Gå til innhold

Feriepenger og permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg går ut i permisjon 1. juni (velger 80 % lønn), får jeg fullt opp med feriepenger eller 80 % av dem? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepengene får du som normalt, det du skal huske på er at når du får feriepengene dine i juni/juli får du også foreldrepenger. Derimot vil du ikke få noe utbetalt når du faktisk tar ferie.

Om du får foreldrepengene fra arbeidsgiver så er det mulig de gjør det annerledes, men feriepengene dine er penger du opptjente deg i 2009 og skal utbetales i sin helhet.

De kan velge å betale som normalt dvs at du får lønn som normalt bare 80% av vanlig og så trekker de som normalt i juni/juli.

Da vil du ha feriepenger og ikke permisjonspenger i sommer og så vil du få foreldrepenger i perioden du velger å ta ut ferie.

Husk å ta ut ferie i år, da du ikke kan overføre alt til neste år.

Skrevet

Oi, kan man ikke det? Det visste jeg ikke. Men hva er grensen på antall uker man kan overføre til neste år? Jeg er blank på dette området... :P

Tusen takk for svar!

Skrevet

Er vel 14 dager en kan avtale å få overført til neste år? :-)

Klippet fra Nav, angående feriepenger og fødselspermisjon:

"Arbeidstakere har også rett til feriepenger av foreldrepengene. Dere får som foreldre til sammen feriepenger for de 12 første ukene når dere tar ut 100 prosent foreldrepenger. Tar mor ut de første 12 ukene, er det bare hun som får feriepenger. Har dere valgt å ta ut 80 prosent foreldrepenger, får dere til sammen feriepenger for de 15 første ukene."

Skrevet

Dette er avhengig av om det er arbeidsgiver som betaler eller nav.

1 Dersom arbeidsgiver forskuddterer lønn under din perminsjon så får du fullt opp med feriepenger...altså av 80 % som du har valgt, ikke av 100 % lønn for det er ikke det du "tjener". Du får altså feriepenger av den lønna du får.

2 Dersom du bare hadde et vikariat som går ut i løpet av permisjonstiden slik at du en periode eller hele permisjonstiden får utbetalt av nav så har du bare krav på 15 uker med feriepenger som det står litt lenger her oppe. Selvsagt så får du feriepenger av arb.giver for de ukene du evt fikk forskuddtert lønn av arb.giver.

Håper du skjønte noe;)))

Skrevet

Dette med overføring av ferie til neste år kommer litt an på ser det ut til (selv om jeg uansett tror det er andre regler for overføring av ferie ved svangerskapspermisjon enn ved ordinær overføring av ferie, slik at loven henvist til over her ikke gjelder i dette tilfellet).

Jeg jobber i staten og har fått overført alle mine uker til 2011. Snakk med personalseksjonen din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...