamming er jo litt overdrevet da, nattammet begge ungene lenge uten at det satte stopper for hverken trening, skole eller jobb, så kanskje innstilling har noe å si? Er løpet i Oslo forresten? Lykke til:)!
OsloMor Skrevet 3. april 2010 #9 Skrevet 3. april 2010 Kan forresten anbefale å gå inn på sidene til Oslo maraton, Grete Waitz hadde eget opplegg der i fjor, det kan være lurt å ha som treningsmal og inspirasjon. Hun fra Krf (hun i undertøyet) løp jo maraton 6 mnd etter fødsel i forbindelse med Senkveld. (Mulig det var halvmaraton, men sprekt uansett.)
Gjest Skrevet 3. april 2010 #10 Skrevet 3. april 2010 Synes det høres ut som du har et veldig godt utgangspunkt jeg:) Jeg trente i svangerskapet, men ikke fullt så mye og er eldre enn deg så du kommer helt sikkert fort tilbake i god form igjen:)
Drangelina Skrevet 3. april 2010 #11 Skrevet 3. april 2010 Jeg hadde som treningsmål at 4 mnd etter å ha født nummer to skulle jeg klare 5000-meteren m begge barna i joggevogn på under 20 minutter. Det gikk utrolig lett og løpeturen ble etterhvert en mil. JEg bakte løpingen inn i logistikken slik at jeg slapp å sette av tid til trening. Jeg løp til og fra barnehagen, til og fra butikken(valgte butikk som lå passe langt unna). Opptrappingen gikk gradvis med løping/gange, og av og til sykling. Trente i tillegg vekter og kjørte intervaller i bratt bakke for å komme i storform til norgescup i motbakkeløp og birken. Lykke til! Dette klarer du!
erteposen + 4 Skrevet 3. april 2010 #12 Skrevet 3. april 2010 Tren i alle fall godt bekkenet ditt, selv om du er purung:) Jeg har trent godt bekkenbunn etter tvillingene, men jammen kjente jeg det da jeg tok sesongens første løpetur! Her er en "oppskrift" i alle fall, og der ligger en god en på puls.no. Jeg har tatt raske turer uten vogn i 14 dager, og så jogget sakte 10 min. tre ganger i uken på slutten av runden. I løpet av en mnd. jogger jeg nå 30 min. i rolig tempo.
Gjest Skrevet 4. april 2010 #13 Skrevet 4. april 2010 Tusen hjertelig takk, alle sammen! Skal oppdatere dere:-).
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 5. april 2010 #14 Skrevet 5. april 2010 Hei! Dette fikser du lett som ingen ting! Du kan jo starte med det løpet på 5 km da, og heller ta et annet i løpet av sommeren som er 10 km. Lykke til. ps: til deg som bruker misuno joggiser, det gjør jeg også og de er helt suverene. hehe.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 5. april 2010 #15 Skrevet 5. april 2010 Ei jeg kjenner løp halvmaraton 5 mnd etter fødsel, og gjorde det kjempebra. Så det er fullt mulig:)
2søtesmåh Skrevet 5. april 2010 #16 Skrevet 5. april 2010 ELIPSEMASKIN!!! Super til å trene kondis, og man slipper alt av belastning på ledd og muskler.,- samtidig som man trener mange av samme muskelgrupper man bruker ved både sykling og jogging. Bruker nesten bare elipsemaskin på vinteren, da det er vanskelige forhold til jogging da herjeg bor, men på våren drar jeg ut, og da tar jeg opp tråden der jeg stoppa på høsten ) Så kan man trene uten at man må ha barnevakt, man kan trene npr man plutselig får en time til overs osv og man slipper og tenke på at treningstøyet tar seg så veldig bra ut..... Tror du kan begynne rolig gange på lav intensitet ganske så fort etter fødselaltså..Slipper det press på beken som skyving av vogn kan gi, for man kan baresette på lett motstand ) Ellers så er lange trilleturer med vogn ganske så effektiv, og om du er en jogger vil jeg anbefale joggevogn, til bruk når ungen er litt gamlere og jogginga di er inne.....Du har jo hele sommeren og en lang høst og bruke den på, og den vil meget sannsynlig også være fin og bruke enda neste sommer )
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 5. april 2010 #17 Skrevet 5. april 2010 Yes, har hatt vondt i begge kne hele vinteren og ikke løpt(knapt vært i stand til å gå, spesielt ned bakker/trapper). Så byttet jeg mine utslitte asics joggere med flunka nye mizuno rett før påske. Nå jogger jeg igjen, og klarer snart mila sammenhengende uten å gå. Herlig følelse, og mener mizuno er toppers;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå