Monajenten Skrevet 2. april 2010 #1 Skrevet 2. april 2010 Jeg skal sende en åpen søknad til et sted hvor jeg har søkt jobb før, men jeg ser jo nå i ettertid hvorfor jeg ikke ble innkalt til intervju, og det er fordi jeg ikke hadde kompetanse rett og slett. Det har jeg nå, og har ekstremt lyst til å jobbe der:-) Men da lurer jeg, bør jeg ta med i søknaden at jeg har søkt før, eller skal jeg droppe det?
Gjest Skrevet 2. april 2010 #2 Skrevet 2. april 2010 Det første jeg ville gjort var å ta kontakt på telefon og forklare at du ønsker å jobbe der, og be om å få sende åpen søknad.Da kan du referere til telefonsamtalen i søknaden, og du blir lagt merke til på en annen måte.
Monajenten Skrevet 2. april 2010 Forfatter #3 Skrevet 2. april 2010 Hmmm ok, så jeg kan ikke bare levere en? :-/ Hadde tenkt å møte opp personlig å levere den på tirsdag.
Gjest Skrevet 2. april 2010 #5 Skrevet 2. april 2010 Det kan du jo, men om du bare møter opp er det jo en mulighet for at du ikke får snakke med rette vedkommende, eller at det er et upassende tidspunkt osv. Om du ringer er ballen mer på din banehalvdel, for da kan du bare ringe tilbake om du ikke får snakke med den rette personen. Du kan jo evnt. ringe først og be om å få komme innom på en uformell samtale.Personlig syns jeg det virker litt påtrengende å troppe opp med en søknad, du vet jo ikke om det i det hele tatt skal ansettes noen der i nærmeste framtid.
Gjest Skrevet 2. april 2010 #6 Skrevet 2. april 2010 Jeg tror jeg ville møtt opp. Da jeg fikk min første jobb som 15-åring sa sjefen at hun satte pris på personlig oppmøte, da virket man mer interessert. Mulig det er litt annerledes i det virkelige arbeidsliv, men skade kan det vel uansett neppe.
Monajenten Skrevet 2. april 2010 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2010 Er det påtrengende å levere en åpen søknad da? Jeg trodde man bare viste interesse for at man virkelig ønsket å jobbe der. Om det ikke skal ansettes noen der, har jeg ihvertfall vist at jeg ønsker det. Men tusen takk for svar altså, for all del:-) Ble bare litt overrasket da alle jeg har snakket med har foreslått å møte opp personlig uten å ringe på forhånd.
lklk Skrevet 2. april 2010 #8 Skrevet 2. april 2010 Det er veldig avhengig av hvilket firma du skal søke jobb hos. I et større selskap har det ingen hensikt å møte opp personlig, da er det enklere å nå beslutningstakerne pr telefon. Jeg tror jeg ville nevnt at jeg hadde søkt tidligere hvis det er et lite sted, ellers ikke. Lykke til med jobbsøknaden.
Lykke ♥gutt05 & jente08♥ Skrevet 2. april 2010 #9 Skrevet 2. april 2010 jeg ville ha ringt. Jeg har jobbet i en ganske stor bedrift, og de som kom personlig med søknaden fikk ikke snakke med en sjef, da tok jeg eller en resepsjonist i mot søknaden og la den i hylla til personalsjefen
Gjest Skrevet 2. april 2010 #10 Skrevet 2. april 2010 Jeg mener "spillereglene" tilsier at man ringer på forhånd. Da får man avklart om det i det hele tatt er noe poeng i å levere en slik åpen søknad. Men nå eg jeg rimelig formell av meg når det kommer til slike settinger.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. april 2010 #11 Skrevet 2. april 2010 ring på forhånd og møt opp personlig. jeg ringte aldri til noen som ikke jeg hadde møtt pesonlig først, fordi vi hadde så mange søknader og det var de jeg hadde hilst på som jeg gadd og kontakte. da viste jeg litt mer hva jeg fikk på forhånd. men dette var ufaglærte da. så det kreve ikke kompetanse og slik. men om det er mange som vil jobbe der så kommer du alikevel mye lenger med å møte opp personlig. lykke til
Fruen i huset Skrevet 3. april 2010 #12 Skrevet 3. april 2010 Jeg er arbeidsgiver, og jeg hater at folk bare møter opp for å levere en søknad. De i resepsjonen vet jo aldri om det passer for meg, så de går som regel og henter meg, og jeg vet jo ikke alltid hva det gjelder og følger med ut --- og jeg har jo ikke tid til noen samtale!! Hadde de ringt først og avtalt en tid, hadde jeg kunne forberedt noen raske spørsmål (ikke intervjuspørsmål, men mer rundt interessen for å jobbe hos oss slik at jeg kan vurdere om jeg skal bruke tid på et intervju)..
Monajenten Skrevet 3. april 2010 Forfatter #13 Skrevet 3. april 2010 Takk for svar til alle sammen, og takk "a spoonful of sugar" :-) Det var veldig greit å få synspunktet fra en arbeidsgiver. Da ringer jeg på tirsdag:-) Og da må jeg spørre deg - er det noe spesielt jeg bør si og ikke si? Altså "hallo jeg er Monajenten og jeg vil veldig gjerne få levere en åpen søknad." Ehhmmm....har ikke gjort sånt før jeg, hjelp:-p
erteposen + 4 Skrevet 3. april 2010 #14 Skrevet 3. april 2010 Jeg har jobbet i den bransjen du nok vil inn i, om det er grafisk design. Vi ble irritert av personlig oppmøte uten avtale, og sjefen min ble direkte sur om folk ringte for å levere cv. Det er jo en sjanse for at noen synes det er hyggelig med en telefon, men de fleste jeg kjenner i bransjen føler det er brudd med skikk og bruk. Dette gjelder arbeidsplasser der de ikke er aktivt søkende etter arbeidstakere (utlyst stilling). De vi hadde inne på prøve fra t.d. gamle MI fant fram e-post adr. på hjemmesiden til selskapet. Noen bedrifter, større, har en egen e-post for det du kaller en åpen søknad. De fleste i bergen har en kontaktperson som det er vanlig å sende en e-post med hva du ønsker (Hei, jeg er monajenten som er studerer grafisk design og leter etter jobb. Hvem kan jeg sende cv til med arbeidsprøver). Når du får svar kan du la det gå et par dager og da kan du sende en ny e-post og spørre om du kan få komme inn for en presentasjon av deg selv/arbeidet ditt. De fleste bedrifter er alltid ute etter gode folk, selv om de ikke skal ansette noen. Ofte har en også flaks fordi bedriften plutselig trenger en mac-operatør til å ta unna arbeid og en får komme inn på et engasjement. Lykke, lykke til!
Monajenten Skrevet 3. april 2010 Forfatter #15 Skrevet 3. april 2010 Tusen takk for svar erteposen, jeg har sendt deg en pm:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå